Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok, insag just att vi har TRE oppnade men knappt rorda burkar oliver (tva grona och en svart) i kylen som behover anvandas snarast. Kanner mig alldeles forfarad, jag som annars tar stolthet i att ha stenkoll pa kylen och dess innehall! Har inte en susning om hur alla dessa burkar 1) hittat dit och 2) lyckats gomma sig sahar lange. Varken jag eller sambon kan minnas att vi kopt dem.

Naja, nagon som har tips pa recept dar det gar at en sisadar 150 oliver eller sa? :D Ater dem garna som de ar egentligen, men tre burkar ar nog lite val magstarkt aven for mig...

SNACKS innan varje måltid! :D

Ok, insag just att vi har TRE oppnade men knappt rorda burkar oliver (tva grona och en svart) i kylen som behover anvandas snarast. Kanner mig alldeles forfarad, jag som annars tar stolthet i att ha stenkoll pa kylen och dess innehall! Har inte en susning om hur alla dessa burkar 1) hittat dit och 2) lyckats gomma sig sahar lange. Varken jag eller sambon kan minnas att vi kopt dem.

Naja, nagon som har tips pa recept dar det gar at en sisadar 150 oliver eller sa? :D Ater dem garna som de ar egentligen, men tre burkar ar nog lite val magstarkt aven for mig...

Ugnsbakade och så köper ni champagne. Den kombinationen är snuskigt god :d

Jag hade en intensiv dag från 06-23 igår - denna kulturtant är inte 18 längre, det är hon inte.

Så - sushi till lunch. Ett ställe i närheten av jobbet har så att man komponerar sin egen låda av nigiri, om man vill, vilket jag tycker är trevligt. Sedan någon sorts proteinbar och någon sorts shake innan lyssning på trevlig norrman på biblioteket efter jobbet. Sedan scones med cream cheese och sylt på kafé innan visning på filmfestivalen.

I helgen åker jag på läsretreat med sisådär nitton andra likasinnade och ser fram emot mycket gott där!

Påminner mig om ett besök på en restaurang som serverade ”tapastallrik mix” som bestod av 5 sorters marinerade oliver, en tranche baguette och några tärningar fetaost i örtolja.

Olivtallrik mix hade passat bättre.

Men oliver är gott snacks. Det var vs förväntan besvikelsen uppstod.

Tapenade. Det är enda lösningen.
@Mineur
Hemgjord tapenade och bruschetta? Kanske är ett aber om det är kärnor i.o.f.s.
En gryta med tapenade i såsen (plus citron, lagerblad och hela oliver), kyckling och rosmarin. Ris till. Den grytan sväljer mycket oliver.
Happ, det verkar som att jag får ställa mig och göra mitt livs första tapenade! Älskar tapenade, men har aldrig kommit på tanken att göra det själv. No time like the present... :idea:
Sallad i dag. Couscous kokt med pesto, sallad, tomat, salladslök, chévre, råstekt broccoli, rostad paprika och pinjenötter. Honung och flingsalt över samt dressing på avokadoolja, balsamvinäger och mynta.

GEb3kUE.jpg
Vilket vackert fat!
Och VLIN!
Ugnsbakade och så köper ni champagne. Den kombinationen är snuskigt god :d
Se, där kom VLINET! Har inga problem alls med att äta ugnsbakade oliver och dricka champagne före maten i några dagar faktiskt. Eller typ resten av livet.

Happ, det verkar som att jag får ställa mig och göra mitt livs första tapenade! Älskar tapenade, men har aldrig kommit på tanken att göra det själv. No time like the present... :idea:
Vilket vackert fat!

Och VLIN!

Se, där kom VLINET! Har inga problem alls med att äta ugnsbakade oliver och dricka champagne före maten i några dagar faktiskt. Eller typ resten av livet.

Go for it! :up: du kanske tom måste köpa mer oliver :angel:

Hm.... Är de öppnade och öppnade sedan länge, skulle jag vara lite försiktig med dem.
Jag och en annan person har blivit rejält magsjuka efter att ätit just en sån öppnad burk oliver. Fast den stod i kylskåp. Antagligen hade man (det var inte mitt kylskåp!) ätit ur burken med sked eller gaffel och förorenat innehållet tillräckligt för att diverse bacillusker skulle växa till sig under den långa väntan innan jag fick syn på dem och blev oliv-hungrig..... (Burken stod i en släktings kylskåp och godkände generöst att jag och min vän åt upp dem...)

Hm.... Är de öppnade och öppnade sedan länge, skulle jag vara lite försiktig med dem.
Jag och en annan person har blivit rejält magsjuka efter att ätit just en sån öppnad burk oliver. Fast den stod i kylskåp. Antagligen hade man (det var inte mitt kylskåp!) ätit ur burken med sked eller gaffel och förorenat innehållet tillräckligt för att diverse bacillusker skulle växa till sig under den långa väntan innan jag fick syn på dem och blev oliv-hungrig..... (Burken stod i en släktings kylskåp och godkände generöst att jag och min vän åt upp dem...)
Åh nej! :nailbiting: Jag har pinsamt dålig koll på hur länge de har stått där och hur de har hanterats, så nu blir jag lite nervös här. Jag luktade på dem igår, men det är ju rätt svårt att känna något genom den starka doften från spadet... Hmm, jag får nog fundera lite på om det är värt risken... Tack för varningen!

Nu måste jag få skryta lite... jag har ju länge varit rädd för jäsdegar, i synnerhet söta sådana men även matbröd. Det jag lyckats åstadkomma har varit rågsiktsbrödet till julskinkan typ. Men iaf så bestämde jag mig för att nu f-n får jag prova att göra rustika baguetter, det är mitt favoritbröd.

Sagt och gjort, jag letar upp lämpligt recept online, bearbetar degen ORDENTLIGT i assistenten och sedan får den jäsa... LÄNGE.

Herrejävlar vad gott det blev! :love: :d Frasig skorpa och fluffigt inre (men kunde ha varit fluffigare... jag får jobba på det hela lite). Jag är så glad att jag överkommit min rädsla för jäsdegar. Givetvis kommer jag att misslyckas framöver ändå men nu vet jag ju att jag kan (plus att så länge jag har borrare i närheten kan jag bli av med de mindre lyckade experimenten :angel: :rofl:).

Dagens middag :angel:
468BB416-780D-4752-BB65-E997328AC6AF.webp

Skoja bara - skulle blivit början på en sallad till maten men bladen var så ledsna att dom åkte i komposten. Då gav jag upp salladen och åt det på bilden som snack innan maten :D

Maten blev couscous piffad ned pistaschnötter, pulled oumph i tomatsås, ugnsrostad paprika pch aubergine med saffran och garam madsala samt yoghurt. Väldigt gott!

I morgon tänkte jag testa något av hjorten vi köpte :d
Googlar recept och filurar.
Det är bara jag och maken hemma så det är ingen idė att braxa på med fransyskan eller gryta.
Men filén kanske? Eller någon liten stekbit?

Det blir iaf absolut rödvinsreducering som sås!
Får klura vidare på tillbehören :)

Typ gryta med porter i tycker jag är vintrigt. Gärna med typ rotselleri marinerad i vit balsamvinäger eller något till (utöver POTATISEN)

Annars har jag hört att servetter är gott om en är ensam hemma!

Servetter är nästan alltid gott. Idag hann jag sluka en tredjedels i väntan på maten. Ganska kort väntan, men jag var hungrig.
Efter mycket lång bilresa norrut så blev det en burgare på hotellet. Helt okej. Inte direkt gott men mättande och man slapp gå runt och leta. God öl. Alnöl. Något lokalt från Alnön.

Någon som har koll på lokala delikatesser i Hammarstrandsområdet? Vill ju inte råka missa något på grund av dålig infokoll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
33 34 35
Svar
683
· Visningar
30 044
Senast: sjoberga
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 784
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
730
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar