Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, det här var nåt konstigt infall. Lite ur min komfortzon, men klart utmanande.
Tröstade mig med att göra små biffar med Mandi-krydda (nåt turiskt?) som åts i tortillas med hummus, labneh och machésallad. Alla gillade det utom SKORK som ensam åt en burk picklad rödlök, direkt ur buken, med gaffel. Avslutade storstilat med att dricka en halv deciliter spad, ur nämnda burk. SKORK älskar picklade saker, häromdagen var det en burk gurka som rök.

Mitt BARN har också en faiblesse för picklat. Äter (om ingen hindrar henne) lätt en burk smörgåsgurka till frukost - smörgåsgurkan, den inlagda löken och de inlagda rödbetorna är hårt ransonerade numera.

Vi har varit på en restaurang några kvarter bort och firat Burns Night, som egentligen inföll i fredags men då nöjde vi oss med att dricka whisky-baserade cocktails (det blev ingen caipirinha). Trerättersmeny komplett med kiltar, säckpipor och naturligtvis Adress to Haggis (jag gjorde ett tappert försök att stämma in i kören, men gav upp på uttalet lagom till rad 4).

Jag åt cullen skink (soppa med rökt kolja) till förrätt, vegetarisk haggis med neeps and tatties till huvudrätt, och plommonpaj med mandel och whiskygrädde till efterrätt. Jag är väldigt, väldigt mätt nu. Och lite smått whiskyrund under fötterna. Jag som inte ens gillar whisky.

Fabulös söndag. Jag och tre vänner checkade in på hotell och poppade en cava. Satt på rummen och snicksnackade, sedan blev det bastubad där vi var helt ensamma. Fyrarätters avsmakningsmeny på hotellet till middag, gott men inte MAGISKT. Åt bland annat variationer på kål med harissa, getyoghurt och mandlar, grillad bläckfisk med grapefiléer och en väldigt god torsk med saffranshollandais och fänkål. Chokladsorbet och sedan spel och häng på rummet. Idag mycket trevlig hotellfrukost!

Tuff dag på jobb.
Sjukt hungrig.
Stekte champinjoner med vitlök, när det var välstekt så blandade jag i kidneybönor.
Köpte en potatisgratäng på extrapris förra veckan, i en form, blandade runt. Rostad lök och ost på toppen.
En sallad till kommer det blir.
Perfekt med mer eller mindre självlagande mat.
Igår blev det hamburgare! Hemmagjord halloumiburgare med gottiga tillbehör och en pommes ingen orkade äta. Väldigt trevligt. :) Trevlig söndagsmiddag med några vänner.

Magstrul fortfarande så jag är inte direkt sugen på mat... men kunde tänka mig mina ljumma grönsaker. Färsk sparris är lite väl dyr och svår att uppbringa i jämtländsk byhåla så jag köpte fryst och den var mycket bättre än jag trodde den skulle vara. Det fanns lite färska sockerärtor kvar så de fick gå med också och det fanns tryffelpecorino kvar. Den bräckta skinkan var strimlad från ett paket trasiga skivor, 39,90kr/kg! Svensk är den också, och riktigt god.

Har jagat cannelloni över halva stan, men det finns ingenstans :arghh: Men fick ihop en måltid med hälften gammal cannelloni fyndad ur skafferiet och hälften färska lasagneplattor. Resultatet blev rätt ojämna rullar :D
Men ändå väldigt gott!

Fyllde rullarna med ricotta, mozzarella och basilika. Sen täcktes dom med en sås på bland annat lammfärs, tomat, lök, salami och balsamico. Överst massa riven parmesan och lite mer mozzarella. Blandade gröna blad till.

Dagen till ära (dvs sambon fyller år, inte bara för att det är en måndag i januari!) blev det även efterrätt i form av äpplepaj med kanel, karamell och smulor på toppen. Åts ljummen med vaniljglass.

Har jagat cannelloni över halva stan, men det finns ingenstans :arghh: Men fick ihop en måltid med hälften gammal cannelloni fyndad ur skafferiet och hälften färska lasagneplattor. Resultatet blev rätt ojämna rullar :D
Men ändå väldigt gott!

Fyllde rullarna med ricotta, mozzarella och basilika. Sen täcktes dom med en sås på bland annat lammfärs, tomat, lök, salami och balsamico. Överst massa riven parmesan och lite mer mozzarella. Blandade gröna blad till.

Dagen till ära (dvs sambon fyller år, inte bara för att det är en måndag i januari!) blev det även efterrätt i form av äpplepaj med kanel, karamell och smulor på toppen. Åts ljummen med vaniljglass.
Lammfärsbiffar, tzatziki, bulgursallad. Fräscht, enkelt och gott.
Lammfärsbiffar med nån sorts creme på torkade tomater i, och mycket spiskummin. Bland annat. Stekt gnocchi med lök, svartkål och citronzest.
Alltså är det internationella lammfärsdagen idag eller?

Jag är i Hufvudstaden över natten. Kände inte för att gå ut på restaurang igår men letade rätt på ett Hemköp och handlade sushi i en sån där käck disk i förbutiken, färska hallon, oliver och tonic. Det gick också bra :D

Nu ligger jag och väntar på att frukosten ska öppna :angel:

Bifogade filer

• 8F9C08C3-0E2A-41BC-807B-0775E3AF574A.webp
    8F9C08C3-0E2A-41BC-807B-0775E3AF574A.webp
    162,8 KB · Visningar: 15
Gjorde linsgryta med kryddor jag köpte i Marocko. Mest ras el hanout. Grytan bestod förutom ras el hanout, av lök, vitlök, chili, ingefära, röda linser, morot, sötpotatis, tomater, lite kokosmjölk, gröna sojabönor, citron. Åts med ris, limeklyfta och en klick fet yoghurt. Hade velat ha lite koriander till, men det fanns ingen hemma.

Burgare på stora vita bönor och Anammas formbara, smaksatta med stekt lök och bladpersilja, liquid smoke och sriracha. Vi åt dem i hembakade pitabröd med surgurka, picklad lök, småbladig sallad, tomat och srirachamajonnäs. Kladdigt och smaskigt.

Jag är också ett stort fan av picklat, men har väldigt svårt för smörgåsgurka. Cornichoner, däremot, dem kan jag äta direkt ur burken!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
33 34 35
Svar
683
· Visningar
30 082
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 784
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
733
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38