Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Crock pot :heart! Fick en i julklapp, och jag älskar den. Igår blev det grekiska köttbullar på fläskfärs, och med massor av vitlök, som fick puttra i en god tomatsås i 5 timmar. Åts med ris - :d !

Jag fick också en i julklapp, men minns inte hur man gjorde från förra gången de var populära. Så recept mottages tacksamt. Även andra tips på vad man ska tänka på.

Pulsat 6 km genom skogen i -15, så nu är jag trött. Ska tända en brasa och äta färska räkor. :)

Hasselbackspotatis med ugnsbakade, glaze:ade kycklingvingar tillsammans med romansallad, finstrimlad rödkål, tunnskuren purjo och lite gurka blev dagens mat
2017010516155048740_sbig.jpg

Fint blänk i glazen ... :up:

Det firas trettondagsafton i det bumpska hemmet och severas därför grönkålssoppa till förrätt, fläskfilé- och bacongratäng till huvudrätt och eventuellt kladdkakemuffins med vispad grädde och bär till efterrätt om vi orkar.

På sistone har jag mest smygläst eftersom jag levt på linsgryta, smörgåsar och gröt med frysta hallon -inget att rapportera om- men nu behöver jag hjälp!

Jag har köpt något som enligt etiketten är "Kravlamm för gryta", rätt stora klumpar(urk, det låter precis lika äckligt som det ser ut, men järnbristen, järnbristen...) och jag tänker mig att jag ska laga kött för typ fjärde gången i mitt liv.
Gryta alltså. Lammgryta.
Bryner jag klumparna först? Hur länge vill de koka(gott om tid nu i helgen, så långkok är möjligt)? Vitlök/rosmarin/lagerblad? Indiskt? Ingredienser i övrigt? Idiottips?

Jag fick också en i julklapp, men minns inte hur man gjorde från förra gången de var populära. Så recept mottages tacksamt. Även andra tips på vad man ska tänka på.

Pulsat 6 km genom skogen i -15, så nu är jag trött. Ska tända en brasa och äta färska räkor. :)
Kan rekommendera gruppen Crock-pot Sweden - vi som slökokar! om du har facebook. Kul grupp med recept och tips :) !

Krydda lite mer än vanligt och mindre vätska. Sen är det bara att köra!
Jag bryner kött innan, så även lök mm. Vi har induktion så grytan kan inte ställas på plattan. Super för långkok!

Var äntligen redo att laga mat (igår råkade jag äta en burgare till brinner på lokal vid 11.30 och tvångsåt sedan ett par mackor vid 21. Trodde aldrig jag skulle bli hungrig igen...) men det visade sig att det inte fanns någon grönsaksfond så det blev ingen risotto. Hade en gammal påse babyspenat som såg ok ut så jag stekte det med lite vitlök. Hittade också några halvgamla champinjoner som fick åka med. Och så lite halloumi för substansens skull. Sedan hittade jag en klatt creme fraiche som jag också tog i. Och så verkade det ju gott med vin. Men då blev det lite såsigt, så jag fick koka pasta till också. Hivade även i lite halvgamla tomater jag hittade i kylen. Blev gott! Och jag slapp slänga massa grönsaker. Om jag ska ha något nyårslöfte är det att slänga mindre mat. Alternativt att faktiskt äta upp det jag köper...

På sistone har jag mest smygläst eftersom jag levt på linsgryta, smörgåsar och gröt med frysta hallon -inget att rapportera om- men nu behöver jag hjälp!

Jag har köpt något som enligt etiketten är "Kravlamm för gryta", rätt stora klumpar(urk, det låter precis lika äckligt som det ser ut, men järnbristen, järnbristen...) och jag tänker mig att jag ska laga kött för typ fjärde gången i mitt liv.
Gryta alltså. Lammgryta.
Bryner jag klumparna först? Hur länge vill de koka(gott om tid nu i helgen, så långkok är möjligt)? Vitlök/rosmarin/lagerblad? Indiskt? Ingredienser i övrigt? Idiottips?

Bryn klumparna (jag brukar dela med sax, tycker det är smidigt). Indiskt låter bra, då smakar det mindre lamm:)

Gryta alltså. Lammgryta.
Jag tycker att grytan blir snyggare om man först bryner klumparna. Koktiden bör vara minst en timme, gärna tre.

Indiskt är alltid gott!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 620
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 109
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 134
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 972
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama