Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
På lördag kommer några kompisar hit på tapaskväll, hurra!

Alla tar med minst en rätt var. Så nu är bara frågan VAD vi ska göra! Jag räknar med att jag + man + barn är tre personer, så kan skamlöst göra åtminstone tre rätter ;) Vad är era tapasfavoriter?

Funderade på att göra Sangria (har spanskt vin hemma). Det råkar inte vara någon som sitter på ett bra recept till detta?
Åhh tapas!!
Min favoriter är baconlindade dadlar, chiliräkor och fyllda champinjoner!

Apropå frys så har vi en halvfrys. I den finns det:
  • Fryst sojafärs
  • Haricot verts och ärtor
  • 1 (en!) tre år gammal fryst kycklingfilé
  • Några matlådor med oidentifierbart innehåll (mest kål)
  • 1 fyra år gammal nasi goreng-blandning från Lidl
  • 2-3 förpackningar nästan helt uppäten glass
  • Frysta frukter och bär
Fram till mars är vår hemmabutik stängd. Det är misär. Innebär att tiden till affären tredubblas, från fem till femton minuter. Grymma värld! ;)

Jag tror att min frys är en helfrys, hur det nu kan finnas halva? En frys är en frys är en frys, trodde jag.

Nåväl, i ett fack ligger en kilt och ev lite annat som sålunda räddats från våra husdjur pälsängrarna. I ett fack ligger diverse grönsaker, mestadels egenodlade bönor av olika slag. I ett fack ligger diverse bär, mestadels egenhändigt skördade. Och så ett par hyllor med diverse. Lite oidentifierbara lunchlådor (det kan vara rödbetssoppa, det kan vara hallonsylt, vad vet man), lite andra smårester av olika slag, något glasspaket, lite isbitar, möjligen en påse räkskal som jag skulle/ska koka fond på. Kanske en påse saffransgifflar om de inte har gått åt. Ja, lite smått och gott, mestadels sådant som det är helt feltänkt att lagra, men ändå.

På den tiden jag hade en jägare i mina kretsar brukade det även finnas lite rådjur och ett par fasaner, perfekta att ta till när man var pank.

På lördag kommer några kompisar hit på tapaskväll, hurra!

Alla tar med minst en rätt var. Så nu är bara frågan VAD vi ska göra! Jag räknar med att jag + man + barn är tre personer, så kan skamlöst göra åtminstone tre rätter ;) Vad är era tapasfavoriter?

Funderade på att göra Sangria (har spanskt vin hemma). Det råkar inte vara någon som sitter på ett bra recept till detta?

Sangria! Åh!

Flaska vin
Flaska bubblande nåt
Massa frukt
Is
Och Rom!

Annars älskar jag calamares och vitlöksspäckade champinjoner.

Jag tror att min frys är en helfrys, hur det nu kan finnas halva? En frys är en frys är en frys, trodde jag.
Alltså en sådan här frys:
M136CW15E

Vad är det de heter på riktigt, kombiskåp? Inte en helhög frys i alla fall (men bättre än bara ett frysfack!).

Lite som jag, fast jag har mina frysar i affären. :) Väldigt praktiskt att ha mycket och olika livsmedel nära till hands!

Det är bara en sak jag inte fattar: hur går det till när frysarna fylls? Någon som jagar? Man åker väl ändå inte och storhandlar motsvarande alla de frysarna?

:D Särbon jagar ju så jag får mycket kött av honom. Svärmor sticker åt mig hembakat tunnbröd ofta och det tar rätt stor plats. Sedan köper jag enormt mycket helt kött (fransyska, ytterlår) osv på kort datum, dels pga pank tämligen ofta och dels pga att jag hatar slöseri. Vi köper också mycket skaldjur och fisk när det är billigt (stor omsättning på det, det hinner inte bli dåligt). Jag har ju trädgård med och gillar att plocka svamp så där försvinner det frysutrymme också. Det är sällan jag hittar något som är dåligt och gammalt, det är ruljans på innehållet i frysarna.

Men för mig låter det som ett sätt att lagra mat som leder till att man sen äter tristare än man annars hade gjort. Mer som nödmat för förkylningar och trötthet.

När @athena_arabians skriver om mat, låter det helt annorlunda.

Aldrig att jag äter tråkig mat. När jag gör mina matlådor ska det vara mat som är god från början och fryser bra. Jag gör heller aldrig vansinnesstora mängder av en rätt, det blir max 6-7 portioner men oftast 4-5.

Jobbar jag för fullt (sällan bara 8-timmarsdagar med resa osv) så orkar jag nästan aldrig laga något vettigt så därför gillar jag mina matlådor. Det är dessutom perfekt att göra som jag gör och ha proteinet för sig och kolhydraterna för sig, både för variation och upptining.

Rönnbärsketchup, det lät intressant! Hittade ett recept som innehöll futtiga två dl rönnbär så jag skulle nog kunna offra en del på ett sådant experiment också, utan att behöva lida alltför mycket av akut brist på rönnbärsgelé...
Säkert samma recept. Jag råkade plocka tre dl av bara farten, så jag har en liten påse med en dl rönnbär i mina samlingar. Jag var nära att ta dem när jag letade efter lingon häromsistens.

Haha, jag hade ändå både litervis med nypon, fläderbär och ännu fler rönnbär stående framme tills de skrumpnade ihop och blev alldeles sorgsna - kunde fryst alltihop ju! :arghh: Men inbillade mig att jag skulle hinna göra några burkar fläderbärssylt, syltade nypon och jag vet inte riktigt vad av rönnbären, någon form av dekoration kanske. På alla mina lediga stunder!

/hopplöst tidsoptimistisk ekorre

Jobbade kväll idag, fick finpizza av jobbet. Tog vegetarisk med grillade grönsaker, blev matlåda till imorgon också pga kass aptit. Min storasyster går igenom en jobbig grej och jag lider så med henne, har en klump i magen och började störtböla när jag kom hem :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 621
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 109
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 136
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 972
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.