Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte i första hand närheten som påverkar vare sig priset eller djurhållningen. Jag skulle hellre äta schysst uppfödd importerad skinka än tex den som produceras av grisfabriken jag har som granne på landet.
Fast det här att jag har lite svårt för fläskkött är mest mina exter - som det heter på göteborgska - bara. Jag brukar skylla på att världens alla muslimer och judar inte kan ha fel. Jesus åt garanterat ingen skinka på sin födelsedag! :laugh:

Igår var det avtackning av kollega med smörgåstårta och champagne. Inte i den ordningen...

Idag är det julfest på jobbet.

Imorgon kanske jag faktiskt ska laga lite mat själv. Det blir med all säkerhet någon fiskvariant.

Har ätit köperisgröt till frukost och det blir samma till lunch!
Alltså köperisgrynsgröt! :love: Gulity pleasure som tusan, men hej vad det har ätits av den varan sedan jag kom hem! Felix ska det vara. Med hallonsylt. Och mycket mjölk. Tur att mamma hade laddat upp med tre paket i kylen lagom till att jag kom hit :angel:

Har ätit frukost på Malmös trevligaste frukostbuffé (enligt mig då) och behöver nog inte äta något igen förrän efter stallet ikväll känns det som. Pappa står för matlagningen och bubblade något om torskrygg tidigare, så jag tror att det är det som står på middagsmenyn.

Igår åt jag spaghetti och stark köttfärssås samt 400 gram svartkål.

Jag spånar på julmaten (och känner ett tilltagande tryck över bröstet). Mina föräldrar fixar sill, lax, köttbullar och prinskorvar.

Vi (och med "vi" menar jag "jag"!!) fixar jordärtskocksgratäng, sallad (tänkte två olika; en med grönkål, sötpotatis, feta och valnötter och en med rödkål och solrosfrön). Skinka och senap (okej, sambon fixar).
Efterätt och då tänkte jag Leylas jultrifle med mjuk pepparkaka, mandelmassa, björnbär och hallon.

Samt dricka i form av julöl, julmust och glögg.

Alltså köperisgrynsgröt! :love: Gulity pleasure som tusan, men hej vad det har ätits av den varan sedan jag kom hem! Felix ska det vara. Med hallonsylt. Och mycket mjölk. Tur att mamma hade laddat upp med tre paket i kylen lagom till att jag kom hit :angel:

Men eller hur! Det är som varm, gosig bomull i magen :D Äter dock bara med kanel och mjölk. Den här gången blev det Icas egna, men Felix smakar likadant. Och framförallt är båda gjorda på bara 4 ingredienser och utan konserveringsskit :up:

Vilken är Malmös trevligaste frukostbuffé? Behöver utöka repertoaren!

Men eller hur! Det är som varm, gosig bomull i magen :D Äter dock bara med kanel och mjölk. Den här gången blev det Icas egna, men Felix smakar likadant. Och framförallt är båda gjorda på bara 4 ingredienser och utan konserveringsskit :up:

Vilken är Malmös trevligaste frukostbuffé? Behöver utöka repertoaren!
Systrar och Bröder på Östra Rönneholmsvägen! Inser nu att det där var ett ganska djärvt uttalande från mig eftersom jag nästan aldrig går någon annanstans än dit, men jag tycker det är väldigt trevligt i alla fall. Och det är just "trevligt" - väldigt avslappnat och enkelt, gott kaffe och mycket varierad buffé.

Igår åt jag spaghetti och stark köttfärssås samt 400 gram svartkål.

Jag spånar på julmaten (och känner ett tilltagande tryck över bröstet). Mina föräldrar fixar sill, lax, köttbullar och prinskorvar.

Vi (och med "vi" menar jag "jag"!!) fixar jordärtskocksgratäng, sallad (tänkte två olika; en med grönkål, sötpotatis, feta och valnötter och en med rödkål och solrosfrön). Skinka och senap (okej, sambon fixar).
Efterätt och då tänkte jag Leylas jultrifle med mjuk pepparkaka, mandelmassa, björnbär och hallon.

Samt dricka i form av julöl, julmust och glögg.
Jag går och tänker lite på en sallad med grönkål, sharonfrukt, röd lök, granatäpple och valnötter.

Det tilltagande trycket över bröstet låter inte så bra, du. Inte för att jag har med saken att göra, men har det med maten och den allmänna julgrejen att göra (eller med det där som parenteserna antyder)?

Förr ja.
Nu nej, för mycket socker så jag dumpar bara. Och den egna blir inte lika god :cry:

Förr ja.
Nu nej, för mycket socker så jag dumpar bara. Och den egna blir inte lika god :cry:
Hemlagad gröt känns nästan lite som en helt annan produkt för mig, den äter jag inte alls på samma sätt som köpegröten! Tycker bättre om den hemlagade egentligen men är oftast för lat för att göra den själv, så då får det bli köpegröt ibland. Min mormor gör dock risgrynsgröt till jul varje år, och så även i år trots att hon fyller 95 i januari! Den ser jag hemskt mycket fram emot :)

Jag går och tänker lite på en sallad med grönkål, sharonfrukt, röd lök, granatäpple och valnötter.

Det tilltagande trycket över bröstet låter inte så bra, du. Inte för att jag har med saken att göra, men har det med maten och den allmänna julgrejen att göra (eller med det där som parenteserna antyder)?

Vad snäll du är. Tack för tips! Det har främst med maten att göra. Jag lever vid väl valda tillfällen efter devisen "hellre perfekt än jämställt" och då får man stå sitt kast.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 504
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 119
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama