Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet en del bekanta - medelålders män - som hade blivit helt chockade och fått sina cirklar kraftigt rubbade om kött inte var ett givet konferensalternativ. Och jag tycker nog också det kan vara intressant att ibland ruska om "men så har det ju alltid varit" när det finns någon god tanke bakom. Alla går ju inte på Way out West och får nya infallsvinklar på matval (eller brist på val) där.
Ja, den effekten vore spännande. Vi får se hur det blir.

Skinkmackorna är borta från våra frukostar. Vad jag vet har ingen klagat. Det finns vegana mackor och mackor med ost.

Ja, det är en oförutsedd negativ bieffekt.

Men jag sympatiserar mycket djupare med att maten politiseras än med min egen önskan att äta en köttbit eller två om året.

Matpolicyn är MYCKET intressantare än min blodiga biff.
Ja, jag förstår det. Och jag förstår att du är stolt över den där policyn och vill berätta om den, eftersom det blev en P3-övergång som hette duga från min köttbit. Det var snubblande nära att jag kände mig knäppt på näsan om mitt matval, eftersom du sedan prisar er policy i alla tonarter. ;)

Nu är det här alltså en policy i en del av en statlig myndighet och gäller vad densamma BJUDER på. Givetvis får alla äta vad de vill, men om det faller utanför policyn får de betala själva. (Detta har vad jag vet inte diskuterats, men det blir ju konsekvensen. Precis som med vinet.)

Jag som ju verkligen är köttätare (och i det avseendet faktiskt skiter i miljön eftersom jag tycker kött är gott) tycker det är en suverän policy. Man har f-n inte rätt att ställa så många krav när man blir bjuden på något (om det inte gäller allergier eller av religiösa skäl). En KONFERANGS är jobb, dvs man följer glatt den policy som gäller :up:

Jag har inga som helst problem att låta bli vin när jag jobbar (dvs jobbmiddag och jag är chaufför) eller att äta vegetariskt om det är företagets/institutionens/myndighetens policy. Jag kan äta bra kött väl tillagat privat, det är inga problem att låta bli det på jobbet (jag beställer oftast fiskalternativet när vi har affärsmiddag faktiskt).

Nu är det här alltså en policy i en del av en statlig myndighet och gäller vad densamma BJUDER på. Givetvis får alla äta vad de vill, men om det faller utanför policyn får de betala själva. (Detta har vad jag vet inte diskuterats, men det blir ju konsekvensen. Precis som med vinet.)

Ja, och jag tycker det är god ton att inte tvinga på andra sina matval. Tex så bjuder jag på vegetarianskt till de som är det och för de som kött/fisk/fågel utgör skillnaden i huruvida maten är det minsta aptitlig eller ej serverar jag det.
Jag förstår att man inte har rätt att ställa krav på vad man bjuds på. Men i egenskap av den som bjuder hade inte jag velat tvinga på andra mina idealogier.

Jag tycker det låter fantastiskt!

Jag som ju verkligen är köttätare (och i det avseendet faktiskt skiter i miljön eftersom jag tycker kött är gott) tycker det är en suverän policy. Man har f-n inte rätt att ställa så många krav när man blir bjuden på något (om det inte gäller allergier eller av religiösa skäl). En KONFERANGS är jobb, dvs man följer glatt den policy som gäller :up:

Fast är man lite smart så teambuildar man istället för att skapa osämja på såna träffar. Man ser till att alla känner sig lika välkomna.

Ja, jag förstår det. Och jag förstår att du är stolt över den där policyn och vill berätta om den, eftersom det blev en P3-övergång som hette duga från min köttbit. Det var snubblande nära att jag kände mig knäppt på näsan om mitt matval, eftersom du sedan prisar er policy i alla tonarter. ;)
Det var inte alls menat så. Jag ser inte miljöfrågan som så individualiserad överhuvudtaget.

Men jag GILLAR "en köttbit" ibland - och där försvann den, liksom.

Jag har inga som helst problem att låta bli vin när jag jobbar (dvs jobbmiddag och jag är chaufför) eller att äta vegetariskt om det är företagets/institutionens/myndighetens policy. Jag kan äta bra kött väl tillagat privat, det är inga problem att låta bli det på jobbet (jag beställer oftast fiskalternativet när vi har affärsmiddag faktiskt).
Men alltså, "ställa krav" och "glatt följer den policy som gäller" - det låter som ett väldigt konfliktinriktat tänk?

Jag åt för övrigt fisk till lunchen på konferensen, om nu det gör mig till en bättre människa.

Ja, och jag tycker det är god ton att inte tvinga på andra sina matval. Tex så bjuder jag på vegetarianskt till de som är det och för de som kött/fisk/fågel utgör skillnaden i huruvida maten är det minsta aptitlig eller ej serverar jag det.
Jag förstår att man inte har rätt att ställa krav på vad man bjuds på. Men i egenskap av den som bjuder hade inte jag velat tvinga på andra mina idealogier.
Men statliga myndigheter tvingar på dig sina ideologier på punkt efter punkt. Det gäller hur kollegor bemöter varandra, jämställdhet, resesätt med mera med mera. Det är ju delvis poängen med myndigheter, att utveckla ideologierna i praktisk tillämpning.

Men alltså, "ställa krav" och "glatt följer den policy som gäller" - det låter som ett väldigt konfliktinriktat tänk?

Jag åt för övrigt fisk till lunchen på konferensen, om nu det gör mig till en människa.
Men det är ju inte "bli en bättre människa" det handlar om. Det handlar om vad samhället strävar efter. I vissa instanser är det minskat köttätande (samt jämställdhet och minskat flygande och lite annat smått och gott).

Jag åt för övrigt fisk till lunchen på konferensen, om nu det gör mig till en bättre människa.

Det har inte med att göra om man är en bättre människa eller ej men att gnöla över sin arbetsplats policy när den bjuder på något är småaktigt enligt min mening. De köttätare som blir upprörda är fullt fria att äta vad de vill utanför arbetstid.

Men det är ju inte "bli en bättre människa" det handlar om. Det handlar om vad samhället strävar efter. I vissa instanser är det minskat köttätande (samt jämställdhet och minskat flygande och lite annat smått och gott).
Ja alltså den där kommentaren var till "jag beställer oftast fiskalternativet när vi har affärsmiddag faktiskt".

Och jag tror nog förresten att den som följer vad samhället strävar efter ofta också känner sig som en bättre människa.

Ja alltså den där kommentaren var till "jag beställer oftast fiskalternativet när vi har affärsmiddag faktiskt".

Och jag tror nog förresten att den som följer vad samhället strävar efter ofta också känner sig som en bättre människa.
Det är möjligt. Men inte alls poängen. Men visst, dygden lär ju vara sin egen belöning.

I min åsikt är det där med "bättre människa" mest som ett drag för att avpolitisera miljöfrågan och istället individualisera den. Och det VILL inte jag. Jag vill att vi gör MER politik av miljöfrågan, inte mindre. Därför gillar jag matpolicyn.

Det har inte med att göra om man är en bättre människa eller ej men att gnöla över sin arbetsplats policy när den bjuder på något är småaktigt enligt min mening. De köttätare som blir upprörda är fullt fria att äta vad de vill utanför arbetstid.

Hade man varit lika ogin om man som vegan blev sur över att det bara fanns kötträtter?

Det sista jag inbillar mig är att jag är någon fantastisk människa i de flesta avseenden. Min kommentar var mest för att jag anser inte att en bjudmiddag behöver innehålla kött för att vara acceptabel eller njutbar (jag anser faktiskt inte att jobbmiddagar behöver vara njutbara alls och det är oftast den del av mitt jobb jag tycker minst om).

Tagga ner lite och läs inte mina inlägg som fan läser Bibeln.

Hade man varit lika ogin om man som vegan blev sur över att det bara fanns kötträtter?

Seriöst, jag känner att jag hamnat i en helt galen diskussion.

1. Jag är väl nästan militant köttätare
2. Jag kan inte leva på vegetariskt protein pga min mage, den gör uppror då

MEN jag anser inte att man kan ställa så många krav när det gäller en jobbmiddag. Som vegan/vegetarian får man säga till i förväg och om det oartigt nog inte ges alternativ till kött äta vad som går att äta.

I de allra flesta fall är bjudmiddagar JOBB, inget annat. Dvs man jobbar, inte har fritid med fria val.

Fast är man lite smart så teambuildar man istället för att skapa osämja på såna träffar. Man ser till att alla känner sig lika välkomna.

Mina jobbmiddagar går ut på att mer eller mindre smöra för investerare så nej, det har inte ett skit med team building att göra.

Och nej, jag gillar som sagt inte den delen av mitt jobb. Även om jag är bra på den också.

Mina jobbmiddagar är förvisso mer av social samvaro, mycket få per år. Men jag ser inte att samvaro förutsätter kött på menyn. Fisk kommer att finnas och vi ska till Bohuslän. Vad är problemet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 672
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar