Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ett recept pa lax med farska murklor och fava bonor med en gron "godess" sas till som jag skulle gora i dag. Maken tyckte att vi borde aka till "lodgen" och da jag vet att de serverar middag mot en mycket rimlig kontant ersattning blev jag super lycklig att jag inte behover borja med receptet i fraga. I dag ar min baltros sarskilt elak sa det blir en gin och tonic (eller tva) och nagon annan far laga kvallen's middag. (formodligen med kott i nagon form:p)

Det sista jag inbillar mig är att jag är någon fantastisk människa i de flesta avseenden. Min kommentar var mest för att jag anser inte att en bjudmiddag behöver innehålla kött för att vara acceptabel eller njutbar (jag anser faktiskt inte att jobbmiddagar behöver vara njutbara alls och det är oftast den del av mitt jobb jag tycker minst om).

Tagga ner lite och läs inte mina inlägg som fan läser Bibeln.
Då låter det som att du ser jobbmiddagar som en straffkommendering. Vår konferensmiddag häromdagen gladde vi oss åt, eftersom vi tycker att det är trevligt att umgås efter jobbet nån gång och dessutom uppfattade det som en trevlig gest från en ekonomiskt pressad arbetsgivare.

Vi hade möjlighet att välja kött, fisk, veg eller anpassat till resp allergi. Om restaurangen varit en av stans vegetariska hade jag bara tyckt att det var ett kul val, däremot hade jag tyckt att det varit trist med enbart veg på en vanlig restaurang eftersom veg kan vara väldigt begränsat där.

Då låter det som att du ser jobbmiddagar som en straffkommendering. Vår konferensmiddag häromdagen gladde vi oss åt, eftersom vi tycker att det är trevligt att umgås efter jobbet nån gång och dessutom uppfattade det som en trevlig gest från en ekonomiskt pressad arbetsgivare.

Vi hade möjlighet att välja kött, fisk, veg eller anpassat till resp allergi. Om restaurangen varit en av stans vegetariska hade jag bara tyckt att det var ett kul val, däremot hade jag tyckt att det varit trist med enbart veg på en vanlig restaurang eftersom veg kan vara väldigt begränsat där.

Inte så illa men i de allra flesta fall hade jag föredragit att vara hemma. Det är JOBB, inte en belöning eller uppmuntran. Jag är ju inte anställd utan konsult.

Jag tycker det var toppen att ni fick chansen att äta gott på en konferens, verkligen. De konferenser jag varit på har haft undermålig mat (kollegan fick tom matförgiftning på ett ställe!) men konferenserna i sig har varit väldigt intressanta. Det har varit mer "belöning" för mig än lyxmiddagar.

Väljer man en vegetarisk profil på sin representation utgår jag ifrån att man väljer restauranger som är bra på det. När jag väljer restaurang för jobbmiddagar (det är oftast jag som bokar etc) så väljer jag i första hand bra ställen, vilken typ av mat de serverar är inte så kinkigt.

@athena_arabians jag kikade på menyn för restaurangen där vi åt middag nu, där finns inget vegetariskt bland varmrätterna. Förmodligen kan de göra något på beställning, men det låter minst sagt styvmoderligt att det inte finns på menyn.

Lunchen vi åt var på ett trevligt lunchställe, de hade teman hav, gård, äng. (Jag valde hav, en ångad spättafilé med blomkålspuré). Medan hav och gård var olika rätter varje dag var äng (det vegetariska) en rätt månd-tisd och en annan onsd-fred. Även det rätt styvmoderligt, jobbar man i krokarna vill man säkert inte hålla sig till två rätter i veckan.

Däremot finns flera helvegetariska restauranger i stan, jag hade gärna gått dit också med kollegorna.

@mandalaki: Här i residensstaden finns ingen ren vegorestaurang men ett par ställen som har bra vegetariska rätter (de är extremt bra restauranger). I Östersund finns det väl en handfull som har bra vegetariska rätter vad jag vet.

Igår kväll blev det kyckkingköttbullar kryddade med soja, vitlök, ingefära, chili, koriander, persilja och sweet chilisås.
Till detta en sallad på spetskål, morötter och en dressing med liknande smaker som i köttbullarna.
Blev fantastiskt gott, och hyfsat kalorisnålt för mig som just nu försöker gå ner ett kilo eller två.

Ikväll blir det grillat hos en vän med en massa bubbel till :love:

@athena_arabians jag kikade på menyn för restaurangen där vi åt middag nu, där finns inget vegetariskt bland varmrätterna. Förmodligen kan de göra något på beställning, men det låter minst sagt styvmoderligt att det inte finns på menyn.

Lunchen vi åt var på ett trevligt lunchställe, de hade teman hav, gård, äng. (Jag valde hav, en ångad spättafilé med blomkålspuré). Medan hav och gård var olika rätter varje dag var äng (det vegetariska) en rätt månd-tisd och en annan onsd-fred. Även det rätt styvmoderligt, jobbar man i krokarna vill man säkert inte hålla sig till två rätter i veckan.

Däremot finns flera helvegetariska restauranger i stan, jag hade gärna gått dit också med kollegorna.
Min arbetsgivare hade ju helt enkel valt ut en annan restaurang, som kan leverera enligt arbetsgivarens önskemål. Att gå till typ Ko&Svin med en vegetarisk beställning till kanse 80 pers verkar ju feltänkt.

Min arbetsgivare hade ju helt enkel valt ut en annan restaurang, som kan leverera enligt arbetsgivarens önskemål. Att gå till typ Ko&Svin med en vegetarisk beställning till kanse 80 pers verkar ju feltänkt.

Ja, nu menade jag bara att ge ett par exempel på hur den genomsnittliga restaurangen ofta verkar behandla veg styvmoderligt. Åtminstone säger ju många vegetarianer det. Och äter jag ute brukar jag alltid kolla även vegdelen på menyn, eftersom jag aldrig utesluter det. Tvärtom äter jag gärna veg til lunch för att slippa en tallrik värdig en långtradarchaffis. Men den delen av menyn är ofta rätt torftig, typ en vegrätt som är densamma hela veckan.

Den är jättebra! Men rymmer ju inte en stor arbetsplats.

Jag tänkte inte på konferens, utan allmänt om vegkrogar. Just den verkar så bra. Även En Deli i Haga låter bra men hade ingen hemsida.

@mandalaki En Deli är inte stor, och funkar nog ärligt talat bäst om man tar med sig därifrån. Det är inget ställe som är så bekvämt att sitta länge på.
Ja, tänkte nästan det eftersom det är just en deli. Men jag läste om deras inriktning för ett tag sedan och det lät så bra, de verkade verkligen ta sina råvaror på allvar.

Min arbetsgivare har också vegetarisk policy på bjudmat. Det är fritt att avstå och gå ut och äta på egen hand och egen bekostnad om man hellre vill det :)

De konferangser jag går på anordnas dock inte av min egna arbetsgivare och då är det kött/fisk som standard och veg som specialval.

En intressant fråga på trådens tema: Vad lägger ni på mat per månad?

Jag tycker ärligt talat att det är svårt att äta god och inspirerande mat om det inte kostar. Nog för att vi unnar oss rätt mycket på rutin, men jag har svårt att se hur vi skulle kunna komma ner i typ 2000 spänn per månad (i skrivande stund lägger vi kanske 5500-6000:- på allt från mataffären, två vuxna och ett litet barn).

En intressant fråga på trådens tema: Vad lägger ni på mat per månad?

Jag tycker ärligt talat att det är svårt att äta god och inspirerande mat om det inte kostar. Nog för att vi unnar oss rätt mycket på rutin, men jag har svårt att se hur vi skulle kunna komma ner i typ 2000 spänn per månad (i skrivande stund lägger vi kanske 5500-6000:- på allt från mataffären, två vuxna och ett litet barn).
Vi brukar budgetera 2500 kr i månaden för matinköp. Räknar vi restaurangbesök och liknande också hamnar vi nog snarare runt 3500-4000 kr.

Vi är två vuxna som äter rätt bra och varierat, men vi unnar oss inte superfina ingredienser särskilt ofta utan lagar nog rätt mycket "standardmat" liksom. Ibland med en liten guldkant. Jag upplever dock att det är lite billigare med mat här, så i Sverige hade vi kanske landat på drygt 3000 för bara "hemmamaten".

Klyftpotatis med citron och timjan, kokt broccoli, oliver, gurka och små tomater. Äppelcider.
Rabarber- och jordgubbspaj och vaniljglass.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 172
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 195
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur