Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har bakat min födelsedagstårta. En rosa glutenfri marsipantårta som mest av allt ser ut som ett jättebröst. Satte ett symboliskt geléhallon högst upp.
Fyllningen är hallon från landet, mousse på samma hallon, vit chokladmousse med lite citronzest och den obligatoriska grädden på toppen.
Jag glllar syra i tårtor, så hallonen är osötade för att ge lite sting.
Vz1E7uE.jpg   shared via imgapp for iOS

Mvh @Hyacinth s personliga assistent

(Det ÄR alltså TÅRTAN, inget googlefynd)

Är det ok om den andra svalan och jag också följer med? Vi har liksom lite svårt att vara ifrån varandra...
Jag vill inte moralisera men, är det inte dags att svalorna får lite frihet? Det är inte nyttigt att alltid leva så nära varandra alltid har jag hört?! :( Dessutom har väl andra svalan också en gudhen som hen borde spendera mer tid med? Det vore bra även för deras relation tänker jag mig?

Planerar maten till årets julbord och janssons kom på tal. Min svärmor påstår att den blir bäst om man kokar potatisen först och sen skivar den,radar i form med anjovis osv. Jag brukar köpa färdig strimlad potatis-lökblandning och sen blanda i anjovis. Hur gör ni?

Planerar maten till årets julbord och janssons kom på tal. Min svärmor påstår att den blir bäst om man kokar potatisen först och sen skivar den,radar i form med anjovis osv. Jag brukar köpa färdig strimlad potatis-lökblandning och sen blanda i anjovis. Hur gör ni?

Jag strimlar potatisen i matberedaren, sen lök och ansjovis. Min FADER gör en vansinnigt god potatisgratäng med muskot dock som han kokar lite innan den den gratineras, men en Jansson vill jag ha lite mer stuns i.

janssons kom på tal.
Hur gör ni?
Jag skär rå potatis i stavar, finhackar gul lök & purjo som jag svettar i smör. När löken kallnar så mosar jag ansjovisfiléerna med gaffel, blandar ihop med löken och vänder ner detta tillsammans med potatisstavarna, ser till att det blandas jämnt och förflyttar sedan röran till en ugnsform, häller över grädde och spadet från ansjovisen och toppar med lite ströbröd.

Tillagas på relativt låg värme under längre tid så den blir krämig men ändå har bra konsistens.

Dagens mat:

2016110615383357500_sbig.jpg

Just denna variant av laxplanka består av spritsad mos (kombination av vanligt och duchesse), baconlindad laxfilé, smörpocherade färska champinjoner, baby plommontomater och brytbönor.
Till det en kall äppelröra och färska räkor :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 607
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar