Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så mycket minns jag att oxfilé är rätt smaklöst.

Men tex en ryggbiff som man steker. Hur GÖR man egentligen? Amarone, kött och svamp lät plötsligt galet gott.

Jag googlade :D Första träffen var från mitt köttgrannställe. Gjorde typ som det stod där men stekte det nog en aning för länge. Det blev ändå inte segt och äckligt :)

Morotspaj med valnötter i botten och halloumi på toppen och gröna blad, små tomater och hyvlad squash med dijonvinägrett och eftersom vi firar: bubbel i solen före och sachertårta efter trots att det är en vanlig tisdag(annandag valborg?). Tårtan var som ett sånt där finmalet sött rågbröd brett med aprikosmarmelad och täckt med dålig choklad och kom från ett konditori av den gamla sorten. Så mycket för anor...

Så mycket minns jag att oxfilé är rätt smaklöst.

Men tex en ryggbiff som man steker. Hur GÖR man egentligen? Amarone, kött och svamp lät plötsligt galet gott.

Jag har antingen på en egengjord torr rub eller så marinerar jag den i något gott. Har jag marinerat den har jag på egengjord glaze på slutet. Jag grillar allt indirekt nuförtiden så det är ingen fara att rub/glazen brinner.

Svampen kan man ju helgrilla som den är eller fylla med något (jag brukar mosa Philadelphia med en grönmögelost och ha i).

Edit: Jag använder också termometer för att få lagom grillgrad.

Sen är det ju vår och därmed dags för mina traditionsenliga spaningar om lokalproducerade grönsaker i mataffären.

Är nu permanent på plats i den skånska myllan och på det lokala Coop salufördes igår lokalt odlade grönsaker (alltså odlade inom kommungränsen) i form av sparris och tomater. Detta bådar gott inför sommaren.

jag har just skurit (well, pa mandolin:p) rod och vit kal, lite paprika och hackat chili, rivet morot och ginger (vad heter det nu igen?) och later det "ligga i blot" med en asian dressing. Sedan gnuggade jag in en "rub", ocksa den med asian karaktar, i ett par NY strip steaks som ska lagas till om ett par timmar,:d

Tänkte slå på stort ikväll och köra pulvermos och grillkorv. Hade inget pulver hemma så det blev korv med bröd istället :meh:

jag har just skurit (well, pa mandolin:p) rod och vit kal, lite paprika och hackat chili, rivet morot och ginger (vad heter det nu igen?) och later det "ligga i blot" med en asian dressing. Sedan gnuggade jag in en "rub", ocksa den med asian karaktar, i ett par NY strip steaks som ska lagas till om ett par timmar,:d
Ingefära

Eftersom kött säljs i tvåpack och jag stekte båda bitarna igår har jag ätit kött idag också. Med guacamole. Dock inga svampar utan en mozzarellaost. Heller inget vin, utan vatten. Det var ju föda i alla fall...

Till middag idag gjorde jag en tomat- och ostpaj, tyvärr hade jag glömt köpa kesella till äggstanningen men lite vispgrädde funkade fint som substitut. På med oliver när den är klar och mumsa på!

I dag blev det langlunch bestaende av forratter medan sonen och Maken slog pa golfbollar pa en "Top Golf" range. :p Det blev nachos (de hade verkligen en god variant), hummus (med pita och inlagda gronsaker), ost french fries och sarskilt kryddade french fries. Tillsammans med ol for den manliga delen och Margaritas for mig.
Nu ar det dags for en tupplur. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 677
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 101
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar