Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Middag i föräldrahemmet. Musslor till förrätt, någon gryta med räkor till huvudrätt.

Alltså, det här med föräldrahem. I mitt fall: militant scandinavian design. Allt designat. Allt heter nåt. Allt är så gediget. Och allt är väldigt liksom 60-tal. Det senare pga föräldrars ålder.

:love: ÄLSKART!

Så less att jag går och lägger mig i BARNETS rum. Åt goda calamares och lite räkor, sen må pyton med påföljande skräckfilmseffekt. BARNET kollar på den folkbildande filmen Repmånad och säger att hon ska mucka och vill ha ryska brottarbrallor till frukost. Den frukosten får PIPPIN fixa känner jag.

3 månader kvar.

Ja, jo. Jag är ju rätt van. Jag trodde länge att jag skulle bli likadan, men inredningen är utkonkurrerad av hästen i min budget.

Min PARTNER kommer från en mycket mer otvetydigt borgerlig bakgrund och hans föräldrahem är fyllt av vad jag betraktar som krusidullmöbler, inklusive vitt porslin med blå motiv med hjortar som betar framför slott. Den stilen. Jag kan inte för mitt liv skilja "högt" från "lågt" i den smakriktningen. Eller "fint" från kitsch. Tack och lov är sådan inredning utkonkurrerad av bristande yrkesambitioner i hans budget.

Ja, jo. Jag är ju rätt van. Jag trodde länge att jag skulle bli likadan, men inredningen är utkonkurrerad av hästen i min budget.

Min PARTNER kommer från en mycket mer otvetydigt borgerlig bakgrund och hans föräldrahem är fyllt av vad jag betraktar som krusidullmöbler, inklusive vitt porslin med blå motiv med hjortar som betar framför slott. Den stilen. Jag kan inte för mitt liv skilja "högt" från "lågt" i den smakriktningen. Eller "fint" från kitsch. Tack och lov är sådan inredning utkonkurrerad av bristande yrkesambitioner i hans budget.

Mina föräldrar är ju 60-ish och därmed är det laminofåtöljer och betongbord istället:D
Min kära bostad däremot är fylld med stringhyllor och teakbord samt obligatorisk Pernilla-fåtölj. Jag är SMÅBORGERLIG:D

@Petruska och @Hyacinth: Här kör jag med skabbig chic med en doft av allmoge, majoriteten köpt på auktion. Jag lägger hellre pengarna på ved och mat (inte alltid i den ordningen).

Vattenhelvetet har kommit igång, halleluja. Det var gott med ris.
Apropå det - allmoge, alltså - har man prackat på mig en gammal kista. Alltsedan Sixtinska kapellet renoverades med hjälp av innanmätet ur franskbröd har jag drömt om att få göra det, jag också. I brist på kapell kan jag ju gå loss på kistan.

Apropå det - allmoge, alltså - har man prackat på mig en gammal kista. Alltsedan Sixtinska kapellet renoverades med hjälp av innanmätet ur franskbröd har jag drömt om att få göra det, jag också. I brist på kapell kan jag ju gå loss på kistan.

Den metoden användes när lokala templet (aka kyrkan) renoverades också. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var väldigt fascinerande när de berättade det för oss i skolan (i typ lågstadiet).

JAG har en laminofåtölj. :mad:

(Och stringhyllor, dem jag växte upp med. Och soffbord som varit teak om det inte haft perstorpsplatta :D)
Jag växte inte upp med stringhyllor, vilket jag ibland har undrat över. Jag har aldrig riktigt förstått dess roll i första omgång, så att säga. Retrofunktionen har jag ju däremot klar för mig, och trotsar mot då det känns för ordentligt. (Växte dock upp med en laminofåtölj, fast bara en.)

Till den något kulturhistoriska upplevelsen i föräldrahemmet igår, hörde ju även maten. Det är något lite 70-talsaktigt över mycket av det min ömma moder ställer fram. (Inte alls som den där "Bruna Maten", något sådant såg jag inte röken av under hela 70-talet, men liksom lite såsigt och försiktigt kryddat, allting. Och blaskigt kaffe.)

Jag växte inte upp med stringhyllor, vilket jag ibland har undrat över. Jag har aldrig riktigt förstått dess roll i första omgång, så att säga. Retrofunktionen har jag ju däremot klar för mig, och trotsar mot då det känns för ordentligt. (Växte dock upp med en laminofåtölj, fast bara en.)

Till den något kulturhistoriska upplevelsen i föräldrahemmet igår, hörde ju även maten. Det är något lite 70-talsaktigt över mycket av det min ömma moder ställer fram. (Inte alls som den där "Bruna Maten", något sådant såg jag inte röken av under hela 70-talet, men liksom lite såsigt och försiktigt kryddat, allting. Och blaskigt kaffe.)

Jag gillar dem, eftersom jag är så sjukt ohändig men dem klarar jag att montera ihop... och jag kan flytta hyllplanen hur jag vill!

Som jag minns det var stringhyllornas funktion att härbärgera syrrans Kittyböcker.

Jag brukar inte vara särskilt lagd åt barndomsnostalgin men det är med viss kärlek jag har de där hyllorna på mina väggar idag. Tidlös och hållbar design. De har funnits med hela mitt liv!

Ah, en fellow BORGARBRACKA:love:

Men 60-ish ... :cautious:

Key lime pie var jättegott! Mycket sött men mycket gott, trots de där matsmältningskexen i botten ;) Vi åt två stora bitar var och sedan skickade jag med väninnan hälften av resterna hem. Den andra biten kalasar jag på ikväll ;) (Jag använde en liten form så det blev sex bitar, den är väl... 15 cm i diameter kanske.)

Vi knäckte den där Kung Markatta-flaskan till paj och På Spåret och det var j ä t t e g o t t. På riktigt! Fruktigt, fräscht och kändes lyxigt och inte alls som någon sorts sliskläsk som försöker låtsas vara champagne. @Minett :)

Innan detta åt jag en tidig middag med en annan kompis på The Barn här i Göteborg, burgarställe med fokus på massa cool öl och snaps och sådant. Det var kö ut genom dörren när vi kom dit vid öppning kl 16 men vi fick plats i baren. Jag drack en helt fantastisk lemonad och åt en burgare med prästost, karamelliserad lök, rostad lök, dijon och riktig saltgurka. Inlagda grönsaker till istället för pommes, jag skulle ju hem och äta paj ;) Det var riktigt, riktigt gott. Nästan så gott att jag kan förlåta dubbelteckningen och förkortningen på menyn till styggelsen MAJJO. Nästan, märk väl! Men jag kan rekommendera stället, det var mysigt med väldigt bra service men man ska nog boka i förväg om man inte vill äta klockan fyra och sitta i baren. Burgare (i vettig, lagom storlek), grönsaker och stort glas lemonad gick på en 180:- och det kan det ju vara värt.

Jag var också en god dotter igår och lät mig bjudas på middag bland designklassikerna.:D

Vi åt en fascinerande tungt anrättad vit fisk(minns ej vilken, receptet sa piggvar, det tyckte min dyra moder var slöseri att dränka i ost och grädde så som receptet föreskrev). Min moder lagar, precis som jag, sällan efter recept, men nu fick hon för sig att laga en Mannerströmrätt. Fiskstackaren gratinerades med ohyggliga mängder grädde, ett berg parmesan(alltså ett berg!), jordärtskockor och sparris på en temperatur som lät våldsamt hög. Det smakade bra, fisken blev perfekt tillagad och både i salladen som vi åt till och i de tunt hyvlade, råa citronmarinerade jordärtskockorna som toppade anrättningen fanns ordentligt med syra som räddade det hela från total fett- och jolmighetskatastrof.

Efter minibruschettan, bubblet och nötterna i salongen: förrättsrisotto. Finfina ostar(mer ost!) efter maten och till dessert: blodapelsin i kryddig lag med lättvispad grädde och en jättekollektion portvin och calvados att välja bland.

Himmel. Sten i magen. Vi åt från åtta till halv två. Rullade hem.

Jag gjorde långkokt av fläskkarre i går. Kilopris var ner i 49.90 kr/kg så jag köpte två stora bitar. Efter 6 timmar vart det klart. Räcker till hela helgen. Igår var det potatismos, idag klyftpotatis Provencale som tillbehör. Och massor av sallad, förstås...

Jag var också en god dotter igår och lät mig bjudas på middag bland designklassikerna.:D

Vi åt en fascinerande tungt anrättad vit fisk(minns ej vilken, receptet sa piggvar, det tyckte min dyra moder var slöseri att dränka i ost och grädde så som receptet föreskrev). Min moder lagar, precis som jag, sällan efter recept, men nu fick hon för sig att laga en Mannerströmrätt. Fiskstackaren gratinerades med ohyggliga mängder grädde, ett berg parmesan(alltså ett berg!), jordärtskockor och sparris på en temperatur som lät våldsamt hög. Det smakade bra, fisken blev perfekt tillagad och både i salladen som vi åt till och i de tunt hyvlade, råa citronmarinerade jordärtskockorna som toppade anrättningen fanns ordentligt med syra som räddade det hela från total fett- och jolmighetskatastrof.

Efter minibruschettan, bubblet och nötterna i salongen: förrättsrisotto. Finfina ostar(mer ost!) efter maten och till dessert: blodapelsin i kryddig lag med lättvispad grädde och en jättekollektion portvin och calvados att välja bland.

Himmel. Sten i magen. Vi åt från åtta till halv två. Rullade hem.
Det är så tryggt att komma från välordnade hem där plikttrogna föräldrar har lärt en allt man behöver veta om God Smak. :D

(Jag fick ett litet spel häromåret då det visade sig att BRÖSTARVINGEN trodde att alla går på designhistoriska museer för att pricka in möblerna från sina föräldrahem.)

Fisken låter fabulös! Mannerström är alltid mycket generös med mejeriprodukterna i sina recept.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 618
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 134
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 972
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama