Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tonfiskbiffarna blev väldigt trevliga - bara tonfisk, ägg, lite ströbröd, chili och kryddor. Och brysselkålen! Fantastiskt! Stekte dem i lite smör med en halv pressad citron, hällde sedan på vitt vin så det täckte hjälpligt (Jacobs Creek Unvined, alkoholfritt som faktiskt även duger att dricka) och sjöd i en tio minuter.

Blandade så ihop en burk majs med en halv hackad röd chili, koriander och resten av citronsaften och gjorde en liten sås på turkisk yoghurt och vitlökspeppar. Verkligen en liten festmåltid för en förhållandevis liten slant! Det är vinet som kostar men det är ju inte mycket man använder. Jag har en sådan flaska stående vid spisen och den har varit med sedan början på året och kostar väl 45:- tror jag.

Jag funderade på att starta en separat tråd om följande stora problem, men jag testar här först:

Ponera att ni behöver äta frukost i Kungsbacka cirka klockan 8 en söndagsmorgon i februari? Vart går ni då? Är det ens möjligt?

Av logistiska skäl gäller frågan just Kungsbacka, inte Göteborg, inte Varberg, utan Kungsbacka. Sällskapet föredrar kaféfrukostar framför hotellfrukostar, men en hotellfrukost där de inte kräver att man har sovit på hotellet är okej och de har gott bröd.

Vad tror ni?

@Killaloe ? Vad tror du?

@Anna - allt låter jättegott! Har flera gånger den senaste tiden stått med en påse brysselkål i handen i affären men upptäckt små grå prickar längst ner vid stammen - misstänkt likt mögel, så det har inte blivit av att jag köpt. Det är ett genomgående problem tycker jag, främst när det gäller kål av olika slag, att man inte kan räkna med att grejerna i affären är riktigt fräscha.

kl

Igår hade vi middagsgäster och jag gjorde två stora laddningar med korv stroganoff - en på vanlig (svensk ekologisk) falukorv och en på sojakorv. Ris och vitkålssallad till. (vitkålssalla: hyvlad vitkål, lägg i durkslag, häll över kokande vatten, pressa ur vattnet, häll på dressing av vinäger, rapsolja, salt och peppar).

En söndagsmorgon i februari är det nog dessvärre tvärkört :( Det finns ingen möjlighet att ses senare? Eller på en lördag?

Den här stan sover ju alltid :down: och jag tror inte att något café har öppet den tiden. Iaf inte vad jag kan komma på.

Så då är väl typ alternativet Hotell Halland men det är en väldigt tråkig frukost så jag rekommenderar den inte :down:

En söndagsmorgon i februari är det nog dessvärre tvärkört :( Det finns ingen möjlighet att ses senare? Eller på en lördag?

Den här stan sover ju alltid :down: och jag tror inte att något café har öppet den tiden. Iaf inte vad jag kan komma på.

Så då är väl typ alternativet Hotell Halland men det är en väldigt tråkig frukost så jag rekommenderar den inte :down:
Ja, Hotell Halland tänkte jag på, men tänkte också att om det är bra så vet du det.

Förra gången samma situation uppstod, åt jag frukost på McDonalds. Det var inte särskilt mysigt.

Jag har brist på energi så jag sprang in på byns lilla café och köpte med mig vegetariska piroger hem till kvällens måltid.

Sambo får äta god mat på restaurang med några av sina affärspartners och en del andra verksamma inom samma bransch.
Avundsjuk? Absolut!
Hade jag fått följa med? Ja, om jag inte varit så fruktansvärt förkyld. :meh:

Ja, Hotell Halland tänkte jag på, men tänkte också att om det är bra så vet du det.

Förra gången samma situation uppstod, åt jag frukost på McDonalds. Det var inte särskilt mysigt.
Jag tror att Hotell Halland är trevligare än McDonalds iaf ;) Men det är liksom McD, HH eller Ica Maxi typ som är öppna vid den tiden. Majgården öppnar nio men det är ju bara marginellt bättre...

Jag lagade tofu för första gången idag! Hittade ett recept som jag adapterade lite grann.

Tärnade naturell tofu och vände runt ordentligt i majsmjöl med mycket salt och peppar. Stekte i olja och lät rinna av på hushållspapper.

Rörde ihop en sorts dressing av pressad apelsin, mango chutney, chili och soja, lade upp sallad och tärnad honungsmelon på djup tallrik och skedade över krispig tofu och dressingen över. Och ja, det var verkligen gott! Trodde inte det, dels för att jag inte har lagat det förut och dels för att jag varit rädd för tofu sedan en hemsk upplevelse på en buffé typ 2003. Så det var kul!

Har annars plockat fram mammas gamla Mästerkockenlåda och tror att jag har bestämt mig för att laga något ur den varje vecka. Har utlyst omröstning på Instagram på de första tre korten, Endivesallad med räkor, Smörgåsplatå med ansjovis och Grillgräddad champinjonsmörgås. Det lutar åt det sista (märk väl att jag säkert kommer att göra om recepten så de funkar med dagens råvaror och för enkvinnshushållet - smörgåsplatå blir ju snarare smörgås singular) - då får jag till och med använda burkchampinjoner! Det var säkert ett år sen sist!

Vad vill ni helst höra om för lagning? :)

Jag lagade tofu för första gången idag! Hittade ett recept som jag adapterade lite grann.

Tärnade naturell tofu och vände runt ordentligt i majsmjöl med mycket salt och peppar. Stekte i olja och lät rinna av på hushållspapper.

Rörde ihop en sorts dressing av pressad apelsin, mango chutney, chili och soja, lade upp sallad och tärnad honungsmelon på djup tallrik och skedade över krispig tofu och dressingen över. Och ja, det var verkligen gott! Trodde inte det, dels för att jag inte har lagat det förut och dels för att jag varit rädd för tofu sedan en hemsk upplevelse på en buffé typ 2003. Så det var kul!

Har annars plockat fram mammas gamla Mästerkockenlåda och tror att jag har bestämt mig för att laga något ur den varje vecka. Har utlyst omröstning på Instagram på de första tre korten, Endivesallad med räkor, Smörgåsplatå med ansjovis och Grillgräddad champinjonsmörgås. Det lutar åt det sista (märk väl att jag säkert kommer att göra om recepten så de funkar med dagens råvaror och för enkvinnshushållet - smörgåsplatå blir ju snarare smörgås singular) - då får jag till och med använda burkchampinjoner! Det var säkert ett år sen sist!

Vad vill ni helst höra om för lagning? :)

Smörgåsplatå!!!!!

Fick nåt infall och köpte mezzaluna fylld med karamelliserad lök och getost. Det låter ju gott för all del, men vad har en till? Pumpa eller zucchini eller en rejäl driva svamp med smör och citron, vitt vin och kanske lite chili och vitlök hade nog varit fint, tänker jag såhär i efterhand. Eftersom jag inte var så smart i affären så blev det istället bacon och tomater och rätt mycket citron samt färsk basilika. Det var gott, och den fyllda pastan var oväntat spänstig och fin, men den lyfter nog mer med andra tillbehör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 739
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 090
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 045
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama