Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Plötsligt inser jag felet med vår nya, vegetariska, ekologiska, klimatanpassade matpolicy på jobbet. Jag kommer ALDRIG mer att få "en köttbit"!"En bit kött" äter jag inte ofta men i veckan var det just vad jag gjorde, som konferensmiddag.
275 GRAM GRILLAD, HÄNGMÖRAD ENTRECÔTE
tomat- & rödlökssallad med sockerärtor, kryddsmör på ritz vis serveras med friterade potatisklyftor
Och det var gott! Jag var lite nervös för nästan tre hekto kött men räknade med att mycket fett skulle steka ut på grillen så att man inte fick in ett halvt kreatur på tallriken. Och det såg heller inte så vulgärt ut som det låter. Dessutom var det faktiskt väldigt gott, i min medium rare-version. Bordsgrannens kremerade såg inte lika rolig ut.
Ni får väl sitta där med era linserPlötsligt inser jag felet med vår nya, vegetariska, ekologiska, klimatanpassade matpolicy på jobbet. Jag kommer ALDRIG mer att få "en köttbit"!
Alltså, administratören är så cool! Inför vår KONFERANGS om ett par veckor har hon bett oss välja mellan olika menyer: vegan, vegetarisk eller fisk. Om man har särskilda önskemål får man säga till.Ni får väl sitta där med era linser
Ska någon annan avgöra om ens "skäl" bakom matvalet duger? Varför då?Alltså, administratören är så cool! Inför vår KONFERANGS om ett par veckor har hon bett oss välja mellan olika menyer: vegan, vegetarisk eller fisk. Om man har särskilda önskemål får man säga till.
Två personer har sagt att de vill ha kött, men administratören underkände deras skäl! Precis som hon alltid gör när någon vill ta flyget till Stockholm.
Därför att det är en hållbarhetsinriktad matpolicy som gäller den mat arbetsplatsen bjuder på. Ungefär som en resepolicy som föreskriver miljövänliga transportmedel om möjligt.Ska någon annan avgöra om ens "skäl" bakom matvalet duger? Varför då?
Vad var skälen som inte godkändes, vet du?Därför att det är en hållbarhetsinriktad matpolicy som gäller den mat arbetsplatsen bjuder på. Ungefär som en resepolicy som föreskriver miljövänliga transportmedel om möjligt.
Administratören tolkar efter bästa förstånd de policies vi har. Jag tycker att hon är fantastisk!
Smakpreferenser, gissar jag. Troligen med styvnackad konservatism som bakgrund, men så är det jag som tänker, inte administratören.Vad var skälen som inte godkändes, vet du?
Alltså jag kan tycka att det gränsar till plakatpolitik. Lite Kolla här så rätt vi är. Och det kan väl funka om alla inblandade är med på det, fast här låter det ju som att åtminstone de där två inte är det.Smakpreferenser, gissar jag. Troligen med styvnackad konservatism som bakgrund, men så är det jag som tänker, inte administratören.
Jag ser det ungefär som när någon vill ta flyget till Stockholm och hänvisas till täg av miljöskäl.
Arbetsplatsen styrs ju inte efter demokratiska principer, utan snarare meritokratiska, som brukligt är. Vi är 120 anställda. Det kan inte finnas mycket alla skulle tycka likadant om. Och i ett sådant fall behövs ju ingen policy.Alltså jag kan tycka att det gränsar till plakatpolitik. Lite Kolla här så rätt vi är. Och det kan väl funka om alla inblandade är med på det, fast här låter det ju som att åtminstone de där två inte är det.
En enskild persons flygresa borde väl dessutom innebära avsevärt större belastning på miljön än samma persons köttätande.
Jag tänker att huvudsaken är att vår myndighet ser miljön som ett politikområde, inte en smaksak.@Petruska Ja, jag ser väl inte riktigt det fina i kråksången. Men huvudsaken är ju att ni tycker att det är bra.
Jag tänker att huvudsaken är att vår myndighet ser miljön som ett politikområde, inte en smaksak.
Om vi sen gillar resultatet eller inte är sekundärt till det.
Fast med tanke på att du verkligen gillar det, är det konstigt att du tog upp det som att er policy gjorde att du aldrig skulle kunna få en sån köttbit som jag åt.Jag tänker att huvudsaken är att vår myndighet ser miljön som ett politikområde, inte en smaksak.
Om vi sen gillar resultatet eller inte är sekundärt till det.
Som med likabehandlingspolicyn. Det är bra att det görs politik av frågan.
Ja, det är en oförutsedd negativ bieffekt.Fast med tanke på att du verkligen gillar det, är det konstigt att du tog upp det som att er policy gjorde att du aldrig skulle kunna få en sån köttbit som jag åt.
Nu är det här alltså en policy i en del av en statlig myndighet och gäller vad densamma BJUDER på. Givetvis får alla äta vad de vill, men om det faller utanför policyn får de betala själva. (Detta har vad jag vet inte diskuterats, men det blir ju konsekvensen. Precis som med vinet.)Jag hade nog blivit lite irriterad. Om vi ska tänka på miljön utan hänsyn till vad andra prioriterar som viktigt kan vi ju äta i mörker och stänga av värmen med liksom.
För mig betyder kött/fisk/fågel väldigt mycket för matupplevelsen. Jag har trots vegan- och vegetarian-vänner som lagat det de anser vara fantastisk mat bara tyckt det smakar tråkigt. Jag uppskattar inte de som måste tvinga på andra sina vanor.