Äter inga uppåtmediciner, tack å lov
Självdestruktivt för mig är när jag gör saker som skadar mig själv fysiskt eller psyiskt, sätter mig i dumma situationer så jag kan hamna i trubbel, och även fara för livet. Det är som att jag ständigt söker mig till ny/spännande/gärna farlig stimuli, för att få kickar.
Psyk har en "egenremissanmälan" en timma om dan, ska ringa dit imorrn.
Hoppas du får god hjälp! Jag känner så väl igen mig i dina känslor och vet hur skit det är.
Jag går inte in i ren mani. Men jag har svängningar men hypomani och depression. Det är något som nog ska utredas nu. Har fått remiss.
Jag är diagnosticerad med ADHD och har lite svårt att lära mig leva med det. Det kan ju vara så att det "bara" är min ADHD som gör att jag får de här svängningarna iom att jag bränner ut mig.
Jag är ju högfungerande och har genom dels en uppväxt då man fick lära sig att inte visa känslor och jobb med hästar då jag fått lära mig att kontrollera mig lärt mig att styra mig så att det utåt inte märks så mycket av hur jag mår.
Jag framstår mest som lite energisk, ibland mkt social och ibland trött och mindre social. Jag har också en whiplash och lite annat fysiskt som rör till det med sömnen.
Så det är väl något jag ofta skyller på för att förklara trötthet, snurrighet etc..
För mig är just medvetenhet viktigt. Jag MÅSTE se till att avsätta tid åt nedvarvning. I perioder klarar jag inte riktigt att varva ner. Men jag MÅSTE försöka. Gör jag det inte blir det än värre.
Jag försöker med både andning, meditation, massage, musik, lugnande ljud etc.
Nu vet jag inte om du håller på med hästar(iom buke). Men jag brukar lägga mig på min hästs rygg och känna värmen och hans andning(han är tränad för det och jag är snabb av om ngt skulle ske, jobbar med häst).
Att fokusera på fysiska förnimmelser kan hjälpa mig något. Andning, känsla av värme, solljus etc.
Att bara försöka spänna kroppsdelar och slappna av ger mig nada.
Ibland får jag bara ta en dag då jag avbokar allt och tar sömnmedicin jag vet att jag blir helt sabbad av dagen efter för att bryta en stress-spiral och få börja om med mer normal energinivå.
Jag tar alltid cirkadin och stilnoct till natten. Jag vaknar första gången efter ca 2-3 h. Då får jag ta lite mer stilnoct.
När jag vill bryta spiralen av uppåtgående stressenergi tar jag antingen Theralen eller Propavan eller Lergigan som tillägg. Eller i värsta fall fler av dem.
Jag kan bli lugn då jag håller på med hästarna och ska träna dem. Rider jag lektion går jag upp i stress och kan ibland göra sämre ifrån mig än vanligt. Tror det är pga instruktionerna.
Men att få röra mig under instruktioner gör att jag tar in bätte än om jag sitter still.
Har jag något där jag stillasittande ska lära in märker jag att jag gör det bättre om jag får måla lite samtidigt, kludda lite.. Annars börjar tankarna lätt sväva iväg och jag vill röra mig.
Just hästarna fått mig att lära mig gå ner i energi fysiskt iaf. Det påverkar mig positivt.
När jag ska jobba med dem måste jag vara medveten om hur jag rör mig, hur jag andas och vilken energi jag avger. Jag ser ju direkt återspegling i dem på det.
Jag känner ett par andra hästtränare som lärt sig hantera sina diagnoser hyfsat just genom det. Djur speglar en ju så tydligt. Så kan man läsa dem och ska träna dem blir man tvungen att direkt ändra sig och dessutom kunna hålla sig stabil.
Människor är inte lika känsliga för det och har dessutom uppfostran att föra sig på visst vis och talet att kommunicera med.
Så tills du får rätt hjälp hade jag funderat kring vad som lugnar just dig.
Och vilka som du vet kommer visa om du driver iväg utan att märka. Omge dig med dem.
Och TRÄNA! Träna på att meditera, andas etc.
Läs om sömnsvårigheter med och gör allt som du kan för att få bra sovförutsättningar.
Det kan ju vara så att du bara är stressad. Det kan vara någon diagnos a la sjukdom eller neuropsyk funktionsnedsättn.
Lycka till!
Men oavsett måste man jobba med det själv.