Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör du burgarna då? Mixar du halloumin och kikärterna? Det låter himla gott, jag älskar halloumi....

Jag "följde" ett recept från Ica - man mixar kikärtor med ägg först till en jämn smet, och sedan har man i en halloumi som man som @Killaloe skrev river på den grövsta sidan på järnet :-) Sedan rör man ner lite ströbröd (1 dl enligt receptet men jag hade nog bara hälften så mycket) och så önskade kryddor. Jag hade i spiskummin, chiliflingor, vitlökspeppar och salt.

Det var verkligen gott! I brödet hade jag lite lite majonnäs, rucola och picklad rödlök förutom själva burgaren.

Är även glad att kunna berätta att jag fick till krispiga sötpotatisfrites! Det har aldrig gått förut, de har alltid blivit ganska mjuka trots alla trick. Men nu siktade jag majsmjöl över stavarna och blandade tillsammans med kryddor, jag tog citronpeppar eftersom jag älskar citrus till sötpotatis, salt, chiliflingor och vitpeppar. Det fick stå en stund medan ugnen värmdes upp till 225, sedan blandade jag ner ett par tre matskedar olivolja, rörde om ordentligt och lade ut i ett lager på bakplåtspapper. In i ugnen i en kvart, sedan rufsade jag om dem lite och så in i en kvart igen. Här höjde jag värmen något eftersom de såg så mjuka ut och de blev något brända i kanterna. Jag tycker att det är gott, men om man inte gör det kan man nöja sig med 10 minuter om man väljer att höja :)

Jag "följde" ett recept från Ica - man mixar kikärtor med ägg först till en jämn smet, och sedan har man i en halloumi som man som @Killaloe skrev river på den grövsta sidan på järnet :-) Sedan rör man ner lite ströbröd (1 dl enligt receptet men jag hade nog bara hälften så mycket) och så önskade kryddor. Jag hade i spiskummin, chiliflingor, vitlökspeppar och salt.

Det var verkligen gott! I brödet hade jag lite lite majonnäs, rucola och picklad rödlök förutom själva burgaren.

Är även glad att kunna berätta att jag fick till krispiga sötpotatisfrites! Det har aldrig gått förut, de har alltid blivit ganska mjuka trots alla trick. Men nu siktade jag majsmjöl över stavarna och blandade tillsammans med kryddor, jag tog citronpeppar eftersom jag älskar citrus till sötpotatis, salt, chiliflingor och vitpeppar. Det fick stå en stund medan ugnen värmdes upp till 225, sedan blandade jag ner ett par tre matskedar olivolja, rörde om ordentligt och lade ut i ett lager på bakplåtspapper. In i ugnen i en kvart, sedan rufsade jag om dem lite och så in i en kvart igen. Här höjde jag värmen något eftersom de såg så mjuka ut och de blev något brända i kanterna. Jag tycker att det är gott, men om man inte gör det kan man nöja sig med 10 minuter om man väljer att höja :)
Tack!!

Sötpotatisfritesarna ska jag absolut också testa! Jag tycker sötpotatis kan vara allt från himmelskt till ganska äckligt (!) beroende på hur man tillagar den. De MÅSTE vara rejält tillagade, enligt min smak, och gärna, som du skrev, liiite småbrända i kanterna.

Tittar in för att meddela att vi bor på världens bästahotell i Livigno. Jag drack seriöst prosecco till frukost!!! Nu sitter vi K solstolar i backen, 2300meters höjd, dricker mer prosecco och nån varm drink som heter bombardino. Strålande sol och breda backar. Jag mår sjukt bra!!

Tittar in för att meddela att vi bor på världens bästahotell i Livigno. Jag drack seriöst prosecco till frukost!!! Nu sitter vi K solstolar i backen, 2300meters höjd, dricker mer prosecco och nån varm drink som heter bombardino. Strålande sol och breda backar. Jag mår sjukt bra!!

Det fanns jordgubbar till frukosten också. Orimligt!

Jag förstår att du lider :( Kan du offra dig och kanske ta ett glas och en jordgubbe för oss som inte är där? :)

Behöver hjälp med att koka ris. Blir seriöst aldrig bra.
Är lärd så att man häller i vatten och ris i kastrullen, låter det koka upp med lock på. Sätter ner på tvåan och låter det vara i 20 minuter.
Sköljer av riset innan jag mäter upp vattnet.
Riskornen är alltid lite hårda i mitten. :banghead:

Är lärd så att man häller i vatten och ris i kastrullen, låter det koka upp med lock på. Sätter ner på tvåan och låter det vara i 20 minuter.

Är det så det står på påsen då? Olika sorters ris kokas ju på lite olika sätt.

Köp en riskokare, det är ett av mina bästa köp till hushållet :up:

Jag kokar ris i micron. Perfekt VARJE gång! Inga specialgrejer behöver införskaffas.
http://smasteg.nu/koka-ris-i-mikro

Ännu en dag med noll lust att laga mat - mitt liv just nu är helt uppenbart inte kompatibelt med matlagning :down: Tur jag har världens snällaste föräldrar som lagar middag åt mig. Långkokt chili på högrev (söndagar är tydligen långkokets dag) med avocado, surdegsbröd, rödlök och matyoghurt.

Hittade en bortglömd lussekatt i frysen också som blev efterrätt :)

Idag fick jag med mig rätt matlåda till jobbet, pluspoäng till mig! Maken rörde ihop en riktigt god ris- och fläskfärsröra med broccoli, majs, lök och massa kryddor till middag, och knölade ihop några biffar till senare i veckan när vi båda jobbar dag. Skönt att slippa tänka på mat då.

Idag gjorde jag äntligen den där gula curryn med röda linser, blomkål och spenat. Mums! Åt med bröd ikväll, i matlådorna i frysen blev det quinoa tricolore.

Bakade muffins också, med grönt te och yoghurt. Inget smör så låga ur kalorisynpunkt - och även bokstavligen, de blev rätt platta. Men ska det vara till fint kan man ju göra någon sorts topping förstås :)

Visa mig en snygg riskokare, så kanske? ;)

(Jag ska såklart googla själv, men har en aversion mot prylar. Dock ej mot mjölkskummare. :D)

Duger den här:
38134_e93b872d5ff23b593c66fc5d8157034d.jpg

;)

Priset var tyvärr vackert också :crazy: Jag har en mindre variant från OBH Nordica i borstat stål, den är fin tycker jag :)

Edit: Hittade en till i lite mer udda design:
4191acXrWHL._SY300_.jpg

:D

Jag mäter upp riset (vanlig vit Basmati) och kokar upp aaaaningen drygt 2 ggr så mycket vatten. Låter det koka upp igen (men använder som sagt kokande vatten från start!) , rör om så det inte fastnar i botten, lägger på lock och låter det sjuda väldigt svagt under lock (rör aldrig om) tills allt vatten är borta. 20 minuter tar det inte! Max 10, 12, jag brukar inte ta tid.

Råris kanske tar längre tid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 741
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 045
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama