Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skar ett snitt i en laxfilé och stoppade i lite ädelost och bredde på hemgjord pesto. In i ugnen och åts med dijondressad broccoli och en näve picklad rödlök. Det var gott!

Jag mäter upp riset (vanlig vit Basmati) och kokar upp aaaaningen drygt 2 ggr så mycket vatten. Låter det koka upp igen (men använder som sagt kokande vatten från start!) , rör om så det inte fastnar i botten, lägger på lock och låter det sjuda väldigt svagt under lock (rör aldrig om) tills allt vatten är borta. 20 minuter tar det inte! Max 10, 12, jag brukar inte ta tid.

Råris kanske tar längre tid.
Får prova med uppkokat vatten, om det kan korta ner det och göra det mjukt. Men min spis värmer upp vattnet snabbt. Tycker det verkar klurigt, för då får man skölja riset i en kastrull, koka upp det i den andra, hälla på vattnet. Men man behöver ju inte diska vatten kastrullen.

Insåg med jag skrev att jag kan mäte upp exakt med vatten från början, så slipper jag bränna fingrarna på decilitermåttet som jag gjort tidigare. :o

Jag tvättar riset en eller flera gånger beroende på vad för mat jag ska laga. Häller ris i kastrullen, slår på så mycket vatten att det ovanför riset blir som avståndet mellan lederna på mitt pekfinger:D.
Kokar upp, drar ner värmen och 5 minuter innan det är klart krisar jag och tror det ska bränna fast, så slår på 1 dl kokande vatten samt rör om försiktigt. Sen får det ånga av ca 5 min innan servering.
Alltid lite kaoskänsla, men det brukar bli bra och jag mäter aldrig utan går på känslan.

Jag har ätit mitt livs godaste carbonara idag. På en alptoppsrestaurang med prosecco till.
Fyrarätters middag ingår varje kväll, idag blev det bl a favasoppa, caprese och créme brûllé. Åker nog aldrig hem!

Ditt liv känns typ allmänt trevligt just nu? (ja annars också såklart, men du fattar :p)

Jag har en problematisk relation till tofu, för första gången jag åt det var det svinäckligt på en snuskig kinabuffé där vegetariskt kändes säkrast. Den var som ett gammalt tuggummi och efter det åt jag inte tofu på många år. Om jag alls har gjort det, isåfall har det varit kamouflerat så att jag inte har fattat det.

Nu har jag dock fått för mig att jag ska prova igen och då laga själv. Har hittat ett recept där man panerar den i majsmjöl innan stekning så den blir riktigt krispig och så gör man någon sorts sås i pannan med mango chutney och apelsin. Låter det rimligt? Gott? Vad ska jag tänka på? Vad ska jag äta till? Hit me! :)

Jag lagade @Anna s kikärts- och halloumiburgare, fast gjorde dem som biffar istället. Lite kokt bulgur istället för ströbröd och kryddade med lime, vitlök, rökt paprika och spiskummin. Serverade med sötpotatispommes à la @Anna och alltså....! Krispiga! Så sjukt goda! Majsmjölet är ett jäkla genidrag! De blev rätt heta med chiliflakes och citron och malen koriander. Hade tänkt ha avokado till men det fanns inga som såg fina ut, så istället blev det rödlökschutney och en röra på yoghurt, fetaost och några soltorkade tomater. Samt snabbpicklad rödlök och morot. Så. Sjukt. Gott. Herregud!

Jag lagade @Anna s kikärts- och halloumiburgare, fast gjorde dem som biffar istället. Lite kokt bulgur istället för ströbröd och kryddade med lime, vitlök, rökt paprika och spiskummin. Serverade med sötpotatispommes à la @Anna och alltså....! Krispiga! Så sjukt goda! Majsmjölet är ett jäkla genidrag! De blev rätt heta med chiliflakes och citron och malen koriander. Hade tänkt ha avokado till men det fanns inga som såg fina ut, så istället blev det rödlökschutney och en röra på yoghurt, fetaost och några soltorkade tomater. Samt snabbpicklad rödlök och morot. Så. Sjukt. Gott. Herregud!

Visst är det fantastiskt, det där majsmjölet!

Jag åt de överblivna burgarna till lunch igår, med melon- och fetasallad och keso. Funkar ju precis lika bra i det formatet :)

I går serverades det fetaostfyllda lammfärsbiffar med matvete och en sås på matyoghurt, kryddor, vitlök och citron.
I dag välkryddad kycklingfilé med frästa grönsaker och någon sås med yoghurt, och diverse kryddor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 741
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 045
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama