Riktigt SÅ illa är inte tillståndet.Ät på. Snart klär ni med i en rosa One piece med knorr på huvudet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Riktigt SÅ illa är inte tillståndet.Ät på. Snart klär ni med i en rosa One piece med knorr på huvudet
Lakrits?En efterrättssill
Lakrits?
Chokladdoppad! Lingon/lakrits låter ju nästan ätligt.
Vi blev bjudna på Västerbottenostsill på Ica maxi häromdagen då hade de även recepten. Det var riktigt riktigt gott och hamnar på vårt julbordHörni, om jag skulle göra lite sill, vilka smaker tror ni på då?
Partner har mage att säga att mina "experimentella" inläggningar är lite "krävande".
Pepparrotssill är ju en självklar hit i detta hushåll, och jag gör gärna senapssill då den man köper brukar vara för söt. Men nu måste jag ju ha en experimentell också! Men vad?
Vi har inte ens tittat på en skinka Siktar på en liten skitdyr närodlad, typ.
Och jag är tvärt om,maten kan kvitta,släkten är toppen men tyvärr utspridd med mamma o bror i skåne,pappa i Värmland och lilla syster i StockholmJag börjar känna mig lite utfryst här nu jag GILLAR mycket av julmaten, det är firandet med släkten jag inte klarar (därför gör jag inte det utan sitter med kisse och ev Bukefalist(er))
Skinkan är god och aldrig att jag orkar stå och göra köttbullar någon annan gång än till jul så därför är det julmat för mig. Samma med den gravade laxen, det är sällan jag ställer mig och gör det bara så där så det har också blivit väldigt förknippat med jul. Det blir gin- enbärsgravad som vanligt. Skinkmacka med senap på hembakat rågsiktsbröd hinner jag inte tröttna på innan skinkan är slut.
Och jag är tvärt om,maten kan kvitta,släkten är toppen men tyvärr utspridd med mamma o bror i skåne,pappa i Värmland och lilla syster i Stockholm
Trist @athena_arabians men kisse och buke låter bra fint ändå!
För mig är nog stämningen bättre än maten, jag och mina systrar är verkligen utspridda över Sverige (Umeå, Stockholm, Malmö) och föräldrarna i Linköping. Julafton spenderas dock med släkten i Örebro, sådär en dagstur bara.
Jag börjar känna mig lite utfryst här nu jag GILLAR mycket av julmaten, det är firandet med släkten jag inte klarar (därför gör jag inte det utan sitter med kisse och ev Bukefalist(er))
Skinkan är god och aldrig att jag orkar stå och göra köttbullar någon annan gång än till jul så därför är det julmat för mig. Samma med den gravade laxen, det är sällan jag ställer mig och gör det bara så där så det har också blivit väldigt förknippat med jul. Det blir gin- enbärsgravad som vanligt. Skinkmacka med senap på hembakat rågsiktsbröd hinner jag inte tröttna på innan skinkan är slut.
Jag har på senare år lite då och då under året roat mig med att göra tallriksgravad lax. Det tar ju ingen tid att tala om, och blir därför inte ett projekt på samma vis. Lutar åt ingefära och lime nu på julafton.Jag börjar känna mig lite utfryst här nu jag GILLAR mycket av julmaten, det är firandet med släkten jag inte klarar (därför gör jag inte det utan sitter med kisse och ev Bukefalist(er))
Och så snygga sillsorter sen!Jag lade in sill igår. Det blev svartvinbärssill med granatäppelkärnor, en variant med lime, chili och ingefära (i klar lag), Bloody Mary-sill (utan sprit men med tomatjuice, tabasco, citron och selleri) och pepparrots- och citron i en crème fraîchig sås. Vet ju inte hur de smakar ännu, men det såg gott ut!
Och så snygga sillsorter sen!
Om man för att testa, och för att försöka ge julskinkan en sista chans, skulle köpa sig en skiva eller två. Vilket märke skulle du då rekommendera. Priset är egalt i det här fallet. Vildsvinsskinka har jag inget emot, bara raggen inte sitter kvar, men nu tänkte jag då om jag skulle våga prova vanlig? Rökt låter väldigt bra, men det är kanske fusk i mitt fall?Jag åt förresten skinkmackor till middag igår. Vi fick julfrukost på jobbet som var som ett halvt julbord och så hade jag en god improviserad lax- och grönsaksgratäng till lunch så det räckte fint med smörgås. Jag köper skivad julskinka nu i upptakten till helgerna till mina diverse bjudningar och simpla ensammiddagar. Den är väldigt fin, jag har köpt Jakobsdal ett par gånger (Mor Matildas eller Bror Jakobs, Jakobs är lättrökt - supergott) och någon annan variant som var mindre bra, kanske Pärsons. Men över förväntningarna i alla fall.