Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väldigt gott och fräscht. :) Ja jag tyckte sparrisen var väldigt trevlig!

Det känns som om vintern får vara över snart och då vill jag ha "lättare" mat, inte tunga, värmande grytor. De är mer för mitt i vintern.

Men med tanke på var jag är och hur vädret ser ut är det nog mest mina smaklökar som fått vårkänslor VÄLDIGT tidigt! Jämtland och -20 just nu :D

Edit: Här blir det fö saffranssoppa med räkor. Jag hade lite vitt vin som var överblivet :up:

Det känns som om vintern får vara över snart och då vill jag ha "lättare" mat, inte tunga, värmande grytor. De är mer för mitt i vintern.

Men med tanke på var jag är och hur vädret ser ut är det nog mest mina smaklökar som fått vårkänslor VÄLDIGT tidigt! Jämtland och -20 just nu :D

Edit: Här blir det fö saffranssoppa med räkor. Jag hade lite vitt vin som var överblivet :up:
Vi har haft snö i lite mer än en vecka, som började tina för någon dag sedan. Har också fått vårkänslor! Även om snön troligen kommer tillbaka.
Gott med saffranssoppa. :d

Jag planerar utfodring av borrare... och tänker husman (jag gjorde ju stek till förra gänget). Rullader fyllda med soltorkad tomat, bacon och dijonsenap, typ. Vad tror ni? Pressad potatis till då.

I övrigt tar jag gärna emot recept som innehåller stora mängder dijonsenap, jag har en stor burk som inte håller hur länge som helst :D

Särbon tyckte de skulle inhandla valfria ingredienser och att jag sedan får koka ihop något, för att göra det till en större utmaning :laugh:

Blandade grejor ur kylen (vitkål, tomat, paprika och potatis) fick åka ugn. Till det biffar på svarta bönor med fetaost och örtkryddor, och en sås på crème fraîche med vitlök, tomatpuré och paprikapulver. Helt ok, men biffarna blev på tok för geggiga och jag var lite för hungrig för att låta ugnsjoxet få ordentlig färg.

Visst var sparrisen trevlig? Den duger absolut när det inte går att uppbringa färsk. Alltihopa lät väldigt fräscht och gott, jag måste testa något liknande :up:
Och @Pilot Jag läste en gång ett konsumenttest där fryst sparris fick gott omdöme. Jag tycker också den är riktigt bra. Utanför säsong köper jag hellre den än färsk från tex Peru.

Jag såg snödroppar i en park idag! :D

Här blev det finpizza på lokal med min ena middagsklubb. Jag åt med grillad kronärtskocka och parma. Hoppade vinet för jag är så ofantligt trött, vill sova hela tiden nu.

Jag såg snödroppar i en park idag! :D

Här blev det finpizza på lokal med min ena middagsklubb. Jag åt med grillad kronärtskocka och parma. Hoppade vinet för jag är så ofantligt trött, vill sova hela tiden nu.
Åh! Jag fick upp ett "minne" på fb. Tydligen såg jag snödroppar idag för ett år sedan.
Jag såg snödroppar i söndags (utöver de som tittat upp på balkongen för en tid sen, de gälls liksom inte)! Det är lika förvånande och känns lika galet tidigt varje år, fast i år såg de ovanligt frusna ut.

På matfronten: Vi åt rotfruktssoppa med nybakt rågsurdegsbröd igår och till lunch idag åt jag ett överblivet pitabröd med en bönbiff, avokado, bladpersilja (från balkongen, den växer än), tomat och hyvlad fänkål med citron. Sriracha som sås. Ikväll nån sorts bowl (alltså, ja, nä, va?) med buljongkokt bulgur, avokado, kokt broccoli, picklad rödlök, stora vita bönor och pumpafrön och säkert nåt mer.

Ok, insag just att vi har TRE oppnade men knappt rorda burkar oliver (tva grona och en svart) i kylen som behover anvandas snarast. Kanner mig alldeles forfarad, jag som annars tar stolthet i att ha stenkoll pa kylen och dess innehall! Har inte en susning om hur alla dessa burkar 1) hittat dit och 2) lyckats gomma sig sahar lange. Varken jag eller sambon kan minnas att vi kopt dem.

Naja, nagon som har tips pa recept dar det gar at en sisadar 150 oliver eller sa? :D Ater dem garna som de ar egentligen, men tre burkar ar nog lite val magstarkt aven for mig...

Ok, insag just att vi har TRE oppnade men knappt rorda burkar oliver (tva grona och en svart) i kylen som behover anvandas snarast. Kanner mig alldeles forfarad, jag som annars tar stolthet i att ha stenkoll pa kylen och dess innehall! Har inte en susning om hur alla dessa burkar 1) hittat dit och 2) lyckats gomma sig sahar lange. Varken jag eller sambon kan minnas att vi kopt dem.

Naja, nagon som har tips pa recept dar det gar at en sisadar 150 oliver eller sa? :D Ater dem garna som de ar egentligen, men tre burkar ar nog lite val magstarkt aven for mig...
Tapenade. Det är enda lösningen.

En gryta med tapenade i såsen (plus citron, lagerblad och hela oliver), kyckling och rosmarin. Ris till. Den grytan sväljer mycket oliver.

Sallad i dag. Couscous kokt med pesto, sallad, tomat, salladslök, chévre, råstekt broccoli, rostad paprika och pinjenötter. Honung och flingsalt över samt dressing på avokadoolja, balsamvinäger och mynta.

GEb3kUE.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
33 34 35
Svar
683
· Visningar
30 056
Senast: sjoberga
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 784
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
733
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar