Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har bara ätit det en gång. Gillade det inte, men skulle gärna testa igen. :D Det är sådan där mat som jag skulle vilja tycka om. :D

Jag gör oftast min egen och enligt särbon är den inte sämre än den man köper. Är det någon som är ovan vid sushi ser jag alltid till att göra bitar utan något rått så kan man mjukstarta lite :)

Partnern lagar fläsk och bruna bönor. LÄNGTARRR tills det är klart! Ute är det snöstorm så vi får se om vi får behålla elen eller om matlagningen får slutföras på vedspisen.

Rotfruktssoppa på rester av lunchens ugnsrostade rotselleri, morot, fänkål och lök. Toppade med rostade pumpakärnor, tahini, sista bladpersiljan från balkongen och chiliolja. Gott på ett lite mesigt, lenande sätt - perfekt efter hundpromenad i råkalla mörkret.

Igår hade maken gjort en Tikka Masala (som var riktigt god) och jag irrade runt halva stan på jakt efter någon form av bakelse dagen till ära innan jag hittade en helt ok variant med chokladmousse och kaffebavarois.

Jag bakade kakor igår förresten.

Först en variant på havrekakor med non-stop i som Ica av oklar anledning kallar för RÖVarkakor. De flöt ut något alldeles vansinnigt, jag fick för mig att jag hade haft i ett ägg för mycket men icke. På bilden var de puffiga och sådär kakiga, mina blev liksom hela plåtar som jag fick skära itu med smörkniv. Inte för att det egentligen gör någonting med fyrkantiga kakor och de smakade fantastiskt. Fick skjutsa in allihop i frysen (utom hörnet som jag smakade på) då de garanterat hade gått åt alldeles för fort annars.

Sedan gjorde jag något som blev betydligt mer lyckat, marshmallowkakor. Chokladkakor med marshmallows inuti, de blev hemskt söta :love:

img_4708_581f3f1eddf2b33f2be8852d.jpg

...och äntligen fick jag användning för det rosa strösockret som har legat och skräpat sedan jag bakade brysselkex :)

Jag är väldigt glad över att jag har upptäckt bakning som en liten hobby, det är mysigt, terapeutiskt och lite kreativt och fortsätter det i den här takten lär väl även mina arbetskamrater bli glada eftersom jag inte äter särskilt mycket kakor själv... nu får jag visserligen fikagäst på onsdag och har en liten sammankomst hemma i slutet på månaden så det är fortfarande på en okej nivå ;)

Man kan ju också äta vegetarisk sushi, så slipper man alla läbbiga havsdjur helt och hållet :idea::angel:

Vegetarisk sushi är nästan min favorit, även om jag gillar fisk och havsdjur. Eller - jag gillar inte sushibläckfisk (förlåt @mandalaki att jag dissar sitt släkte) något vidare, jag äter inte jätteräkor av princip och den där smörfisken eller vad det heter har jag (eventuellt) blivit dålig av en gång. Lax och tonfisk tycker jag om - men på vissa ställen tycker jag att det är enklare att beställa vegetarisk än att försöka förklara vad jag vill och inte vill ha och det är alltid gott.

Vegetarisk sushi är nästan min favorit, även om jag gillar fisk och havsdjur. Eller - jag gillar inte sushibläckfisk (förlåt @mandalaki att jag dissar sitt släkte) något vidare, jag äter inte jätteräkor av princip och den där smörfisken eller vad det heter har jag (eventuellt) blivit dålig av en gång. Lax och tonfisk tycker jag om - men på vissa ställen tycker jag att det är enklare att beställa vegetarisk än att försöka förklara vad jag vill och inte vill ha och det är alltid gott.
Jag ser det mer som att du dissar sushi. Helt befogat :yuck:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 608
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 237
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar