Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi är hemma hos föräldrarna och blir bortskämda. Den där kebabpizzan har inte hunnits med än (vilken otur!), men det har blivit både renfilé, hälleflundra och mammas köttbullar. Renfilén med ginsåsen ligger på en klar förstaplats på listan över goda saker jag ätit 2017.

I skrivande stund håller vi på att ta igen oss efter fika på Olof Viktors, och senare ikväll blir det en enkel pasta med varmrökt lax och sparris. Imorgon tar vi oss an Köpenhamn, med alla de smørrebrød och all den mjukglass det innebär!

En intressant fråga på trådens tema: Vad lägger ni på mat per månad?
Jag tycker ju att det ska vara roligt med mat (både att laga och äta!) vilket gör att jag inte alltid är så bra på att hålla nere kostnaderna :o Räknar dessutom inte direkt vad saker kostar utan brukar prioritera räkningar, hunden och sedan mat för min lön/sjukpenning (vilken inte är så hög så ja, det är typ det jag har pengar till varje månad :D men jag har ju råd med det jag har råd med så att säga)

Men vi är iaf två vuxna och äter kanske middag ihop 3-5 dagar i veckan i snitt, samt att vi alltid gör så det finns lunchlådor. Och jag tror definitivt att vi ligger närmare 4000 än 3000 varje månad. Då äter vi dock nästan aldrig ute och så är hygien, fågelmat, kattgodis och annat till hemmet som finns på storköp inräknat :) Vi skulle definitivt kunna dra ner kostnaderna (och gör även så när vi planerar lite bättre) men just nu känns det inte viktigt. :)

Nu har jag forberett kvallen's lax middag. Allt utom att steka laxen och favabonorna med murklorna ar hackat/silat/kokat/fixat.:cool: Skont nar jag kommer hem lagom till att det ar dags att ata ungefar.

Jag tycker ärligt talat att det är svårt att äta god och inspirerande mat om det inte kostar. Nog för att vi unnar oss rätt mycket på rutin, men jag har svårt att se hur vi skulle kunna komma ner i typ 2000 spänn per månad (i skrivande stund lägger vi kanske 5500-6000:- på allt från mataffären, två vuxna och ett litet barn).
Men varför skulle man pressa matkostnaden så, om man inte måste?

Jag räknar inte, men skulle inte bli förvånad om vi landar på sådär 6000/mån. Två vuxna. Inte mycket kött. Hygien ingår, men är försumbart lite. Vin tillkommer nog, och är en klart större post än hygien.

Jag tycker ärligt talat att det är svårt att äta god och inspirerande mat om det inte kostar. Nog för att vi unnar oss rätt mycket på rutin, men jag har svårt att se hur vi skulle kunna komma ner i typ 2000 spänn per månad (i skrivande stund lägger vi kanske 5500-6000:- på allt från mataffären, två vuxna och ett litet barn).

Jag bor ensam, men lägger minst 3000 kr på mat. Oftast ganska mycket mer än så. Vardagliga hygienprodukter ingår i den posten, typ som diskmedel, tvättmedel, tandkräm och sådant man hittar i mataffären.
Blir en hel del hämtmat som typ sushi, mikromat, och mat ute på restaurang.
Behöver jag sparar så sparar jag på annat håll, god mat (och ibland även snabb mat) är viktigt för mig!

Men varför skulle man pressa matkostnaden så, om man inte måste?

Jag räknar inte, men skulle inte bli förvånad om vi landar på sådär 6000/mån. Två vuxna. Inte mycket kött. Hygien ingår, men är försumbart lite. Vin tillkommer nog, och är en klart större post än hygien.

Nä, alltså vi är ju uppenbart inte särskilt bra på att pressa. Men jag fattar inte riktigt hur man lyckas käka inspirerande mat på säg en 1000-lapp per person. Vad äter man då?

Men vem gör det? De gånger jag har fått någon inblick i vad folk med extremt lågt matkonto äter, har det inte inspirerat mig i alla fall.

Kanske bara är jag som tänker på det så, men varje gång det är en öppen budgettråd tycker jag att folk som äter för låga summor brukar uttrycka det och vara nöjda?

Därav att jag tycker att det är intressant att se vad folk i tråden äter för. Min uppfattning är att de flesta som skriver här är mer intresserade av mat (precis som vi är här hemma), och då blir ju jämförelsen av matkostnad lite mer rättvisande än om jag jämför med någon som äter för att den måste äta.

Kanske bara är jag som tänker på det så, men varje gång det är en öppen budgettråd tycker jag att folk som äter för låga summor brukar uttrycka det och vara nöjda?

Därav att jag tycker att det är intressant att se vad folk i tråden äter för. Min uppfattning är att de flesta som skriver här är mer intresserade av mat (precis som vi är här hemma), och då blir ju jämförelsen av matkostnad lite mer rättvisande än om jag jämför med någon som äter för att den måste äta.
Jag minns ett tillfälle då någon med mycket låga matkostnader också sa sig äta rätt lite. Jag är däremot ganska stor i maten. Bara det gör ju skillnad. Sen köpte den personen tex en massa julskinka efter jul på extrapris (dvs jättebilligt och mättande). Själv ser jag inget sätt att få rolig mat på något liknande vis. Någon annans man jagade, och kostnaderna för jakten räknades som hobby, så köttet blev gratis och serverades dagligen.

Kort sagt: jag tror inte så mycket på det.

Som er ungefär. Tror jag. Jag ser mat och nöjeskontot som ett enda... Jag har inte ens som mål att lägga 2000/mån utan mat och god dryck får kosta. Sparar hellre in på annat i så fall.

Men det är ju dödstråkig mat! Typ storpack irländsk köttfärs i två veckor, sen kycklingklubbor och kål...

Jag äter ganska enkelt och endast undantagsvis kött(när någon bjuder), sällan fisk, men kommer nog ändå upp i 2500 i månaden i mataffärer för mat och bashygien. Hade jag haft större inkomster hade jag utan tvekan lagt mer pengar på att köpa mer exklusiva råvaror, nu köper jag bra råvaror och mycket grönt, men endast undantagsvis extravaganser. Eftersom jag i perioder haft ganska liten inkomst vet jag att jag kan leva på så lite som kring tusenlappen och ändå äta god mat, men det kräver extremt mycket planering, inget "vad känner jag för att äta idag" och blir utan tvekan ensidigt(om än inte ur näringssynpunkt) och även om maten kan bli god blir frukostar etc ganska glädjelösa.

Mat är alldeles för viktigt för mig för att jag ska vilja vara mer sparsam än jag måste och precis som @Hyacinth ser jag mat som en viktig del av mitt nöjeskonto. Att kunna bjuda på mat är också viktigt för mig, precis som att kunna leka med nya spännande kryddningar och smakbilder, så ibland sticker matkontot iväg långt över 2500.

Riktigt bra bönburgare idag! Det är kanske inte den godaste någonsin (men den var god!!) som så, men smeten var helt fantastisk! Älskade den! Inget sönderfall, saftigt och det utan att slabba med ägg. Jag ör mycket imponerad!

Smeten baserades på svarta bönor och kryddades med bbq-sås, chili och rökt paprika. Även valnötter, quinoa och koriander åkte med i smeten.

Vid montering av burgarna blev det även karamelliserad lök, lagrad ost, nybakat dinkelbröd (surdeg), gemsallad, spetspaprika, groddar och gurka.

Som tillbehör blev det sötpoatispommes med lite guidning av @Anna Gott men jag har lite förbättringspotential i mitt sötpotatishanterande tror jag :)

Jag har ingen aning om vad jag/vi lägger på mat per månad men det är mycket. Vi äter det vi känner för helt enkelt. Särbon tjänar bra med pengar (betydligt mer än vad jag gör) så de dyraste sakerna köper han. Samtidigt kan jag köpa en fin bit hängmörad oxfilé om jag känner att jag vill ha det. Min aptit är ofta dålig så blir jag sugen på något i matväg köper jag det så länge det är inom rimliga gränser.

Samtidigt vet jag att om ekonomin kräver det så kan jag sänka matkontot rejält. Redan nu köper jag mycket kött/fläsk/fågel om det är extrapris eller nedsatt pris pga kort datum. Jag har frysutrymme så det räcker. Dock köper jag aldrig importerat kött, det finns inte en suck att jag skulle göra det.

Jag äter heller inte direkt mycket vilket naturligtvis håller nere kostnaderna också.

Riktigt bra bönburgare idag! Det är kanske inte den godaste någonsin (men den var god!!) som så, men smeten var helt fantastisk! Älskade den! Inget sönderfall, saftigt och det utan att slabba med ägg. Jag ör mycket imponerad!

Smeten baserades på svarta bönor och kryddades med bbq-sås, chili och rökt paprika. Även valnötter, quinoa och koriander åkte med i smeten.

Vid montering av burgarna blev det även karamelliserad lök, lagrad ost, nybakat dinkelbröd (surdeg), gemsallad, spetspaprika, groddar och gurka.

Som tillbehör blev det sötpoatispommes med lite guidning av @Anna Gott men jag har lite förbättringspotential i mitt sötpotatishanterande tror jag :)
Hur gjorde du med de svarta bönorna mer exakt? Torkade eller burkade? Blötlagda? Kokta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 677
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar