Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag var gravid var jag sugen på galen mat. En gång kunde jag inte motstå stuvade makaroner med stekt falukorv på ett lunchhak! Och detta var under en livsfas då jag annars inte rörde något som ens avlägset liknade kött eller stabbig husmanskost.

Och så gick jag upp 35 kilo. Det slipper i alla fall @Hyacinth !

Jag har fortfarande möjlighet, 3 månader kvar... 33 förra vändan, så jag har oanad potential.

Frysen är intressant.
Vi har två fack med glutenfritt, bröd, nån panerad torsk, bullar mm.
Ett fack med glass...:o
Två med frusna bär, typ björnbär, hallon, blåbär, lingon
Ett med svamp i små påsar
Sen lite ärtor, frysta örter från sommaren, nån miserabel kyckling jag slänger vid tillfälle, löjrom, och galna mängder äppelmos bara jag äter eftersom den är helt osötad.
En liten låda med bara isbitar, de har en strykande åtgång.

Men det där med jordgubbarna? Alltså, jag äter sorbet kanske två gånger om året. Den litern bär tar inte mycket plats. (En liter, bara, 1 kubikdm.) Mycket av det lättodlade är ju sött och äts som dessert. Det funkar inte särskilt ofta, tycker jag. Alltså, det är ett problem. Lögn i helvete att hålla skörden lagom. Tex ÄRVDE jag en gång MÄNGDER av torkad svamp. (Förvisso inte sött och därmed mer användbart.)

Men jag gillar desserter och det gör mina barn och övrig omgivning också - och då är typ sorbet ett bra alternativ. Eller smoothie på hallon, blåbär o.s.v Öht bär. Sen fryser jag t.ex in äppelmos jag gjort eftersom jag har så lite socker i att det möglar efter korttid annars. Och äppelmos är populärt till havregrynsgröt här. :)

Men jag gillar desserter och det gör mina barn och övrig omgivning också - och då är typ sorbet ett bra alternativ. Eller smoothie på hallon, blåbär o.s.v Öht bär. Sen fryser jag t.ex in äppelmos jag gjort eftersom jag har så lite socker i att det möglar efter korttid annars. Och äppelmos är populärt till havregrynsgröt här. :)

Jag har total obalans mellan tillgång och efterfrågan! Pga naturens och trädgårdens starka egna vilja, skulle det nog vara enklast att ändra på efterfrågan. Men jag tänker att jag slipper tills vidare. När jag blir en fattig pensionär, kanske jag tar frågan under omprövning.

:D

Moussaka är det enda jag kommer på. Eller ugnsrostad och göra baba ganoush på.

Tack. Eller nåt ... :D Jag kan komma på massor med goda rätter med aubergine, men alla innehåller för mycket smaskig ost för att räknas som nyttiga i min nya sunda och urtråkiga livsstil ...:crazy:

Meh ... det är ju en smaskig röra att äta TILL grillat och/eller pitabröd. Det är inte tillräckligt nyttigt. Då kan jag ju lika gärna ta halloumi ...

Spännande frys-analyser! Jag fyller som singelhushåll utan vidare ett och ett halvt frysskåp - mycket med bra nötkött som levereras lådvis fyra ggr/år, delvis omvandlat till lunchlådor och infryst portionsvis, delvis bara inknögglat i frysen i väntan på inspiration att laga till en rumpstek/oxbog/flat iron stek/entrecote på bästa sätt. Men också med odlade grönsaker som purjolök, spenat, persilja, och en jävla massa bär. Och flädersaft! Och hemmagjort äppelmos, till frukostgröten.

Och fortfarande ligger det kvar en hel ica-kasse med rönnbär och väntar i frysen "för det skulle ju vara fint att göra egen rönnbärsgelé av, men då måste de ha fått en köldknäpp först". Och om jag någonsin blir färdig att skapa denna gelé, så kan jag nog leva av den några månader. Om ryssen kommer eller så. Ska jag bara ha den till lämpliga maträtter så lär den räcka mitt resterande liv. Men det var ju så roligt att plocka, och asa hem! :D

Dock är frysens viktigaste funktion att alltid ha plats till GLASS. Men den hinner liksom sällan eller aldrig lagras i stora mängder.

Eh. Jag har fortfarande inte lagat någon mat... När jag har ätit har jag ätit mackor. Och kokta ägg. Idag skulle jag verkligen ha lagat mat, men så ville en vän träffas och så skulle vi äta brunch vid sisådär halv 12 och jag tänkte att frukost är ju typ en toast, men han slog till med en burgare och jag ville inte vara sämre. Så jag åt en gigantisk burgare till frukost... Jag har inte varit i närheten av hungrig sedan dess och det är högst oklart om jag någonsin kommer bli det igen. I så fall kan jag äta en macka.

På lördag kommer några kompisar hit på tapaskväll, hurra!

Alla tar med minst en rätt var. Så nu är bara frågan VAD vi ska göra! Jag räknar med att jag + man + barn är tre personer, så kan skamlöst göra åtminstone tre rätter ;) Vad är era tapasfavoriter?

Funderade på att göra Sangria (har spanskt vin hemma). Det råkar inte vara någon som sitter på ett bra recept till detta?

Frysen är intressant.
Vi har två fack med glutenfritt, bröd, nån panerad torsk, bullar mm.
Ett fack med glass...:o
Två med frusna bär, typ björnbär, hallon, blåbär, lingon
Ett med svamp i små påsar
Sen lite ärtor, frysta örter från sommaren, nån miserabel kyckling jag slänger vid tillfälle, löjrom, och galna mängder äppelmos bara jag äter eftersom den är helt osötad.
En liten låda med bara isbitar, de har en strykande åtgång.

Vi har också ett glassfack.

Eller hade, jag har rensat. Sambons bilring måste bort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 620
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 109
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 134
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 972
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama