Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gjort Nigellas version av Caesarsallad idag som sände hela Storbritannien i blint raseri ;) Man kör in salladen i ugnen intim minuter med sardeller, vitlök, olivolja och citron, och lägger ett stekt ägg eller två uppepå till servering samt hyvlar lite parmesan. Det var fantastiskt gott och söligt. Istället för krutonger rostar man sig RN skiva surdegsbröd, jag stekte min i pannan efter äggen.

Blev så sugen på sötpotatispommes efter @Annas recept häromdagen. De blev jättegoda! Till det åt vi kycklingnuggets panerade i panko, en kall sås på creme fraiche, tomatpuré, citron och lite kryddor samt ärtor. Tummen upp av hela hushållet :up:

I gar blev det ett hopkok pa vad som fanns i kylen. I dag tankte jag gora curry da jag hittade en pase med curry blad pa en "Bangladesh Market" i sta'n (On dolla fo you!) :D ... men det blev middag ute i stallet. Curryn far vanta tills i morgon fast den hade nog varit godare.:meh:

Ikväll ska jag göra tonfiskbiffar och citronstekt brysselkål. Har aldrig gjort något av dem förut men är väldigt svag för tonfisk och tror att jag gillar brysselkål ganska mycket. Hittade ett recept där man steker den med citron och vitlök och sedan sjuder i vitt vin som låter väldigt mumsigt.

Ikväll ska jag göra tonfiskbiffar och citronstekt brysselkål. Har aldrig gjort något av dem förut men är väldigt svag för tonfisk och tror att jag gillar brysselkål ganska mycket. Hittade ett recept där man steker den med citron och vitlök och sedan sjuder i vitt vin som låter väldigt mumsigt.
Nu vet jag ju inte om det är pressad citron eller citronzest, men citronzest är jättegott på brysselkål!

Brysselkål är gott. Till julbordet stekte jag dom med färskriven ingefära och vitlök. Super. :d Citron låter också gott.

Det borde finnas någon ombudsperson man kan klaga till också, det är ju diskriminering mot snittarna! :( :down:

KONFERANGS-ministern kanske kan hjälpa till? Vem det nu blev @VLMF @Mineur :D
Sorry, MINISTERN är fullt upptagen av att ligga i en solstol och sörpla mojitos (naturligtvis tack vare SKATTEBETALARNA) den här veckan. Vänligen återkom tisdag den 6 februari.

Jag tror för övrigt att både jag och @VLMF har det riktigt tufft den här veckan. Styrkekramar till oss!

Finns det någon som har ett enkelt och bra recept på glutenfri pajbotten?
Jag tänker att pajbotten är enklare att göra glutenfri än bröd, som ju är mer beroende av glutenseghet för att bli bra. Det blir ju inte exakt som en vetepajdeg, men kokta baljväxter mixade och blandade med valfritt glutenfritt mjöl och valfritt fett borde funka fint. Jag har gjort på linsmjöl, bovetemjöl och mixade kikärtor och det har blivit bra, om än med en helt annan smak. Om vi pratar matpaj, alltså. Söta pajer blir nog inte så bra med baljväxter.

Jag har gjort mitt livs första fiskgratäng, såhär i husmanskosttider när matlådor står högt i kurs.
Det blev faktiskt bra!
Tog lite olika fisksorter, torsk, lax, röding mm. Hade småbitar i frysen att göra av med.
En fryst nyårshummer fick också åka i samt strimlad purjo.

Såsen blev en syrlig hit med citron, hummerfond, lite buljong, c-f, tomatpuré för färgen, vitpeppar och svart dito, dill, oregano och en dl ur burken med frysta sommarkryddor från landet.

Mos med ganska mycket muskot och citronzest, lite smör och mycket salt och peppar.

Det åts knäckebröd till för att få något knaprigt.

Och skorpor, då:meh:
Tack och lov gillar jag skorpor.

Här blev det rostemackor med smör på, sedan skivad mozzarella, skivad tomat, olivolja och salt. :d
Gottgottigottgott!

Jo, hörni. Rödlökschutney? Har ni nåt bra recept? Det vi åt till kikärtsbiffarna fick vi i julklapp och det kom från en delikatessbutik, och jag skulle gärna göra egen.

För övrigt åt jag SMÖRGÅSTÅRTA igår. En med havstema (rökt lax, räkor, citronajonnäs, ärtor och ärtskott) samt en med landtema som jag inte smakade (jag såg dock skinka, rödbetor och rostbiff samt friterad palsternacka). Den med skaldjur och fisk var riktigt god!

Behöver hjälp med att koka ris. Blir seriöst aldrig bra.
Är lärd så att man häller i vatten och ris i kastrullen, låter det koka upp med lock på. Sätter ner på tvåan och låter det vara i 20 minuter.
Sköljer av riset innan jag mäter upp vattnet.
Riskornen är alltid lite hårda i mitten. :banghead:
Jag säger bara: RISKOKARE :) !
Jag tycker själv att jag är rätt hyfsad på matlagning, men ris det kan jag bara inte få till. Så jag investerade i en riskokare, och det har jag aldrig ångrat!

Edit: Såg nu att du redan fått råd om riskokare. Men det ÄR verkligen jättebra :) !

Lagade lasagne i förrgår, men är sjukt sugen på att göra en spenatlasagne, så kanske att det får bli en sådan imorn. :D

Nästa vecka blir det en fyradagars matkasse från Citygross, vegetarisk sådan.
Ska bli väldigt trevligt!
Vi är sjukt dåliga på att käka vegetariskt, även om båda gillar det. Så håller tummarna för trevliga rätter! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 739
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 090
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 045
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama