Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
I mitt kök tillagades ikväll libanesiska wraps med lammfärs. Då det inte var jag som lagade har jag lite dålig koll på vad det hela gick ut på, men det fanns i alla fall pitabröd (då undertecknad inte är så förtjust i tortillas), kryddig lammfärsröra med morot och rödlök i, tzatziki och en massa grönsaker. Och så rostade mandelflagor, som tydligen skulle användas som garnering av någon anledning. Gott och fräscht var det, hur som helst! Underbart gott, nyligen upptäckt Tempranillo i glasen.

Kan vi diskutera mello i den här tråden också med tanke på Edwards bidrag :o :D

Jag har ätit suuuuuuupergod semla idag från något fancy café :D och så mycket mindre fancy och god buffé på hotellet. Korv var tydligen dagens protein så för mig blev det mest broccoli, quinoa och två mackor. Älskar dock att det ingår kvällsmat :)
Dessutom avslutade jag middagen med efterrätt på rummet ihop med Svansson. Chokladboll till mig, broccoli till honom och så mello då.

Bild på sorglig mat

Det var ju en middag. En dansande middag.

Igår åt jag och min vännina ute, på en mexikansk-koreansk fusion-restaurang :D Vad di hittar på. Det är där jag brukar hämta lunch från ibland med. Bibimbap med beancurd tofu, koriander och massa gottigt och öl till. Väldigt god aptit efter en lördag full av kallbad och inredningsbutiker på stan.

Vi hade något äldre och lite mattraditionella gäster på middag igår och för att inte skrämma dem lagade vi helt snällt vad vi tänkte skulle vara för dem trygg mat. Trots det var de begeistrade över de nya smakerna och påstod sig fulla av inspiration(eller kanske var det Chardonnay) att ta ut svängarna i köket hädanefter. Vad vi bjöd på som var så oortodoxt och nyskapande? Varmrökt lax ljummad i ugnen, ugnsbakad potatis(nån delikatessort från ICA), fänkål, schalottenlök och squash med vitlök, citronzest, olivolja och flingsalt, också det i ugn, och så en gräddfilssås med dijon, majonnäs, finhackad rödlök och persilja. Och en sallad med vinägrett. Mycket nyskapande, alltså. :D

Till efterrätt Ottos vaniljglass och varma hallon, samt en liten vegansk glutenfri kladdkakebit som blivit över till kaffet.

received_10155333687307333.webp

Har frostat av frysen idag. Man får passa på när det för en gångs skull är nollgradigt i Malmö och maten kan bo i kylväskor på balkongen.

Jag gjorde detsamma igår, med samma tanke om timingen av skånsk vinter. :) Som vanligt hittades några textlösa mysteriepåsar med oklart innehåll och av okänt datum. Och en gulaschgryta som levt sig genom minst två tidigare avfrostningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
669
· Visningar
29 731
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 142
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 197
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka