Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om fisk, hörni. Jag köpte en flaska liquid smoke förra veckan när jag skulle göra pulled beef och funderar nu på om man kan piffa upp lax med den? Googlade lite och hittade ett recept där man tärnar laxfiléer (i stora tärningar alltså, inte smått) och "marinerar" i liquid smoke en stund innan man kör in i ugnen... men bara för att det finns recept därute betyder det inte alltid att det är gott ;)

Jag älskar varmrökt lax och tänker att detta vore en käck och billig lösning i jämförelse med att köpa färdig... men blir det gott? Någon som har provat? Drömmen vore ju om det även funkar med makrill...

Jag har också en flaska liquid smoke men har hittills bara använt den i vegetariska köttbullar :D @Anna
Ska testa det på tofu någon gång, men tänker att tofu kanske "suger upp" marinaden bättre än lax? Men testa med en bit :)

Alltså jag är inte arg, jag är besviken (och kräver stödlikes!) men ni vet ju att det varit brist på trattkantareller hemma hos mig. Tror ni inte dom jäklarba sätter fart nu bara för att drabbas av frost i natt?! :arghh:

Jag är därför ute och plockar en korg frysta trattisar (som att shoppa i frysdisken) för att se om det går att långsamt få dem att återvända till livet.

Alltså jag är inte arg, jag är besviken (och kräver stödlikes!) men ni vet ju att det varit brist på trattkantareller hemma hos mig. Tror ni inte dom jäklarba sätter fart nu bara för att drabbas av frost i natt?! :arghh:

Jag är därför ute och plockar en korg frysta trattisar (som att shoppa i frysdisken) för att se om det går att långsamt få dem att återvända till livet.

Säger som övriga ja, de är absolut ätbara!

Min mamma har sagt att det går alldeles utmärkt att plocka även frostade trattkantareller :up: Ända fram tills snön kommer typ. @Killaloe
Går att plocka dem efter att första snön kommit också om man finner dem :D

Ingen matlagning gjord än idag, men jag bakade lite..

2016110713063077220_sbig.jpg

Kruxet är bara att jag är inte någon fikamänniska. Alls!
Men jag gillar att baka och nu vette fasiken vad jag ska göra av dem :crazy:

Inga problem, sådana har jag plockat mycket av i Norrland. Jag förväller dem och fryser in.

Edit: Femtielva på bollen ser jag :D

De blir mycket godare om man torkar dem, eller för den delen till och med om man bara fryser in dem som de är.

Första gången jag torkade fryste jag utan att dela på varje svamp, men sen fick jag veta att det kan gömma sig sniglar och insektsägg i de ihåliga stjälkarna, nästa gång rensade jag och japp, hittade både sniglar och ägg så sedan dess delar jag alltid på alla svampar. Men du kanske menade att du rensar/delar dem först?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 613
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 238
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!