Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Burgare på stora vita bönor och Anammas formbara, smaksatta med stekt lök och bladpersilja, liquid smoke och sriracha. Vi åt dem i hembakade pitabröd med surgurka, picklad lök, småbladig sallad, tomat och srirachamajonnäs. Kladdigt och smaskigt.

Jag är också ett stort fan av picklat, men har väldigt svårt för smörgåsgurka. Cornichoner, däremot, dem kan jag äta direkt ur burken!
Jag har motvilligt insett att jag är lite småskeptisk till picklat generellt. Inte minst om den picklade produkten har någon som helst verklig eller symbolisk koppling till brittisk mat.

Jag har motvilligt insett att jag är lite småskeptisk till picklat generellt. Inte minst om den picklade produkten har någon som helst verklig eller symbolisk koppling till brittisk mat.
@Koltrast Cornitjonger! Älskart!

Sen har jag dille på picklad kål till libanesiskt.
Det får bara inte vara så sött, utan hellre mer ättika.

Jag gillar hög syra och menar egentligen såväl picklat som mjölksyrat när jag säger att jag gillar picklat! För sött eller jolmigt går bort.

Vad skall jag ha i min risotto?
Uncle Bens rice in bag, halv påse vildris.
Flatrökt skinka skall strimlas o knaperstekas, därtill tillsätter jag en skivad gul lök.

Men vad skall jag ha i mer?
-Burk hela svampignorer?
-Burk med små fina ärtor o morötter?
-Steka på en spetspaprika o röra ner?

Vad förespråkas från bukeköket?

Flatrökt skinka skall strimlas o knaperstekas, därtill tillsätter jag en skivad gul lök.

-Burk hela svampignorer?

Ojj, det där är verkligen inte en risotto, i den bemärkelsen, enligt mig. Påminner mer om något "Fried Rice" a la Asien, typ...

Men jag hade nog haft i en fint tärnad morrot och ja, nej jag vet verkligen inte. Och spetspaprika isf, burksvamp är ingen hit.

Jag försöker börja äta mer kikärtor för att öka protein-variationen i kosten.

Idag blev det någon form av "wok" med kikärtor, halloumi, rödlök, vitlök, champinjoner, tomater, chili, vitlök och en skvätt kantarellfond.
Åts med färsk pasta och pesto.
Blev oväntat bra, och kikärtorna var inte så läskiga som jag trodde :D

-Burk hela svampignorer?

Jag är mycket skeptisk till anrättningen men skulle välja spetspaprikan.

Lunch blev en tagliatelle (tomat-ish smak, den var väl typ röd) som vändes i olivolja som hettats upp med vitlök i generösa mängder. Upp i djupa tallrikar, på med parmesan, salt, peppar och massa strimlad bladpersilja. Åts som sig bör framför datorn, idogt jobbande.

Middagen var super, färsk torskfilé jag rullade ihop och körde i ugnen med ramslökssmör.
Små yttepyttefärskpotatis, gröna ärtor, massor av pepparrot.

Ugnsrostad blomkål, färgglada morötter (också halvt omöjligt att hitta!!), pinjenötter, matvete och fetaost. Till det gröna blad samt en röra med avocado och chili. Jag jublade kanske inte av lycka, men det var ändå gott. Jublade mer över mugg-kakan med nutella. Inte så mycket för varken smaken eller konsistensen egentligen utan mer för mängden socker den innehöll plus att den var varm! :D

Ugnsrostad blomkål, färgglada morötter (också halvt omöjligt att hitta!!), pinjenötter, matvete och fetaost. Till det gröna blad samt en röra med avocado och chili. Jag jublade kanske inte av lycka, men det var ändå gott. Jublade mer över mugg-kakan med nutella. Inte så mycket för varken smaken eller konsistensen egentligen utan mer för mängden socker den innehöll plus att den var varm! :D

I sommar ska jag odla morötter i all världens färger till dig!

Köpte en vegansk kebabrulle till kvällsmat. Äter där typ en gång i veckan innan jobbet och gubben som jobbar dagtid gör den mycket bättre än han som jobbade nu. :arghh: Meeeen jag kan ju gå dit imorgon igen because vegansk kebabrulle. Hallå. Så gött svulligt. Nu sippar jag på en montepulciano och önskar att jag hade chips. Buhu.

Jag gillade min hotellfrukost igår, för det fanns god yoghurt och god frukt och en helt fantastisk rökt skinka. Smakade även på äggröran som imponerade. Och riktigt knaprigt bacon, alltså, så gott det kan vara...

Resten av dagen var mest matmisär, för jag åkte tåg sådär strax efter lunch och var inte särskilt sugen då men vrålhungrig när jag väl kom fram till boyfriend framåt 18-tiden. Var på vippen att bara föreslå kebab eller något men tog mig samman och det blev fetaostfyllda nötfärsbiffar med palsternack- och morots-frites (typ, färdiga från frysdisken) och stekta gröna sojabönor och en yoghurtsås med mycket rökt paprikapulver i.

mobiluppladdning_5c516375e087c33c6333014d.jpg

Extra pris på färsk pasta igår, efter lite övervägande vad jag skulle ha till bestämde jag mig för fryst sparris (som @athena_arabians så fint recenserat) och kallrökt lax. Så idag till middag kokade jag pastan ett par minuter, när det var 30 sekunder kvar hade jag i gröna sojabönor.
Stekte sparrisen som jag delat, gjorde en sås på creme fraiche, rejält med horseradish (kommer inte på svenska namnet), citronsaft, salt och peppar.
Blev rätt torrt, men vill inte ha den "såsigt". La upp det lite snitsigt på tallriken och hyvlade parmesan och hade lite extra peppar på laxbitarna som låg på toppen.
Väldig snabb middag som är god. Äter sällan fisk, så tycker det är lagom när det inte "tar över" för mycket.

Extra pris på färsk pasta igår, efter lite övervägande vad jag skulle ha till bestämde jag mig för fryst sparris (som @athena_arabians så fint recenserat) och kallrökt lax. Så idag till middag kokade jag pastan ett par minuter, när det var 30 sekunder kvar hade jag i gröna sojabönor.
Stekte sparrisen som jag delat, gjorde en sås på creme fraiche, rejält med horseradish (kommer inte på svenska namnet), citronsaft, salt och peppar.
Blev rätt torrt, men vill inte ha den "såsigt". La upp det lite snitsigt på tallriken och hyvlade parmesan och hade lite extra peppar på laxbitarna som låg på toppen.
Väldig snabb middag som är god. Äter sällan fisk, så tycker det är lagom när det inte "tar över" för mycket.

Visst var sparrisen trevlig? Den duger absolut när det inte går att uppbringa färsk. Alltihopa lät väldigt fräscht och gott, jag måste testa något liknande :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
33 34 35
Svar
683
· Visningar
30 056
Senast: sjoberga
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 784
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
733
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar