Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gjorde du med de svarta bönorna mer exakt? Torkade eller burkade? Blötlagda? Kokta?
Burkade bönor som jag mosade ihop med en potatisstöt. Var lite skeptisk till det men fungerade riktigt bra och var nästan enklare än att mixa (iaf med stavmixer) :) Och sen låta de färdiga biffarna vila i kyl typ en timme innan stekning, det verkade typ som magi men fungerade!

Nä, alltså vi är ju uppenbart inte särskilt bra på att pressa. Men jag fattar inte riktigt hur man lyckas käka inspirerande mat på säg en 1000-lapp per person. Vad äter man då?

Jag tror inte att det gar att fa "inspirerande" mat for den summan for en lekman. En riktigt duktig kock kanske kan, men jag ser det som helt omojligt for de flesta av oss.

Men det är ju dödstråkig mat! Typ storpack irländsk köttfärs i två veckor, sen kycklingklubbor och kål...

Fast ... jag har snoat in pa "caulislaws" av olika slag ... Det blir sa himla crispigt och bra till nagon bra protein :p

Har rensar jag ocksa lite i vin skapet just nu. Jag har ett 20 tal riktigt bra flaskor som jag inte ror om det inte ar nagot sarskilt pa gang ... Men fordelen att bo mitt bland vin gardarna ar att jag koper en lada med ett mycket gott vin for super pris da och da och har vin som ar jatte gott att ta ett glas en vardags kvall efter jobbet. Sedan har jag ocksa ett par flaskor som nu ar listade for over $100 USD styck.:crazy: De lar fa vanta pa ett riktigt bra tillfalle att fira.;)

Jag tänker inte försöka räkna ihop våra matkostnader, för jag skulle säkert bli förfärad. Garanterat rör det sig upp mot 7-8000 kr/mån för två vuxna och ett barn. Kanske nägot mindre nu när det blir mindre utemat pga flytt. Vinkontot tillkommer förstås. Livet är för kort för att äta tråkigt.

Livet är för kort för att äta tråkigt.

Amen. Mest pengar på banken när man dör vinner inte.

Igår var det avancerad matlagning på hög nivå... Vi åkte till grannbyn Enviken och köpte thaimat från en vagn som vi sneglat på varenda gång vi åkt förbi (vi tar ofta den vägen, jag när jag ska jobba och särbon när han ska hem).

Det var ljuvligt gott! Vi köpte tre rätter som vi delade på: Strimlad biff med grönsaker kryddad med ingefära och chili (bra sting), vårrullar och friterade räkor med sweet chilisås. Stora portioner som det brukar vara (vi sparade en bytta ris till idag!) och fantastiskt gott. Alltihopa kostade 250 kr vilket var helt rimligt.

Vi konstaterade att om man ringer och beställer är det färdigt precis när man kommer dit :D Är ni faggorna och vill ha något annat än flottig pizza :yuck: kan jag verkligen rekommendera henne (Peter Pan Thai).

Nä, alltså vi är ju uppenbart inte särskilt bra på att pressa. Men jag fattar inte riktigt hur man lyckas käka inspirerande mat på säg en 1000-lapp per person. Vad äter man då?

Man köper på erbjudande och fyller frysen :up:
Mycket storkok och fyllda matlådor. :)

Vi har 4000kr för allt man kan handla på Ica samt lunch ute osv. 2 vuxna och en tvååring så det går en del på nappar och ersättning fortfarande.

Utöver fiskrätter så gör vi sällan mindre än 8 portioner, oftast 12. Odlar en del eget på sommaren och fryser in också.

Man köper på erbjudande och fyller frysen :up:
Mycket storkok och fyllda matlådor. :)

Vi har 4000kr för allt man kan handla på Ica samt lunch ute osv. 2 vuxna och en tvååring så det går en del på nappar och ersättning fortfarande.

Utöver fiskrätter så gör vi sällan mindre än 8 portioner, oftast 12. Odlar en del eget på sommaren och fryser in också.
Fast fryst et cetera räknar jag till lite för tråkigt. Dels tycker jag att det gör matlagningen tråkig, det lustfyllda försvinner för mig. Dels är det mycket som smakar bättre om man inte fryser det.

Fast fryst et cetera räknar jag till lite för tråkigt. Dels tycker jag att det gör matlagningen tråkig, det lustfyllda försvinner för mig. Dels är det mycket som smakar bättre om man inte fryser det.

Det handlar ju dels om prioriteringar och dels om vad man fryser in. Vi äter tex aldrig lunch ute utan har alltid med oss matlåda. Jag tycker tex att min Spenatpaj med getost, soltorkade tomater och oliver är vida överlägsen lunchmaten jag kan köpa i närheten av jobbet trots att den varit fryst. Dessutom är den betydligt billigare. :d:up:

Vi gör så mycket matlådor så vi behöver inte ta samma lunchmat 2 ggr på en vecka. Brukar ha 10-15 olika sorters maträtter i frysen så det finns en del att välja på :o:D

Det handlar ju dels om prioriteringar och dels om vad man fryser in. Vi äter tex aldrig lunch ute utan har alltid med oss matlåda. Jag tycker tex att min Spenatpaj med getost, soltorkade tomater och oliver är vida överlägsen lunchmaten jag kan köpa i närheten av jobbet trots att den varit fryst. Dessutom är den betydligt billigare. :d:up:

Vi gör så mycket matlådor så vi behöver inte ta samma lunchmat 2 ggr på en vecka. Brukar ha 10-15 olika sorters maträtter i frysen så det finns en del att välja på :o:D
Japp!

Jag prioriterar inte så. Matkontot flyter snarare ihop med nöjesbudgeten. :p

Leon fick (nåja) lyxbrunch idag. Jag hade brett fyra finncrisp med smör o på dem hade jag två lager med 18 månaders lagrad herrgårdsost, samt en bit knäcke med smör o ost som var tänkt till hunden, hade travat dom fint för att lättare bära. Vänder mig om för att hälla upp en kopp nybryggt te då jag hör det njutningsfulla knastrandet från en hund som käkar hårt bröd (med ost). HUNDKRÄK!

Leon fick (nåja) lyxbrunch idag. Jag hade brett fyra finncrisp med smör o på dem hade jag två lager med 18 månaders lagrad herrgårdsost, samt en bit knäcke med smör o ost som var tänkt till hunden, hade travat dom fint för att lättare bära. Vänder mig om för att hälla upp en kopp nybryggt te då jag hör det njutningsfulla knastrandet från en hund som käkar hårt bröd (med ost). HUNDKRÄK!

Det är kul med djur... eller något :p :D

Min kisse är en kinkig gourmet, havskräftor kanske går att äta. Om husse skalat den. Likaså räkor även om de kan duga om matte skalat. Ibland.

Dvs det är inga problem att ha kött framme som ska tina, det behöver inte kattsäkras :laugh:

Idag har vi grillat körv i stallet och glufsat i oss fikabröd.

Jag hoppar nog över middagen ikväll. Är fortfarande mätt.

Det har jag aldrig gjort, och jag är inte säker på vad det är. Dvs, jag är inte säker på att det verkligen blir "på riktigt" om jag gör det. Hur vet man att det är quesadillas? Hur gjorde du?

Alltså vi kör ju en hyfsat enkel version som nog är lite svennefierad. Gör eller införskaffa tortillabröd. Lägg två i torr stekpanna eller på grill, med lämplig fyllning mellan. Stek eller grilla till dess att osten är smält och allt sitter ihop. Man kan visst göra friterade quesadillas också, men det görs tydligen på något annat sätt.

Alltså vi kör ju en hyfsat enkel version som nog är lite svennefierad. Gör eller införskaffa tortillabröd. Lägg två i torr stekpanna eller på grill, med lämplig fyllning mellan. Stek eller grilla till dess att osten är smält och allt sitter ihop. Man kan visst göra friterade quesadillas också, men det görs tydligen på något annat sätt.
Och lämplig fyllning förutom ost?

Jag hör så mycket om dessa, men äter dem aldrig, det är därför jag frågar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 677
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar