Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörni, om jag skulle göra lite sill, vilka smaker tror ni på då?

Partner har mage att säga att mina "experimentella" inläggningar är lite "krävande".

Pepparrotssill är ju en självklar hit i detta hushåll, och jag gör gärna senapssill då den man köper brukar vara för söt. Men nu måste jag ju ha en experimentell också! Men vad?
Vi blev bjudna på Västerbottenostsill på Ica maxi häromdagen :d då hade de även recepten. Det var riktigt riktigt gott och hamnar på vårt julbord :)

Jag börjar känna mig lite utfryst här nu :( jag GILLAR mycket av julmaten, det är firandet med släkten jag inte klarar (därför gör jag inte det utan sitter med kisse och ev Bukefalist(er)) :D

Skinkan är god och aldrig att jag orkar stå och göra köttbullar någon annan gång än till jul så därför är det julmat för mig. Samma med den gravade laxen, det är sällan jag ställer mig och gör det bara så där så det har också blivit väldigt förknippat med jul. Det blir gin- enbärsgravad som vanligt. Skinkmacka med senap på hembakat rågsiktsbröd hinner jag inte tröttna på innan skinkan är slut.

Jag börjar känna mig lite utfryst här nu :( jag GILLAR mycket av julmaten, det är firandet med släkten jag inte klarar (därför gör jag inte det utan sitter med kisse och ev Bukefalist(er)) :D

Skinkan är god och aldrig att jag orkar stå och göra köttbullar någon annan gång än till jul så därför är det julmat för mig. Samma med den gravade laxen, det är sällan jag ställer mig och gör det bara så där så det har också blivit väldigt förknippat med jul. Det blir gin- enbärsgravad som vanligt. Skinkmacka med senap på hembakat rågsiktsbröd hinner jag inte tröttna på innan skinkan är slut.
Och jag är tvärt om,maten kan kvitta,släkten är toppen men tyvärr utspridd med mamma o bror i skåne,pappa i Värmland och lilla syster i Stockholm

Och jag är tvärt om,maten kan kvitta,släkten är toppen men tyvärr utspridd med mamma o bror i skåne,pappa i Värmland och lilla syster i Stockholm

Större delen av min släkt är 2,5 mil bort (iaf över jul). Jag är väl inte så anti dem egentligen men jag orkar bara inte. Dessutom hade jag ett rejält gräl med min äldsta kusin i somras och han brukar vara långsur. Jag pallar bara inte.

Det finns en tendens till att mitt mående och hur jag har det är intressant när man behöver något. Annars är det tydligen inte lika intressant :meh:

Trist @athena_arabians :( men kisse och buke låter bra fint ändå!

För mig är nog stämningen bättre än maten, jag och mina systrar är verkligen utspridda över Sverige (Umeå, Stockholm, Malmö) och föräldrarna i Linköping. Julafton spenderas dock med släkten i Örebro, sådär en dagstur bara.

Trist @athena_arabians :( men kisse och buke låter bra fint ändå!

För mig är nog stämningen bättre än maten, jag och mina systrar är verkligen utspridda över Sverige (Umeå, Stockholm, Malmö) och föräldrarna i Linköping. Julafton spenderas dock med släkten i Örebro, sådär en dagstur bara.

Det finns en annan poäng med att inte gå på stora släktträffar också och det är att jag blir så himla lätt sjuk (pga mina mediciner). Jag bävar inför besöket hos särbon över nyår för där finns det en drös småbarn och VARENDA gång jag träffat dem senaste åren har jag blivit sjuk. Det ser ut som om det kommer att bli fullt kör i januari så jag har inte tid eller råd att vara sjuk.

Om de vet att några av barnen är sjuka kommer jag inte att vara med på middagen (det brukar bara vara en större tillsammans). Det är för stor risk helt enkelt. Hade jag haft tid att vara sjuk hade det varit en annan femma.

Jag har heller inget emot julmat. Tycker att det är roligt att fixa (ja jag gör ju bara det jag själv tycker är gott och roligt att göra, förstås). Dock när själva julbordet står klart har jag liksom blivit mätt av själva tillagandet - vilket ju faktiskt är ett plus. :)

Jag gillar ju verkligen halländsk långkål. Och så fett som det är, är det ju bra att se det som julmat och äta grönkål i andra former resten av året.

Janssons gillar jag, och äter enbart vid jul. Det är ju också rätt tungt, och bra att äta sällan. Jag tror att förtjusningen skulle rinna av mig rätt snabbt om jag åt det ofta.

Sill gillar jag, och äter året om. Lax i olika former likaså.

Som barn åt jag torkad frukt och nötter enbart vid jul, men numera äter jag det så ofta som möjligt, snarast.

Om jag bara skulle göra det jag själv tycker är gott och roligt, och det ändå skulle vara ett rätt stort bord och liksom festaktigt, så skulle jag nog gå loss på just torkad frukt, annan frukt (det som nu är i säsong, och helst från inom Europa), nötter, ost inklusive stilton, samt diverse sötsaker.

Men än så länge har jag inte lyckats förankra det upplägget i min familj. Särskilt yngregenerationen som hela sin uppväxt har klagat på att de har fått för lite mat av typen kött-sås-potatis har mig i ett fast grepp vid juletid.

Jag har på senare år lite då och då under året roat mig med att göra tallriksgravad lax. Det tar ju ingen tid att tala om, och blir därför inte ett projekt på samma vis. Lutar åt ingefära och lime nu på julafton.

Jag lade in sill igår. Det blev svartvinbärssill med granatäppelkärnor, en variant med lime, chili och ingefära (i klar lag), Bloody Mary-sill (utan sprit men med tomatjuice, tabasco, citron och selleri) och pepparrots- och citron i en crème fraîchig sås. Vet ju inte hur de smakar ännu, men det såg gott ut!

img_0118_5858359c9606ee72fd7ae077.jpg

Jag lade in sill igår. Det blev svartvinbärssill med granatäppelkärnor, en variant med lime, chili och ingefära (i klar lag), Bloody Mary-sill (utan sprit men med tomatjuice, tabasco, citron och selleri) och pepparrots- och citron i en crème fraîchig sås. Vet ju inte hur de smakar ännu, men det såg gott ut!

img_0118_5858359c9606ee72fd7ae077.jpg
Och så snygga sillsorter sen!

Jag åt förresten skinkmackor till middag igår. Vi fick julfrukost på jobbet som var som ett halvt julbord och så hade jag en god improviserad lax- och grönsaksgratäng till lunch så det räckte fint med smörgås. Jag köper skivad julskinka nu i upptakten till helgerna till mina diverse bjudningar och simpla ensammiddagar. Den är väldigt fin, jag har köpt Jakobsdal ett par gånger (Mor Matildas eller Bror Jakobs, Jakobs är lättrökt - supergott) och någon annan variant som var mindre bra, kanske Pärsons. Men över förväntningarna i alla fall.

Jag åt förresten skinkmackor till middag igår. Vi fick julfrukost på jobbet som var som ett halvt julbord och så hade jag en god improviserad lax- och grönsaksgratäng till lunch så det räckte fint med smörgås. Jag köper skivad julskinka nu i upptakten till helgerna till mina diverse bjudningar och simpla ensammiddagar. Den är väldigt fin, jag har köpt Jakobsdal ett par gånger (Mor Matildas eller Bror Jakobs, Jakobs är lättrökt - supergott) och någon annan variant som var mindre bra, kanske Pärsons. Men över förväntningarna i alla fall.
Om man för att testa, och för att försöka ge julskinkan en sista chans, skulle köpa sig en skiva eller två. Vilket märke skulle du då rekommendera. Priset är egalt i det här fallet. Vildsvinsskinka har jag inget emot, bara raggen inte sitter kvar, men nu tänkte jag då om jag skulle våga prova vanlig? Rökt låter väldigt bra, men det är kanske fusk i mitt fall?

(Jag kan verkligen inte hantera de jättestora skinkorna i drivor i affärerna, som kostar ingenting. Jag tänker på Griseknoen, typ, fast snarare på grisar jag känner och har känt.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 491
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 116
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama