Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man för att testa, och för att försöka ge julskinkan en sista chans, skulle köpa sig en skiva eller två. Vilket märke skulle du då rekommendera. Priset är egalt i det här fallet. Vildsvinsskinka har jag inget emot, bara raggen inte sitter kvar, men nu tänkte jag då om jag skulle våga prova vanlig? Rökt låter väldigt bra, men det är kanske fusk i mitt fall?

(Jag kan verkligen inte hantera de jättestora skinkorna i drivor i affärerna, som kostar ingenting. Jag tänker på Griseknoen, typ, fast snarare på grisar jag känner och har känt.)

Jag skulle säga Bror Jakobs lättrökta då. Finns på t.ex Hemköp men säkert på de flesta ställen, och man kan köpa ett hekto eller två (kanske mer också men det vet jag ingenting om). Tunna skivor utan ragg ;)

@athena_arabians
Jag gillar julen men i år blir julmaten lite trist (tack havandeskapet, jag vill ju äta lax och goda korvar), mamma är sjuk och syster målar upp någon bild av den storslagna och perfekta julen som vi aldrig firat, den andra systern försöker dämpa henne och den tredje flyter med.
Det kan bli kaos. Det kan bli bra. Jag tror mer på det första, det känns så nu.

(Jag kan verkligen inte hantera de jättestora skinkorna i drivor i affärerna, som kostar ingenting. Jag tänker på Griseknoen, typ, fast snarare på grisar jag känner och har känt.)

Är inte det ganska vanligt bland kött i butik? Att det inte kostar något? Det känns som det har blivit någon form av rättighet att äta kött var och varannan dag så därför får det inte kosta?
Jag köper väldigt, väldigt sällan kött i butik men jag reagerar ibland när jag tittar ner i köttdisken och funderar hur det kan vara så billigt.

Är inte det ganska vanligt bland kött i butik? Att det inte kostar något? Det känns som det har blivit någon form av rättighet att äta kött var och varannan dag så därför får det inte kosta?
Jag köper väldigt, väldigt sällan kött i butik men jag reagerar ibland när jag tittar ner i köttdisken och funderar hur det kan vara så billigt.
Jo, det är det väl. Kyckling och fläsk är i alla fall skrämmande billigt. Och hårt industrialiserade djur.

Är det någon som har ett idiotsäkert recept på mintkyssar? Jag tycker det är jättegott, men när jag försökte mig på det i fjol blev det kaos och katastrof.

För övrigt håller jag på och bakar kokostoppar med apelsin och saffran efter inspiration från tråden. :up: Hade tänkt göra clementinkonfekt också, men glömde vissa elementära ingredienser när jag handlade. Det får bli imorgon.

Gjort en hjortrongravad lax som experiment. Blir gott eller katastrof.

Middagen för min del var rotmos och sallad med galna mängder dijondressing.
DUFVAN åt nån läskig korv till. Jag ratade korven och tittade åt annat håll. BARNET låter som en film om tuberkulos på 30-talet och äter bara bröd och glass.

Idag vågade jag mig på de där förbenade cannellonisarna (älskar svitalienska!) igen, för första gången på 7 år. Skippade förkokningen denna gång och det blev ju faktiskt något alldeles vansinnigt bra, om jag får säga det själv!

Jag fyllde med en röra på hackade skogschampinjoner, courgette, vitlök och crème fraiche. Hällde över en blandning av Ajvar Relish och resten av crème fraichen, och rivde till sist över lite parmesan. Snuskigt gott!

I skrivande stund står pepparkaksdegen på kylning och väntar på att bli utbakad. Jag hade förträngt hur lång tid det tar att göra egen deg, så det blir en lååång kväll. Nåja, sova kan jag göra i graven! Eller på juldagen...

Jo, det är det väl. Kyckling och fläsk är i alla fall skrämmande billigt. Och hårt industrialiserade djur.

De närodlade grisarna här är inte särskilt billiga. De andra stackarna petar jag inte ens på.
Kyckling är tydligen inte lika lätt att hitta runt hörnet som har levt bra. Ägg finns iaf.
Och mer och mer nöt som skrämt slag på mina ponnyer innan de äts upp :rofl: :love:

(Hm ja alltså det är nötterna vi äter, inte ponnyerna.)

Hur är maten på konferangs-stället då :D?

Jag fick ett jobbmail igår, med den angenäma informationen om att jag ska på konferangs (mer KÜRS kanske) i LYON i september. Merci, för fan :love:. Bring out the baguettes and wine :d.

Den är på Clarion Malmö Live så jag gissar fangcy! Inget hotell för mig som är malmöbo tyvärr (om inte Hôtel di VLMF räknas) men trerätters konferangsmiddag med fest åtminstone :D

Hade hellre tagit Lyon dock :cautious:

De närodlade grisarna här är inte särskilt billiga. De andra stackarna petar jag inte ens på.
Kyckling är tydligen inte lika lätt att hitta runt hörnet som har levt bra. Ägg finns iaf.
Och mer och mer nöt som skrämt slag på mina ponnyer innan de äts upp :rofl: :love:

(Hm ja alltså det är nötterna vi äter, inte ponnyerna.)
Det är inte i första hand närheten som påverkar vare sig priset eller djurhållningen. Jag skulle hellre äta schysst uppfödd importerad skinka än tex den som produceras av grisfabriken jag har som granne på landet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 490
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 116
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama