Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, Göteborg. Hemmastaden. Jag säger bara: en god gammal vän, panerad ost och varmt vin. På Gyllene Prag på trettondagsafton. Ibland står tiden välsignat stilla. (Detta får inte nå vikttråden!)

(Och jag kom osökt att tänka på @Miran . ) (Dock ej pga vikttråden.)
Panerad ost tycktes mig förr vara Öst- och Centraleuropas restaurangers favoritlösning på problemet vegetariankunder. Kanske att det flutit tillräckligt mycket vatten under broarna att jag skulle kunna äta det igen nu.

Hemma efter en fabulös kväll. En vän kan efter ett försvarligt antal öl och en vurpa i snön ha yttrat "jag är fortfarande knivskarp- bara inte lika balanserad".
Mycket god alkoholfri Mikkeller yadayadanånting och Ramlösa jämte de ytterst pigga pommes jag åt.

Jag har varit hemma hos en kompis och ätit hennes morotssoppa och mitt fröknäcke. En mycket god kopp te med mintchokladsmakntill efterrätt!

Imorgon ska jag våga mig på att göra key lime pie för första fången, som färdkost till På Spåret med kompis. Innan det (ätandet, inte bakandet) ska jag äta burgare till sen lunch eller tidig middag på en ganska ny restaurang, tror jag!

Jag fick med mig lite svartkål när jag handlade häromdagen. Funderar på att lägga den sköljblöt i en panna med massvis av fräsande smör o tillsätta grovhackade tomater. Sen vända ner crème fraiche, har just nu en burk med franska örter o en annan med parmesan/vitlök.
Gömmorna innehåller bacon, stekfläsk, några hårdostar. Klippt knaperstekt bacon tror jag skulle passa, ev med lite nötter/solrosfrön.
Förslag?

Jag fick med mig lite svartkål när jag handlade häromdagen. Funderar på att lägga den sköljblöt i en panna med massvis av fräsande smör o tillsätta grovhackade tomater. Sen vända ner crème fraiche, har just nu en burk med franska örter o en annan med parmesan/vitlök.
Gömmorna innehåller bacon, stekfläsk, några hårdostar. Klippt knaperstekt bacon tror jag skulle passa, ev med lite nötter/solrosfrön.
Förslag?
Rödlök o vitlök finns också hemma. Åka o handla finns inte på kartan.

Förslag?
Jag hade gjort något kålcarbonara-aktigt och toppat med knaperstekt bacon eller rostad saltade frön.
Svettat lite rödlök och lite finhackad vitlök i smöret, grovhackat kålen och behållit stammarna om de ej var extremt trådiga, vänt ner kålen och rört ägg, lite riven vällagrad hårdost med en liten skvätt vatten från pastan jag kokar(och om jag skulle använda crème fraîche hade jag valt den med parmesan som jag hade rört i här också) och efter att kålen blivit lite mjuk men fortfarande var stunsig hade jag vänt ihop alltsammans med pastan på försiktig värme. Salta frön/knaperstekt bacon, grovmalen svartpeppar, citronzest om det kan uppbådas på toppen. Gott!

När jag var ute i skogen med hunden nyss kom jag förresten att tänka på hur lustigt det är med kål-carbonara. För visst betyder väl carbonara nåt med kol? Kolare eller nåt i den stilen, så kål-kolare-pasta:D

(Ja, jag var hungrig på promenaden och gick därför med carbonara i huvudet:p)

@Killaloe grytan lät jättegod! Ska jag lätt testa.

@Anna jag ska också göra Key Lime Pie idag! Vilket sammanträffande. Har aldrig gjort det innan men valt det recept som fått högst betyg av flest recenserande på google :D

Lustigt! :-) Jag gjorde ICAs recept med kondenserad mjölk, superenkelt verkligen. Hoppas att det blir gott!

Blir gruvligt sugen på carbonara nu efter allt detta kolare-kål-snack!

Men icke, det blir rester av partnerns thom ka gai som blev mycket god förutom att de var slösigt att ha goda svenska räkor i, de försvann helt.

Jag har köpt ett par burkar jack fruit, i tanke att laga pulled jack fruit, aka fooled pork. Förut har jag på slumpmässiga vis lagat pulled gris, älg och lamm. En gång var, fördelat över ett par års tid, tror jag.

Men alltså barbequesås. Vad är det egentligen? Jag är helt främmande för konceptet. När jag gjorde pulled köttbit som ovan, hällde jag på en massa saker och körde in det hela i ugnen. Sedan hällde jag av resten av vätan och reducerade den ytterligare på spisen och hade som såsigt tillbehör. Jag gjorde ingen separat barbequesås.

Men så säger någon att jack fruiten kommer att bli rena gröten om jag tillagar den i för mycket väta. Stämmer det?

Vem här har gjort pulled jack fruit (av konserverad jack fruit)?

Jag har köpt ett par burkar jack fruit, i tanke att laga pulled jack fruit, aka fooled pork. Förut har jag på slumpmässiga vis lagat pulled gris, älg och lamm. En gång var, fördelat över ett par års tid, tror jag.

Men alltså barbequesås. Vad är det egentligen? Jag är helt främmande för konceptet. När jag gjorde pulled köttbit som ovan, hällde jag på en massa saker och körde in det hela i ugnen. Sedan hällde jag av resten av vätan och reducerade den ytterligare på spisen och hade som såsigt tillbehör. Jag gjorde ingen separat barbequesås.

Men så säger någon att jack fruiten kommer att bli rena gröten om jag tillagar den i för mycket väta. Stämmer det?

Vem här har gjort pulled jack fruit (av konserverad jack fruit)?
Jag ser med spänning framemot rapporten efteråt och har noll tips på området. Barbequesås är väl @athena_arabians område?

Jag ser med spänning framemot rapporten efteråt och har noll tips på området. Barbequesås är väl @athena_arabians område?
Vid de tre animaliska experimenten på området, hällde jag bara på allt möjligt som jag tyckte passade med köttslaget, i tanke att det ska vara lite extrema och halvvulgära smakblandningar när det dels är mat från amerikanska södern (väl?), dels långkokar i ugnen hela natten.

Vi har för närvarande 2 frysar. Köpte en ny men har för mycket mat för att kunna kasta den gamla. :o (ska komplettera med en frysbox sedan istället).

Vi har ett fack för glass och is. 3 för grönsaker, 1 för frukt och bär, 1 för fisk, 4 för kyckling och kött, 2 för kakor och resten för matlådor. Har väl 20-30 matlådor i snitt i frysen. :D

Kycklingcurry.

Nu är jag lite avundsjuk på er som gjort key lime pie. Det är så gott!
Tyvärr har jag inga saker hemma och bilen har slutat ge värme så jag kan inte åka till affären heller.
Jag får väl drömma vidare.

När jag var ute i skogen med hunden nyss kom jag förresten att tänka på hur lustigt det är med kål-carbonara. För visst betyder väl carbonara nåt med kol? Kolare eller nåt i den stilen, så kål-kolare-pasta:D

(Ja, jag var hungrig på promenaden och gick därför med carbonara i huvudet:p)

Kålbonaran lät makalös! Den ska jag göra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 620
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 109
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 134
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 972
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur