Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
"En bit kött" äter jag inte ofta men i veckan var det just vad jag gjorde, som konferensmiddag.

275 GRAM GRILLAD, HÄNGMÖRAD ENTRECÔTE
tomat- & rödlökssallad med sockerärtor, kryddsmör på ritz vis serveras med friterade potatisklyftor

Och det var gott! Jag var lite nervös för nästan tre hekto kött men räknade med att mycket fett skulle steka ut på grillen så att man inte fick in ett halvt kreatur på tallriken. Och det såg heller inte så vulgärt ut som det låter. Dessutom var det faktiskt väldigt gott, i min medium rare-version. Bordsgrannens kremerade såg inte lika rolig ut.
Plötsligt inser jag felet med vår nya, vegetariska, ekologiska, klimatanpassade matpolicy på jobbet. Jag kommer ALDRIG mer att få "en köttbit"!

Ni får väl sitta där med era linser :angel::devil:
Alltså, administratören är så cool! Inför vår KONFERANGS om ett par veckor har hon bett oss välja mellan olika menyer: vegan, vegetarisk eller fisk. Om man har särskilda önskemål får man säga till.

Två personer har sagt att de vill ha kött, men administratören underkände deras skäl! Precis som hon alltid gör när någon vill ta flyget till Stockholm.

Kan bidra med att mitt syskon som bor i Danmark skickade bild från personalmatsalen. Utöver att de har ett fantastiskt utbud med 5 rätter/dag serveras numer insekter som alternativ proteinkälla.

Imorgon sparrispaj, kallrökt lax, vitt vin och marängswish.

Alltså, administratören är så cool! Inför vår KONFERANGS om ett par veckor har hon bett oss välja mellan olika menyer: vegan, vegetarisk eller fisk. Om man har särskilda önskemål får man säga till.

Två personer har sagt att de vill ha kött, men administratören underkände deras skäl! Precis som hon alltid gör när någon vill ta flyget till Stockholm.
Ska någon annan avgöra om ens "skäl" bakom matvalet duger? Varför då?

Tapas hemma igår, med vit sangria och sen godaste lakritsglassen i livet, ihop med hallonpannacotta, maränger och Halloncoulis. Allt blev asgött!

Idag middag i Malmö, också tapas. Helt okej middag, men inget ställe jag kommer besöka igen. Kändes ojämnt och lite slarvigt, men var rätt trevligt ändå. Avslutade med drinkar på våning 25 på hotellet. Naajs.

Därför att det är en hållbarhetsinriktad matpolicy som gäller den mat arbetsplatsen bjuder på. Ungefär som en resepolicy som föreskriver miljövänliga transportmedel om möjligt.

Administratören tolkar efter bästa förstånd de policies vi har. Jag tycker att hon är fantastisk!
Vad var skälen som inte godkändes, vet du?

Vad var skälen som inte godkändes, vet du?
Smakpreferenser, gissar jag. Troligen med styvnackad konservatism som bakgrund, men så är det jag som tänker, inte administratören.

Jag ser det ungefär som när någon vill ta flyget till Stockholm och hänvisas till tåg av miljöskäl.

Maskulinitet verkar kräva kött och flyg, men så är det också jag som tänker, inte administratören.

Smakpreferenser, gissar jag. Troligen med styvnackad konservatism som bakgrund, men så är det jag som tänker, inte administratören.

Jag ser det ungefär som när någon vill ta flyget till Stockholm och hänvisas till täg av miljöskäl.
Alltså jag kan tycka att det gränsar till plakatpolitik. Lite Kolla här så rätt vi är. Och det kan väl funka om alla inblandade är med på det, fast här låter det ju som att åtminstone de där två inte är det.

En enskild persons flygresa borde väl dessutom innebära avsevärt större belastning på miljön än samma persons köttätande.

Alltså jag kan tycka att det gränsar till plakatpolitik. Lite Kolla här så rätt vi är. Och det kan väl funka om alla inblandade är med på det, fast här låter det ju som att åtminstone de där två inte är det.

En enskild persons flygresa borde väl dessutom innebära avsevärt större belastning på miljön än samma persons köttätande.
Arbetsplatsen styrs ju inte efter demokratiska principer, utan snarare meritokratiska, som brukligt är. Vi är 120 anställda. Det kan inte finnas mycket alla skulle tycka likadant om. Och i ett sådant fall behövs ju ingen policy.

Jag tycker att det är rätt roligt med en akademisk institution som gör just politik, inte individuella "livsstilsval", av miljöfrågorna.

Vi har tex också rättvisemärkt kaffe. Om någon vill ha annat kaffe får de köpa det själva. Givetvis får den som vill beställa kött på egen bekostnad på KONFERANGSEN, liksom vin. (Statlig myndighet, mycket måttligt med vin.)

Jag vet en del bekanta - medelålders män - som hade blivit helt chockade och fått sina cirklar kraftigt rubbade om kött inte var ett givet konferensalternativ. Och jag tycker nog också det kan vara intressant att ibland ruska om "men så har det ju alltid varit" när det finns någon god tanke bakom. Alla går ju inte på Way out West och får nya infallsvinklar på matval (eller brist på val) där.

Jag tänker att huvudsaken är att vår myndighet ser miljön som ett politikområde, inte en smaksak. :)

Om vi sen gillar resultatet eller inte är sekundärt till det.

Jag hade nog blivit lite irriterad. Om vi ska tänka på miljön utan hänsyn till vad andra prioriterar som viktigt kan vi ju äta i mörker och stänga av värmen med liksom.
För mig betyder kött/fisk/fågel väldigt mycket för matupplevelsen. Jag har trots vegan- och vegetarian-vänner som lagat det de anser vara fantastisk mat bara tyckt det smakar tråkigt. Jag uppskattar inte de som måste tvinga på andra sina vanor.

Jag tänker att huvudsaken är att vår myndighet ser miljön som ett politikområde, inte en smaksak. :)

Om vi sen gillar resultatet eller inte är sekundärt till det.

Som med likabehandlingspolicyn. Det är bra att det görs politik av frågan.
Fast med tanke på att du verkligen gillar det, är det konstigt att du tog upp det som att er policy gjorde att du aldrig skulle kunna få en sån köttbit som jag åt. :p

Jag kom nyss hem från kvällens middag och är mycket nöjd och belåten. Efter fördrinken bestående av bubbel och rotfruktschips åt vi musselsoppa med färsk koriander till förrätt och därefter en liten sallad på ruccola, ädelost, päron och valnötter följt av perfekt pocherad torsk, ramslöksmajonnäs och fänkåls-, squash- och ramslöksfräs med riktigt mycket citronzest. Något relativt dyrt vitt torrt vin som tyvärr inte riktigt passade till fisken i glasen. Vi blev så mätta att det enda som gick ner till kaffet var en liten ruta mörk choklad.

Tidigare idag improviserade jag lunch till mig och gäst: hastigt stekt sparris, blomkål och ramslök med en finmandolinad syrlig sallad på fänkål och squash. Tillsammans med stekt ägg(krämig gula), parmesan, citronzest, svartpeppar och de inlagda ramslöksknopparna som nu hunnit bli riktigt goda till blev det en snabblagad och jäkligt god lunch!

Fast med tanke på att du verkligen gillar det, är det konstigt att du tog upp det som att er policy gjorde att du aldrig skulle kunna få en sån köttbit som jag åt. :p
Ja, det är en oförutsedd negativ bieffekt.

Men jag sympatiserar mycket djupare med att maten politiseras än med min egen önskan att äta en köttbit eller två om året.

Matpolicyn är MYCKET intressantare än min blodiga biff.

Jag hade nog blivit lite irriterad. Om vi ska tänka på miljön utan hänsyn till vad andra prioriterar som viktigt kan vi ju äta i mörker och stänga av värmen med liksom.
För mig betyder kött/fisk/fågel väldigt mycket för matupplevelsen. Jag har trots vegan- och vegetarian-vänner som lagat det de anser vara fantastisk mat bara tyckt det smakar tråkigt. Jag uppskattar inte de som måste tvinga på andra sina vanor.
Nu är det här alltså en policy i en del av en statlig myndighet och gäller vad densamma BJUDER på. Givetvis får alla äta vad de vill, men om det faller utanför policyn får de betala själva. (Detta har vad jag vet inte diskuterats, men det blir ju konsekvensen. Precis som med vinet.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 667
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar