Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi väntar mest in anstormningen av julfirande släktingar genom att laga så lite mat som möjligt. Igår fynd-bolognese från frysen. Idag blåmögelost och holländsk getost och surdegsknäcke med fikonmarmelad. Vi behöver köpa en (pytteliten) skinka, femminuterssill och revbensspjäll som min partner i ett svagt ögonblick lovat fixa (han har aldrig lagat det förr). Vi har köpt livets första gran (!). Trots plusgrader känns det sjukt juligt och mysigt!

Förslag på vad jag kan göra med ananas?
Äter aldrig det, traumatiserad av skolans fint rårivna morötter med krossad, konserverad ananas.

Det andra sammanhanget är farmors konserverade ananasringar med toscasmet på, åts varma med vaniljglass.

Färsk klarar inte min allergi, den måste hettas upp.

Förslag på vad jag kan göra med ananas?
Det enda vettiga sättet att äta ananas är såklart ihop med kassler och någon gräddig gegga :D :up:

(OBS! Skämt! Jag skulle aldrig förstöra ananas på det viset - men har inga förslag eftersom jag kan äta det precis som det är tills min hals svullnar upp och läpparna är bortdomnade eftersom det är så gott och därmed värt det :D annars vet jag att många här på forumet gjort typ någon form av upp-och-ner-kaka med ananas som verkar god :) )

Jag köpte några skivor i delikatessdisken. Helt lagom när behovet av senap slog till.
Alltså, jag har lite problem med att hitta användningsområden för senap. Jag gillar verkligen senap.

Jag kan äta en skiva skinka eller två, men jag tycker ärligt talat inte att det är värt besväret. Det finns dessutom risk att jag blir bjuden på det innan helgerna är över.

Öht kräver julmaten lite piruetter för att riktigt lyfta, tycker jag. :p

Jag ääääääälskar frukt i mat på ett sjukligt sätt. Skulle därför laga ananas med nån slags kombination av skinka/bacon/curry/grädde/kyckling/banan med ris till. Men jag inser att jag är en sjuk individ.
Vi är två sjuka individer i den här tråden! Min bästa pizza är med kyckling, banan och curry! :d Men bara inte kassler blandas in i ekvationen tycker jag att frukt är bra till det mesta :D

Alltså, jag har lite problem med att hitta användningsområden för senap. Jag gillar verkligen senap.

Jag kan äta en skiva skinka eller två, men jag tycker ärligt talat inte att det är värt besväret. Det finns dessutom risk att jag blir bjuden på det innan helgerna är över.

Jag gillar också senap. Dijon kan jag använda rätt friskt, främst i salladsdressing. Men Apotekets goda senap är god med julskinka. Mina år som vegan/vegetarian åt jag den på vörtbröd med Bregott...

Letar du användningsområden för senap eller julskinka? Två olika frågeställningar tänker jag.

Julskinka är ju egentligen bara gott en skiva på julafton samt En skiva till blöta på juldagen (tunnbröd kokt i skinkspad några sekunder, serverat med skinka och smör och lite senap.

Jag gillar också senap. Dijon kan jag använda rätt friskt, främst i salladsdressing. Men Apotekets goda senap är god med julskinka. Mina år som vegan/vegetarian åt jag den på vörtbröd med Bregott...
Jag ska snart sluta gnälla, men vörtbröd. Jag kan verkligen inte äta vörtbröd.

Julen är inte riktigt min grej när det gäller maten, det är bara att konstatera. I år har vi dock i FAMILJEN fått till en förhandlingslösning som alla parter tycks vara nöjda med. Får se hur det blir när den har satts i verket.

Letar du användningsområden för senap eller julskinka? Två olika frågeställningar tänker jag.

Julskinka är ju egentligen bara gott en skiva på julafton samt En skiva till blöta på juldagen (tunnbröd kokt i skinkspad några sekunder, serverat med skinka och smör och lite senap.
Senap! Tveklöst senap. Utan julskinka eller annan skinka.

Hörni, om jag skulle göra lite sill, vilka smaker tror ni på då?

Partner har mage att säga att mina "experimentella" inläggningar är lite "krävande".

Pepparrotssill är ju en självklar hit i detta hushåll, och jag gör gärna senapssill då den man köper brukar vara för söt. Men nu måste jag ju ha en experimentell också! Men vad?

Jag ska snart sluta gnälla, men vörtbröd. Jag kan verkligen inte äta vörtbröd.

Julen är inte riktigt min grej när det gäller maten, det är bara att konstatera. I år har vi dock i FAMILJEN fått till en förhandlingslösning som alla parter tycks vara nöjda med. Får se hur det blir när den har satts i verket.

Äsch. Till jul kan ta en skiva eller två. Men det är sött. Knäckebröd, då? Det och senap är en bra kombo tyckte i alla fall mitt student-jag.

Hörni, om jag skulle göra lite sill, vilka smaker tror ni på då?

Partner har mage att säga att mina "experimentella" inläggningar är lite "krävande".

Pepparrotssill är ju en självklar hit i detta hushåll, och jag gör gärna senapssill då den man köper brukar vara för söt. Men nu måste jag ju ha en experimentell också! Men vad?
Provat ingefära?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 462
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 116
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama