Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var inne på att ge mig på en produktion av rönnbärsketchup i höstas, bara att jag råkade göra av med alla rönnbär på syltade dito och gelé. Gissar att den annars skulle kunna klassas som någon form av Mandelmann-wannabe-ketchup?

(förtydligande: nej, jag vill inte vara Mandelmann, jag har varit lantis/bonde hela mitt liv och ett oändligt antal generationer bakåt och hävdar min alldeles egna rätt att sylta och safta och göra egen ringblomssalva och obskyra inläggningar på den självständiga grunden)

Ja, och just därför ska du lägga bilden på minnet och sedan gå till den asiatiska avdelningen. Så gjorde jag när jag köpte det första gången, med hjälp av de här trådarna.

Men alltså, det var ju EXAKT det jag gjorde. Så jag vet ju hur flaskan ska se ut, jag vet hur det heter, jag har kollat asiatiska hyllan, kammat noll, frågat personal som iofs varken såg speciellt kulturtants eller hipsteraktiga ut. Det jag undrar är i fall det är en överflödig produkt???

Jag gillar inte ketchup. Jag har redan sabal olek, tabasco och grön tabasco. Jag har en jäkla massa chilisar från förra årets skörd.

Men alltså, det var ju EXAKT det jag gjorde. Så jag vet ju hur flaskan ska se ut, jag vet hur det heter, jag har kollat asiatiska hyllan, kammat noll, frågat personal som iofs varken såg speciellt kulturtants eller hipsteraktiga ut. Det jag undrar är i fall det är en överflödig produkt???

Jag gillar inte ketchup. Jag har redan sabal olek, tabasco och grön tabasco. Jag har en jäkla massa chilisar från förra årets skörd.
Jag är ingen större chilifantast överhuvudtaget, så jag skulle lätt kunna leva ett lyckligt liv utan sriracha. Jag vet inte exakt vad som är orsaken till produktens popularitet i den här tråden. Men av de många chilivarianter jag har smakat på, så hör den nog till de bättre. Inte bara skarp, utan även med smak, och en helt annan smak än tex både sambal oelek och tabasco. All min hemmaodlade chili blev oätligt skarp det enda år jag fick någon skörd överhuvudtaget, så det gör jag inte om.

Off topic - hur sjutton blev du stadsbo och jag lantis med tanke på att du är härifrån och jag född på Guldheden???

Åh, det vanliga. Träffade fel kille, blev sambo, flyttade därifrån och skaffade välbetalt jobb och promiskuöst liv sen träffade jag maken och bestämde mig för att bo kvar. Tog tio år att trivas i Stockholm, jag tror nånstans fortfarande att jag ska bo i haga och köpta rökelse och konstiga batikkläder.
Du kanske gjorde en gröna vågen?

Jag är ingen större chilifantast överhuvudtaget, så jag skulle lätt kunna leva ett lyckligt liv utan sriracha. Jag vet inte exakt vad som är orsaken till produktens popularitet i den här tråden. Men av de många chilivarianter jag har smakat på, så hör den nog till de bättre. Inte bara skarp, utan även med smak, och en helt annan smak än tex både sambal oelek och tabasco. All min hemmaodlade chili blev oätligt skarp det enda år jag fick någon skörd överhuvudtaget, så det gör jag inte om.

Men det ÄR alltså bara chilismak EGENTLIGEN? Fast i en tomatketchup, typ? Då borde jag ju lätt kunna överleva ändå. Min chili blev precis lagom sist.

Den är super i aioli. Och i majo. Och till sushi. Och thai. Stark men smakrik.

Åh, det vanliga. Träffade fel kille, blev sambo, flyttade därifrån och skaffade välbetalt jobb och promiskuöst liv sen träffade jag maken och bestämde mig för att bo kvar. Tog tio år att trivas i Stockholm, jag tror nånstans fortfarande att jag ska bo i haga och köpta rökelse och konstiga batikkläder.
Du kanske gjorde en gröna vågen?

Hela jag är en enda grön våg. :D
Det hela började med att jag odlade "L"-formade morötter i lådor i fönstren. (tänkte inte på att det växte nedåt förrän det var för sent. ) Alltså, jag gillar att vara i stora städer, bodde i London ett tag och trivdes ypperligt. Men jag kan bara känna mig hemma där jag kan gräva. Och gå ut utan att klä på mig.

I goda vänners lag skapades igår vad som skulle kunna gå till historien som världens fulaste semlor. Men eftersom att vi hade hunnit sänka både en och två flaskor VLIN under de 2,5 (två och en halv!!) timmar det tog för degen att jäsa, var vi inte särskilt petiga vad gällde varken utseende eller smak. Men det var gott, tror jag.

Visa bifogad fil 11258

Påminn mig om att aldrig försöka baka med torrjäst igen.
Jag bakar typ bara med torrjäst, jag lyckas bättre och oftare med den. Tycker det är så käkla smidigt att alltid kunna ha jäst hemma och kunna spontanbaka vetedegar. Men du måste ha varmare degspad till den ca 45 grader.:up:

Jag bakar typ bara med torrjäst, jag lyckas bättre och oftare med den. Tycker det är så käkla smidigt att alltid kunna ha jäst hemma och kunna spontanbaka vetedegar. Men du måste ha varmare degspad till den ca 45 grader.:up:
Jag brukar ha några paket färsk jäst i frysen (husmorstips!), men jag hade tyvärr använt upp alla den här gången. Jag har testat torrjäst förr och tyckte väl att det var helt okej om än lite besvärligt, men just i tisdags gick det inget vidare... Får be dig om recept och instruktioner nästa gång! :D

Igår drack jag bellini med lingon och kardemumma, åt pizza med brieost, äpple, rödlök och balsamvinäger och avslutade med en bit prinsesstårta, som var så rejäl att hälften fick medtagas hem och nu ligger i en låda i kylen och ropar på mig. Allt intogs bland landsmän (samt en och annan skränig amerikan), till tonerna av två portugiser som spelade jazz. Det var en bra kväll!

Jag brukar ha några paket färsk jäst i frysen (husmorstips!), men jag hade tyvärr använt upp alla den här gången. Jag har testat torrjäst förr och tyckte väl att det var helt okej om än lite besvärligt, men just i tisdags gick det inget vidare... Får be dig om recept och instruktioner nästa gång! :D
Absolut! Bakade semlebullar häromdagen och dem blev så jäkla klockrena :up: Visserligen glömde jag en plåtninugnen så dem blev liiiiite brända men dem duger ändå :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 618
Senast: Hajfisk
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 134
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 192
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka