Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, vi har alltså drabbats av DUBBELMISÄR! :(

Jag kände att det bara finns ett sätt att attackera det här sorgliga tillståndet. Så nu har jag köpt cava, färska räkor och några havskräftor. Det måste väl vara det rätta botemedlet för denguefeber??

Sistah! Låter som trygg kur.
Själv ska jag äta en miserabel middag för att riktigt gotta mig.

Skapade en rätt proteinbefriad pastarätt i dag. Gott! Och vad den saknade i protein tog den igen i kolhydrater, det måste vara ok väl? :angel:
Fräste en ledsen morot, lite överbliven paprika och en stump purjolök i stekpannan. Slängde i färdigkokt pasta, en skvätt vitt vin, matlagningsgrädde, salt och timjan.
Toppade med kapris och riven parmesan.
Kom inte på förrän jag var halvvägs att mat ska förevigas nu för tiden, det var vackrare innan jag satte gaffeln i det. Lite i alla fall.. ;)
0B37B402-A2D0-497B-AD74-4C769053F987.webp

Igår var jag på brunch (mer lunch, eftersom jag varit uppe sen halv fem och varit tvungen att stödäta frukost vid åtta) och åt hoummus, underbar (underbar!!!) stekt aubergine, oliver, surdegspitabröd, baba ganoush, tabouleh, picklad lök, saltgurka, linssoppa och cheesecaken som ingick fick jag i en doggybag, eftersom jag blev så mätt! Gott och trevligt, om än inte otroligt.

Här blev det kyckling i dag. I citron och vitlökssås. Serverade ris till. Minns inte när jag åt ris sist.
Sonen och jag bakade scones till kvällsfikat.
Så enkelt och gott att äta varma med bara smör på som smälter :d

20181126_185007.webp

Var ett tag sedan jag vistades i dengueland, så sannolikheten att det är överansträngde stämband känns större. Men det gör det inte misärkänslan mindre.

Dessutom köpte jag bröd för en gångs skull igår. Dret skulle vara rågbröd, men efter provsmakning smakade det mer som SIRAPSLIMPA??? Det är ju också rätt mycket misär.
Överansträngda stämband. En ödets ironi. Och MISÄRBRÖD ovanpå det.

Jag vet inte vad som hände, men plötsligt hade jag fyndat svarta bönor på burk, kikärter på burk och frysta sojabönor i kökets gömmor. Det blev någon sorts lite sådär texmex/amerikanska söderninspirerad bönsoppa med hickory salt och rökt paprika och chipotle i. Dock ej feta fläskköttbitar. Och så gjorde jag hummus. Och så åt vi upp det mesta av fröknäcket från igår, som blivit mjukt och segt och rätt misslyckat, faktiskt.

Alltså digerdödslidare unite @Miran och @Hyacinth! Har fått en ny omgång hosta nu, och BARNET har feber. Själv måste jag dock jobba ändå. Har fått god mat som plåster på såren hela helgen, och sovit BARNFRITT vilket är en osannolik lyx ska jag säga eder! Som färdkost lagade min FADER pannkakor med hemgjord blåbärssylt (vad är det med fäder och pannkakor egentligen?). Sjuka BARNET åt fyra stycken, MORFADERN var orimligt stolt. De var goda, för all del, men jag hade hellre ätit ugnsomelett med svampstuvning. Tänk att BARNENS vilja alltid ska gå före...

Nu när vi kom hem åt vi hämtmat som vi köpt på vägen (lamm tikka zizzlar samt paneer palak). BARNET åt kallt ris med ketchup (!) samt berömde maten ofantligt. Ibland undrar en!

Alltså digerdödslidare unite @Miran och @Hyacinth! Har fått en ny omgång hosta nu, och BARNET har feber. Själv måste jag dock jobba ändå. Har fått god mat som plåster på såren hela helgen, och sovit BARNFRITT vilket är en osannolik lyx ska jag säga eder! Som färdkost lagade min FADER pannkakor med hemgjord blåbärssylt (vad är det med fäder och pannkakor egentligen?). Sjuka BARNET åt fyra stycken, MORFADERN var orimligt stolt. De var goda, för all del, men jag hade hellre ätit ugnsomelett med svampstuvning. Tänk att BARNENS vilja alltid ska gå före...

Nu när vi kom hem åt vi hämtmat som vi köpt på vägen (lamm tikka zizzlar samt paneer palak). BARNET åt kallt ris med ketchup (!) samt berömde maten ofantligt. Ibland undrar en!

Määääh! Jag vill också sova barnfritt! Eller bara sova... idag halsont deluxe och ont i öronen.

Määääh! Jag vill också sova barnfritt! Eller bara sova... idag halsont deluxe och ont i öronen.

Ålderdom har en viss tjusning, känner jag! :)
Blir nostalgisk när jag tänker på små varma barn i pyjamas som vill sova nära. Nu är de 1.95 och vill tack och lov sova hemma hos sig själva.

Jag har ASont i halsen och ska ändå hålla tre föreläsningar på raken i morgon. Efter det lär det inte ens hjälpa med havskräftor.

Till efterrätt åt vi först parmesan och sen lakritsbåtar. Min mage är förvirrad.

Fisk och räkor i sås med fänkål, saffran, vitt vin, grädde, créme fraiche och apelsin samt pasta till blev min middag idag.

Är orimligt stolt över att jag typ för tredje gången sedan vi flyttade till hus har lyckats tända vedspisen. Så var tvungen att laga maten på den :D

Avslutade med saffrans/vit choklad/apelsinmuffins täckta av kokos- och limefluff

Kallt ris med ketchup som är så gott!

Igår var jag en GOD FLICKVÄN och cyklade bredvid min partner när hen sprang en sväng i mörkret och kylan. Jag gastade till och med uppmuntrande ord och peppiga kommentarer om löpteknik. Efteråt var vi kalla (jag) och trötta (partnern) och lagade en pasta ratatouilleish; penne med lök, finhackade persiljestjälkar, vitlök, aubergine, paprika och tomat, lite vitt vin, olivolja, svartpeppar och smulad torkad chili (hemodlad för flera år sen, men tydligen med väldigt bra tryck än!). På toppen balkongpersilja och en väldig massa hyvlad parmesan. Väldigt gott i sin enkelhet.

Konferensmat i dagarna tre. Helt otippat fick dagens lunch godkänt. Fisk med nån vit sås och potatismos. Jag är i Stockholm idag och här är sällan fisken ätbar. Men det här var helt ok, för att vara en lunch serverad till 300 personer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
675
· Visningar
29 891
Senast: Saigon
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 784
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
730
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar