Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Liverapport: grytan igång på spisen. Jag har inte fantasi nog att föreställa mig att jag någonsin kommer bli hungrig igen efter gårdagens utsvävningar, men erfarenhet säger mig att det inte stämmer. Dessutom hade det lilla lammet lite brått pga kort datum. Grytan blir med vitlök, timjan, rosmarin, lagerblad, stjälk- och rotselleri, svarta linser, tomatpuré och sånt där som redan fanns hemma eftersom snö och blåst ute minskade min lust att gå och handla aprikoser, granatäpple och mandel till ungefär noll.

Apropå (god?) smak, har jag köpt en konservburk idag. Den innehåller vongole, eller vad det heter. Sådana där små hjärtmusslor som jag annars köper färska ibland. Tänkte mig att testa dessa konserverade små (fd) liv i någon variant av pasta al olio (con vongole?). Jag har även sardeller till hands. Vanligen smälter jag alltid med generöst med sardeller i pasta al olio, men frågan är om jag bör göra det i det här fallet? Vad tror ni, kväver sardellerna smaken av vongole? (Och är det i så fall en fördel eller nackdel med tanke på att vongolisarna är konserverade, dock i tjusig glasburk? Sardellerna är ju också konserverade, så sett.)

Det är så tryggt att komma från välordnade hem där plikttrogna föräldrar har lärt en allt man behöver veta om God Smak. :D

(Jag fick ett litet spel häromåret då det visade sig att BRÖSTARVINGEN trodde att alla går på designhistoriska museer för att pricka in möblerna från sina föräldrahem.)

Fisken låter fabulös! Mannerström är alltid mycket generös med mejeriprodukterna i sina recept.
Klart alla bockar av sitt vardagsrum på designhistoriska:D

Det där låter intressant, förresten! Är det just så enkelt, eller döljer du viktig information?
Nu stod ju inte jag för tillagningen, men jag kom tidigt nog för att hinna lägga näsan i blöt och snoka runt i köket. Jordärtskockorna skulle enligt receptet varit svartrötter, men då sådana ej gick att uppbåda fick det bli jordärtskockor(det är ju heller inte möjligt att följa ett recept till punkt och pricka utan att "förbättra" lite så att äran inte faller på receptförfattaren utan även på kocken:p). Svartrötter vill ju gärna ligga i citron för att inte bli svarta, så det var nog därför, men det blev väldigt gott!

Just så enkelt - Tunt mandolinade jordärtskockor, marinerade i citron och olja(här är jag tveksam till vad som är bäst, en kemist i min närhet säger att olja hindrar syran från att tränga in i saker man marinerar) i två timmar - et voilà! Supergott!

Nu stod ju inte jag för tillagningen, men jag kom tidigt nog för att hinna lägga näsan i blöt och snoka runt i köket. Jordärtskockorna skulle enligt receptet varit svartrötter, men då sådana ej gick att uppbåda fick det bli jordärtskockor(det är ju heller inte möjligt att följa ett recept till punkt och pricka utan att "förbättra" lite så att äran inte faller på receptförfattaren utan även på kocken:p). Svartrötter vill ju gärna ligga i citron för att inte bli svarta, så det var nog därför, men det blev väldigt gott!

Just så enkelt - Tunt mandolinade jordärtskockor, marinerade i citron och olja(här är jag tveksam till vad som är bäst, en kemist i min närhet säger att olja hindrar syran från att tränga in i saker man marinerar) i två timmar - et voilà! Supergott!

Svartrötter är dessutom så äckliga att skala, om än goda att äta.

Jag tror att din kemist har rätt. Olja blandar sig ju i stort sett inte med någonting, utan flyter ovanpå eller bredvid, så varför skulle den bidra till marinering?

Vet du, @athena_arabians ? Du marinerar ju en del?

Vad säger ni, ska jag slänga i en hel ekologisk citron som legat och torkat in till en stenhård minicitron i grytan? Blir det beskt?

Jag tror att din kemist har rätt. Olja blandar sig ju i stort sett inte med någonting, utan flyter ovanpå eller bredvid, så varför skulle den bidra till marinering?

Jag brukar låta lök och sånt marinera ensamt i syran innan jag häller på olja, för jag tycker också att det låter rimligt. Samtidigt blir det ju bra när oljan är med från början också, så det kanske inte spelar jättestor roll?

Jag ser ingen poäng i att ha olja i marinaden till kött. Antingen steker man i stekpanna med smör eller så grillar man och då vill man ju inte ha fett som droppar ner (fast nuförtiden kör jag oftast med torr rub). Olja kan vara bra att ha i just pga hindrandet av syraupptag men bara om man marinerar väldigt länge (över natten tex).

Vad gäller skockorna så är väl enda poängen med olja att ta fram fettlösliga smakämnen så det beror på lite vad som är i marinaden i övrigt.

Jag håller på att rosta paprikor. Bestämde mig efter många om och men att göra grillade paprikor fylld med örtkryddad färskost (med påmacka istället för traditionell färskost). Utöver det har jag köpt aioli, mojo rojo och libabröd. Och så tänkte jag slänga in lite tryffelchips, veggiechips från Renée Voltaire, serranoskinka och melon (för det fanns hemma :idea:).

Ska nog snart börja skala potatis. Blir patatas bravas. Maken gör korvgryta på bönor och vegochorizo.

Har jag någon gång nämnt att jag är lite dålig på att vara måttlig i att bjuda folk på mat? :D

Apropå (god?) smak, har jag köpt en konservburk idag. Den innehåller vongole, eller vad det heter. Sådana där små hjärtmusslor som jag annars köper färska ibland. Tänkte mig att testa dessa konserverade små (fd) liv i någon variant av pasta al olio (con vongole?). Jag har även sardeller till hands. Vanligen smälter jag alltid med generöst med sardeller i pasta al olio, men frågan är om jag bör göra det i det här fallet? Vad tror ni, kväver sardellerna smaken av vongole? (Och är det i så fall en fördel eller nackdel med tanke på att vongolisarna är konserverade, dock i tjusig glasburk? Sardellerna är ju också konserverade, så sett.)

Ingen aning, men har en burk jag också jag inte riktigt vågat mig på att hantera ännu.

jag har utegångsförbud:(
Trotsade dock, och kan meddela att kryckor, foglossning och Systembolaget är en dålig kombo.
Men, kom över tre flaskor fabulös rioja från 2004, samt Mikkeller Amber alkoholfri öl samt must. Och en tvättkorg som ska få vara just det.
Äggröra och rostat bröd till lunch, mycket näringsrikt.

Gjorde samma Ica-recept på Key Lime Pie som @Anna , kul sammanträffande igen! :D Halva är kvar till ikväll då det blir fler middagsgäster. Innan pajen åt vi vegetarisk lasagne, och efter Bjärechipsen med cheddar.

Och nu har jag precis satt i mig våffelbrunch med två kollegor. Bara att ladda om för sushikväll ikväll...!

@Petruska Jag har gjort fooled pork flera gånger. Det kommer inte bli gröt om det puttrar länge.

jag har utegångsförbud:(
Trotsade dock, och kan meddela att kryckor, foglossning och Systembolaget är en dålig kombo.

Nääää. :( Det låter helt värdelöst.

(Ack, kryckor på Systembolaget får mig att minnas alla de gånger då jag som barn jag fick bära åt min pappa enär han går med kryckor pga funktionshinder och är dålig på att bära. Ljuva barndom.)

Gjorde samma Ica-recept på Key Lime Pie som @Anna , kul sammanträffande igen! :D Halva är kvar till ikväll då det blir fler middagsgäster. Innan pajen åt vi vegetarisk lasagne, och efter Bjärechipsen med cheddar.

Och nu har jag precis satt i mig våffelbrunch med två kollegor. Bara att ladda om för sushikväll ikväll...!

@Petruska Jag har gjort fooled pork flera gånger. Det kommer inte bli gröt om det puttrar länge.

Recept? Har tråkigt och imorgon har vi söndagsmiddag as ususal med petruskas indiska lamm som huvudrätt, kanske paj till efterrätt??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 618
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 134
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 972
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama