Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fryspizza (för äter man på den lokala pizzerian finns det risk att man får med sig mer än vad man betalat för :yuck: :wtf:).

Jag längtar hem till mina frysar :(

Grymt god sallad till middag. Stekt brysselkål, bacon, stekta solroskärnor, granatäpple, rött äpple, valnötter, fetaost och blandsallad. Balsamicodressing med päron till. Hysteriskt fin vintersallad.

Hittade pinsamma mängder frysta jordgubbr i föräldrarnas frys. Koka ihop med lite socker och glass till ikväll kanske...

Du har redan fått massor av bra tips @Koltrast men om du skulle bli tvungen av järnbristen (hoppas den inte hotar dig med järnrör :D) att äta mer kött i varianten lammgryta så är det här ett av mina favorit-utföranden
http://www.arla.se/recept/marockansk-kottgryta-med-granatapple/

Dock kokar jag mycket längre osv, men ändå, det är så gott med spiskumminen och granatäpplet och så couscous till :up:
(Men jag är ett större fan av Marockansk-inspirerad mat än indisk)

Lät som en fenomenal sallad @Chili

Här har det ätits varm sallad baserad på matvete som vänts i en dijondressing. I salladen hamnade även rostade hasselnötter, granatäpplekärnor, sojabönor och stekt rödkål. Oerhört gott (tips fellow kål-ätare typ @Trani @VLMF @Koltrast )
Vi åt chilistekt lax till men jag hade lätt klarat mig utan det och ätit sallad. Enligt recept skulle det vara brysselkål i salladen men riktigt så långt har inte min kål-fascination utvecklats.

Du har redan fått massor av bra tips @Koltrast men om du skulle bli tvungen av järnbristen (hoppas den inte hotar dig med järnrör :D) att äta mer kött i varianten lammgryta så är det här ett av mina favorit-utföranden
http://www.arla.se/recept/marockansk-kottgryta-med-granatapple/

Dock kokar jag mycket längre osv, men ändå, det är så gott med spiskumminen och granatäpplet och så couscous till :up:
(Men jag är ett större fan av Marockansk-inspirerad mat än indisk)
Åh, den där blir jag jättesugen på att prova och eftersom jag ätit klart mer indiskt än marockanskt på sistone är det kanske dags för lite förändring(nytt år osv, bla bla).

Apropå järnrör låg det en SD-folder i mitt postfack idag. Jag blev topptunnor och lät den, tillsammans med ett kuvert från CSN(inbetalningskort, antagligen), ligga kvar i facket tills vidare. Jag vill läsa skiten och kanske agera, men tänker inte låta det förstöra min helg och vill inte ha in det i lägenheten(gäller även CSN:p).

Det blir som sagt fryspizza här men jag hade gärna velat ha något med ris. Dock hade all färdigmat med ris som hade acceptabel kryddning (dvs någon form av smak fast utan paprika) kyckling från Thailand! :arghh:

Åh, den där blir jag jättesugen på att prova och eftersom jag ätit klart mer indiskt än marockanskt på sistone är det kanske dags för lite förändring(nytt år osv, bla bla).

Apropå järnrör låg det en SD-folder i mitt postfack idag. Jag blev topptunnor och lät den, tillsammans med ett kuvert från CSN(inbetalningskort, antagligen) ligga kvar tills vidare. Jag vill läsa skiten och kanske agera, men tänker inte låta det förstöra min helg.
Nytt år - schmytt år osv :D men den är helt klart oerhört god så testa den någon gång (det kanske går att göra den bra vegetarisk också om du vill spara den till en annan gång och inte är sugen på mer kött :) )

Hatar att få reklam frän SD :down: Den åker alltid raka vägen in i vedspisen om vi får sådan, så den gör någon nytta iaf. (Jag hade också önskar att jag kunde göra samma med brev från CSN utan att öppna och läsa men det känns lite risky)

Nytt år - schmytt år osv :D men den är helt klart oerhört god så testa den någon gång (det kanske går att göra den bra vegetarisk också om du vill spara den till en annan gång och inte är sugen på mer kött :) )

Hatar att få reklam frän SD :down: Den åker alltid raka vägen in i vedspisen om vi får sådan, så den gör någon nytta iaf. (Jag hade också önskar att jag kunde göra samma med brev från CSN utan att öppna och läsa men det känns lite risky)
CSN i elden är mer än jag vågar realisera annat än i mina drömmar.:D SD-blajet däremot... Inför valet hade jag en skylt om att jag inte ville ha rasistisk propaganda uppe, men det hjälpte föga.

Lät som en fenomenal sallad @Chili

Här har det ätits varm sallad baserad på matvete som vänts i en dijondressing. I salladen hamnade även rostade hasselnötter, granatäpplekärnor, sojabönor och stekt rödkål. Oerhört gott (tips fellow kål-ätare typ @Trani @VLMF @Koltrast )
Vi åt chilistekt lax till men jag hade lätt klarat mig utan det och ätit sallad. Enligt recept skulle det vara brysselkål i salladen men riktigt så långt har inte min kål-fascination utvecklats.
Din lät också alldeles torsdagsfabulös!
Matvete har jag annars en annan favorit med. Varm sallad med grillad kyckling, paprika och kanske rödlök. Kall currysås till. Jämt göööörgött, som de säger i värmeland.

Har du möjligen lust att delge receptet? :)

Just ja, har totalt glömt bort att det efterfrågades, visst var det du @Petruska?

Saffranssoppa
vitt vin (just nu kör jag med Casas Patronales på box, perfekt till matlagning)
en skvätt rom
strimlad rödlök
kycklingfond
chili (helst någorlunda stark, tex piri-piri)
saffran

I det ovanstående marinerar jag och särbon omoraliska råa jätteräkor (visserligen MSC/ASC) men de går givetvis att hoppa över (fast då bör man toppa soppan med vanliga räkor eller lax).

Koka upp ovanstående rejält (alkoholen ska absolut koka bort). Häll i grädde tills det smakar bra, det kvittar om man använder vanlig eller matlagningsgrädde. Servera med ev räkor (har man råa jätteräkor får de koka med tills de är klara efter man haft i grädden), vattenkastanjer och creme fraiche. Lite bröd till också.

En portion soppa är ju ca 3 dl så man får räkna på det för att få fram mängderna (vi höftar och blir det över funkar det som rester). Ett paket saffran räcker till 3-4 portioner. Man kan ha i andra krispiga grönsaker också, det är trevligt med lite tuggmotstånd. Vi gillar drag i maten så vi använder rätt stark chili. Min favorit är Burmese amber nectar (något starkare än piri-piri) men den går inte att få tag på längre. Jag kan tänka mig att jalapeño skulle gå bra också. Vanlig spansk peppar är enligt min mening för svag men gillar man inte stark hetta kan den fungera också.

Har aldrig ätit så mycket färska räkor som nu när jag flyttat till Skaraborg - vem hade kunnat tro det?! :D De är fantastiska, stora, grymt goda och kostar 99:- /kg. Till och med mitt i sommaren då de på Smögen såldes för 349:-. Vi hade kunnat köpa här, sälja där för halva priset och ändå göra en vinst.

Nu med ljust hemmabakat surdegsbröd, sallad och lite majonnäs. Vitt vin till. Prima kväll.:)

Alltså, Göteborg. Hemmastaden. Jag säger bara: en god gammal vän, panerad ost och varmt vin. På Gyllene Prag på trettondagsafton. Ibland står tiden välsignat stilla. (Detta får inte nå vikttråden!)

(Och jag kom osökt att tänka på @Miran . ) (Dock ej pga vikttråden.)

Åh, åh, åh ...:love: Man blir ung på nytt bara av tanken ...:D Hur mycket ost och vin har inte inmundigats där???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 621
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 109
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 134
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 972
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama