Portabelloburgare med ost. Potatis till.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker ju att det ska vara roligt med mat (både att laga och äta!) vilket gör att jag inte alltid är så bra på att hålla nere kostnaderna Räknar dessutom inte direkt vad saker kostar utan brukar prioritera räkningar, hunden och sedan mat för min lön/sjukpenning (vilken inte är så hög så ja, det är typ det jag har pengar till varje månad men jag har ju råd med det jag har råd med så att säga)En intressant fråga på trådens tema: Vad lägger ni på mat per månad?
Här i stan har vi t ex den här, som jag är nyfiken på, har aldrig varit där.
http://www.systermarmelad.se/
De har jättegod lunch och UNDERBAR frukost!Ja, tänkte nästan det eftersom det är just en deli. Men jag läste om deras inriktning för ett tag sedan och det lät så bra, de verkade verkligen ta sina råvaror på allvar.
Men varför skulle man pressa matkostnaden så, om man inte måste?En intressant fråga på trådens tema: Vad lägger ni på mat per månad?
Jag tycker ärligt talat att det är svårt att äta god och inspirerande mat om det inte kostar. Nog för att vi unnar oss rätt mycket på rutin, men jag har svårt att se hur vi skulle kunna komma ner i typ 2000 spänn per månad (i skrivande stund lägger vi kanske 5500-6000:- på allt från mataffären, två vuxna och ett litet barn).
En intressant fråga på trådens tema: Vad lägger ni på mat per månad?
Jag tycker ärligt talat att det är svårt att äta god och inspirerande mat om det inte kostar. Nog för att vi unnar oss rätt mycket på rutin, men jag har svårt att se hur vi skulle kunna komma ner i typ 2000 spänn per månad (i skrivande stund lägger vi kanske 5500-6000:- på allt från mataffären, två vuxna och ett litet barn).
Men varför skulle man pressa matkostnaden så, om man inte måste?
Jag räknar inte, men skulle inte bli förvånad om vi landar på sådär 6000/mån. Två vuxna. Inte mycket kött. Hygien ingår, men är försumbart lite. Vin tillkommer nog, och är en klart större post än hygien.
Men vem gör det? De gånger jag har fått någon inblick i vad folk med extremt lågt matkonto äter, har det inte inspirerat mig i alla fall.Nä, alltså vi är ju uppenbart inte särskilt bra på att pressa. Men jag fattar inte riktigt hur man lyckas käka inspirerande mat på säg en 1000-lapp per person. Vad äter man då?
Men vem gör det? De gånger jag har fått någon inblick i vad folk med extremt lågt matkonto äter, har det inte inspirerat mig i alla fall.
Jag minns ett tillfälle då någon med mycket låga matkostnader också sa sig äta rätt lite. Jag är däremot ganska stor i maten. Bara det gör ju skillnad. Sen köpte den personen tex en massa julskinka efter jul på extrapris (dvs jättebilligt och mättande). Själv ser jag inget sätt att få rolig mat på något liknande vis. Någon annans man jagade, och kostnaderna för jakten räknades som hobby, så köttet blev gratis och serverades dagligen.Kanske bara är jag som tänker på det så, men varje gång det är en öppen budgettråd tycker jag att folk som äter för låga summor brukar uttrycka det och vara nöjda?
Därav att jag tycker att det är intressant att se vad folk i tråden äter för. Min uppfattning är att de flesta som skriver här är mer intresserade av mat (precis som vi är här hemma), och då blir ju jämförelsen av matkostnad lite mer rättvisande än om jag jämför med någon som äter för att den måste äta.
En intressant fråga på trådens tema: Vad lägger ni på mat per månad?
Kanske bara är jag som tänker på det så, men varje gång det är en öppen budgettråd tycker jag att folk som äter för låga summor brukar uttrycka det och vara nöjda?
Därav att jag tycker att det är intressant att se vad folk i tråden äter för. Min uppfattning är att de flesta som skriver här är mer intresserade av mat (precis som vi är här hemma), och då blir ju jämförelsen av matkostnad lite mer rättvisande än om jag jämför med någon som äter för att den måste äta.
Som er ungefär. Tror jag. Jag ser mat och nöjeskontot som ett enda... Jag har inte ens som mål att lägga 2000/mån utan mat och god dryck får kosta. Sparar hellre in på annat i så fall.
Jag äter ganska enkelt och endast undantagsvis kött(när någon bjuder), sällan fisk, men kommer nog ändå upp i 2500 i månaden i mataffärer för mat och bashygien. Hade jag haft större inkomster hade jag utan tvekan lagt mer pengar på att köpa mer exklusiva råvaror, nu köper jag bra råvaror och mycket grönt, men endast undantagsvis extravaganser. Eftersom jag i perioder haft ganska liten inkomst vet jag att jag kan leva på så lite som kring tusenlappen och ändå äta god mat, men det kräver extremt mycket planering, inget "vad känner jag för att äta idag" och blir utan tvekan ensidigt(om än inte ur näringssynpunkt) och även om maten kan bli god blir frukostar etc ganska glädjelösa.Kanske bara är jag som tänker på det så, men varje gång det är en öppen budgettråd tycker jag att folk som äter för låga summor brukar uttrycka det och vara nöjda?
Hur gjorde du med de svarta bönorna mer exakt? Torkade eller burkade? Blötlagda? Kokta?Riktigt bra bönburgare idag! Det är kanske inte den godaste någonsin (men den var god!!) som så, men smeten var helt fantastisk! Älskade den! Inget sönderfall, saftigt och det utan att slabba med ägg. Jag ör mycket imponerad!
Smeten baserades på svarta bönor och kryddades med bbq-sås, chili och rökt paprika. Även valnötter, quinoa och koriander åkte med i smeten.
Vid montering av burgarna blev det även karamelliserad lök, lagrad ost, nybakat dinkelbröd (surdeg), gemsallad, spetspaprika, groddar och gurka.
Som tillbehör blev det sötpoatispommes med lite guidning av @Anna Gott men jag har lite förbättringspotential i mitt sötpotatishanterande tror jag