Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har det firats Öm Moder som fyllde år. Jag och FADERN snodde alltså ihop en middag enligt mer eller mindre ospecifika önskemål:
Råstekt potatis och jordärtskocka med rå äggula
Sojasmörkokt rotselleri
Friterad kronärtskocka med mandel, citron och persilja
Tartar på saltad och avrunnen tomat med rökig chilimajo, picklade senapsfrön, avokado, lime och silverlök
Smörstekt karljohansvamp från höstens överflöd
Ugnsbakad palsternacka med sås på sirap, ättika, kanel, stjärnanis och svartpeppar
Snickerstårta på chokladbottnar fyllda med färskostkräm, kolasås och jordnötter, toppad med nötkrämsfrosting och chokladganache.
DSC_0135.webp
Alltihop blev jättegott. Eventuellt är jag en liten aning mätt just nu.

DSC_0018.webp
Kom inte på något att laga, gräver runt lite i frysen och hittade lite överbliven lammfärs. Och i kylen hade jag ju lite hemmagjord majonnäs. En snabb tur till affären resulterade i lammfärsburgare med sötpotatisfries, hemmagjord majonnäs och snabbinlagd rödlök.

Är inte i toppform. Tinade upp en tomatsoppa. Piggade upp den lite. Vin och nybakt bröd till.
Less på att ha ont i halsen, knappt någon röst kvar och ändå tvungen att hålla kurser och föreläsa ända fram till jul. Ibland är det riktigt jobbigt att inte ha någon stand-in. :(
Är du inte frisk ÄN sedan du tappade rösten?

Här har det firats Öm Moder som fyllde år. Jag och FADERN snodde alltså ihop en middag enligt mer eller mindre ospecifika önskemål:
Råstekt potatis och jordärtskocka med rå äggula
Sojasmörkokt rotselleri
Friterad kronärtskocka med mandel, citron och persilja
Tartar på saltad och avrunnen tomat med rökig chilimajo, picklade senapsfrön, avokado, lime och silverlök
Smörstekt karljohansvamp från höstens överflöd
Ugnsbakad palsternacka med sås på sirap, ättika, kanel, stjärnanis och svartpeppar
Snickerstårta på chokladbottnar fyllda med färskostkräm, kolasås och jordnötter, toppad med nötkrämsfrosting och chokladganache.
Visa bifogad fil 21861Alltihop blev jättegott. Eventuellt är jag en liten aning mätt just nu.

Men lägg aaaav vad fantastiskt! :love:

I fredags var vi ute och åt och det var fint... men. Vi var ett lite större sällskap och restaurangen ville därför att vi åt deras på förhand ihopsatta meny och den visade sig bestå till 95% av kött (det var en köttreataurang, så jag visste ju att vi skulle få kött, men inte i vilka mängder). Allt var jättefint, atmosfären fantastisk, servicen trevlig och lättsam osv, men det var BARA kött. Jag och min partner blev båda duktigt äcklade och ingen liten rå rödkulla eller vällagad konfiterad anka i världen kunde hjälpa att DET BARA VAR KÖTT. Två av kanske femton olika små rätter som ställdes fram till vårt sällskap att dela på bestod av något grönt, övrigt var kött, på sin höjd med en liten cornichon eller ett par chips till. Det lustiga är att de två grönsaksrätterna var fantastiskt vällagade, inspirerade och hur fina som helst, så jag begriper inte varför måltiden var sammansatt som den var! En var en saltbakad rödbeta med pistage, ruccola och ubriaco rosso och den andra var endiver med päron, valnötter, blå kornblomst och en tahinikräm.

Det var en stackars vegan med i sällskapet och till honom ordnade de ju fram rätter, så det verkar inte vara torkan som orsakat menyn...

Jag drack en skoj spritsig kefirgrej, som inte alls var en mejeriprodukt.

Efter denna köttchock åt vi grönsaker hela lördagen: från havregrynsgröt med äpple, russin och havremjölk till frukost, till quinoasallad till lunch och slöwraps med stekta grönsaker, tahinidressing och picklad fänkål till middag.

Idag brunch ute, men jag är uppe sömnlös sen halv fem och funderar på hur jag ska hantera hungern fram till brunchtid.

Vad tyckte du om kokboken? Värd att skaffa?
Den har många recept med konstiga ingredienser man som vanlig dödlig inte får tag på så lätt, samt många recept uppenbart anpassade för fina tillställningar med sinnessjuka smörmängder. Konceptet är ju dessutom att man ska ha flera smårätter, så de flesta är inte fullvärdiga måltider på egen hand. Inte så användbar till vardags alltså.

Å andra sidan är det ju ganska ovanligt med vegetarisk fine dining, och samtliga grejer vi testade var väldigt goda! Dessutom fina bilder och egentligen inte så svåra recept.

Den har många recept med konstiga ingredienser man som vanlig dödlig inte får tag på så lätt, samt många recept uppenbart anpassade för fina tillställningar med sinnessjuka smörmängder. Konceptet är ju dessutom att man ska ha flera smårätter, så de flesta är inte fullvärdiga måltider på egen hand. Inte så användbar till vardags alltså.

Å andra sidan är det ju ganska ovanligt med vegetarisk fine dining, och samtliga grejer vi testade var väldigt goda! Dessutom fina bilder och egentligen inte så svåra recept.
Jag tror att jag lånar den på biblioteket och ser om jag hittar något kul! Känns som en sällan-bok, kanske?

Vi fick besök av mannens bror och sambo igår ikväll och de hade med sig alla ingredienser till en underbar middag som de lagade medan jag försökte lugna två st. vilda och ett st. kvällstrött barn. Fiskgryta med saffran, torsk, lax, räkor och vitt vin, hemmagjord aioli och baguetter blev det. Ett litet glas vin till :d Till efterrätt en röra med philadelphiaost och kondenserad mjölk, toppad med blåbär.

Så lyxigt och så gott! Jag tror inte ens de fattar hur lyxigt det är som en sliten och trött ganska nybliven trebarnsmorsa att bara få sätta sig ner hemma hos sig själv och käka en god middag som några andra planerat, inhandlat och lagat. Det är så man nästan skulle kunna gråta en skvätt :love: (i synnerhet efter glaset med vin :o)

Lite plock med Skagen och heta räkor med sallad i rågskålar till förrätt. Huvudrätt blir oxfilé a la plankstek, dvs pommes duchesse , kryddsmör, bea och baconlindad sparris med en grillad halv tomat. Åsså en liten chokladfondant på jordgubbsspegel o en klick grädde.

Det är planen.

Imorgon en enklare ceasarsallad.

Allt blev alldeles bra med planen - utom det som skulle vara pommes duchesse - jag hade matat den för väl med smör, grädde och ost och potatisen var inte tillräckligt full av stärkelse, så det gick inte att få till en vacker liten topp - utan det blev mest en slags utsmetad ugnsgratinerad gröt (visuellt). Smakmässigt toppen, men ingen vidare visuellt....

Nu blir det fröknäcke och dekonstruerad ceasarsallad att preppa strax.

Jag hade en idé om att pimpa fårikål och köpte i den andan lammfärs och svartkål.

Jag har aldrig ätit fårikål, men min pappa skrämde mig för det när jag var barn. Nu har jag kollat vad fårikål närmare bestämt är, och... ehhh .... recepten ger inte mycket att jobba med, faktiskt.

Eftersom vi har så mycket lamm i frysen så blev det lamm för tredje dagen i rad.

Jag hade pressat ur och sparat skyn från gårdagens långkok och gjorde en gräddsås på den. Stekte lammfärsbiffar som fick ligga och puttra i såsen. Bandpasta till det :)

20181125_155516.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
672
· Visningar
29 837
Senast: Enya
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 784
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
729
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info