Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt orelaterat kommer jag att tänka på en dag för några år sedan då partner plötsligt började prata om hur mysigt det numera var. Det var ett par veckor efter det att minstingen äntligen flyttat.

Jag kan relatera på nåt vis:D Jag kan sakna att vara två vuxna och en dn att sällskapligt slåss om. Och hinna läsa den:D
 
Igår åt jag middag på en båt! Min ena middagsklubb hade säsongsavslutning. Vi köpte med pizzor från Söderberg&Sara/Hedvigsdal på saluhallen, korkade upp knastertorr cava (Dignitat, rekommenderas!) och åkte långsamt runt Malmös kanaler och sedan även ut på nästan öppet hav vid Dockan. Båten var eldriven så det var väldigt behaglig ljudvolym, vi turades om att köra. Vi gick på grund när jag styrde :o Vid ena änden av kanalen var man tvungen att göra en U-sväng, och kanalen var inte särskilt bred, svängradien var stor, så rodret kilades fast mellan två stenar vid ena kanten... som tur var gick det att dra loss rodret, knuffa iväg båten och sedan haka på rodret igen. Jag gör mig bättre som kuttersmycke än kapten :D
 
Igår åt jag middag på en båt! Min ena middagsklubb hade säsongsavslutning. Vi köpte med pizzor från Söderberg&Sara/Hedvigsdal på saluhallen, korkade upp knastertorr cava (Dignitat, rekommenderas!) och åkte långsamt runt Malmös kanaler och sedan även ut på nästan öppet hav vid Dockan. Båten var eldriven så det var väldigt behaglig ljudvolym, vi turades om att köra. Vi gick på grund när jag styrde :o Vid ena änden av kanalen var man tvungen att göra en U-sväng, och kanalen var inte särskilt bred, svängradien var stor, så rodret kilades fast mellan två stenar vid ena kanten... som tur var gick det att dra loss rodret, knuffa iväg båten och sedan haka på rodret igen. Jag gör mig bättre som kuttersmycke än kapten :D
Men vilket kuttersmycke sen!:love:
 
Drabbades under min jobba hemifrån-dag av akut sug efter riktigt god prosciutto och tvingades traska bort till italienaren ett par kvarter bort för lunch al fresco. "Tyvärr" råkade de även ha börjat med hemlagad italiensk glass. Stackars mig!

20180706_122644.jpg
 
Jag är ur fas matmässigt idag. Ingen hunger vid frukost och åt därför bara en ynka liten rostad surdegssmörgås med ost och paprika till min sedvanliga kaffebalja, vilket fick följden att jag åt blåbär, vattenmelon och valnötter vid halv tolv. Nu är jag hungrig igen, men inte lunch-hungrig, utan mest småsugen och grinig. Hjälper inte att jag överallt påminns om äckliga strömningar i samhället och otäcka angrepp på demokratin i Almedalen. Blä. Borde ha stannat i sängen och beställt pizza eller nåt idag.
 
På tal om Zeta, vad köper ni för oliver? Vi har provat oss fram bland vardagsoliver och trots att konsistensen brister lite tycker jag att ICAs med chili är rätt goda, åtminstone i kategorin urkärnade. Med kärna är såklart godast, men ibland är lättillgängligt mycket värt.
 
På tal om Zeta, vad köper ni för oliver? Vi har provat oss fram bland vardagsoliver och trots att konsistensen brister lite tycker jag att ICAs med chili är rätt goda, åtminstone i kategorin urkärnade. Med kärna är såklart godast, men ibland är lättillgängligt mycket värt.

ICA Selection Kalamono urkärnade (med kärna är goda men jag är i allmänhet lat), Zeta Halkidiki utan kärna (de enda min kinkiga MAN äter vilket är kors i taket, tidigare har han vägrat oliver) och ICA Halkidiki.

Gärna ugnsbakade, det är fantastiskt gott till bubbel.
 
På tal om Zeta, vad köper ni för oliver? Vi har provat oss fram bland vardagsoliver och trots att konsistensen brister lite tycker jag att ICAs med chili är rätt goda, åtminstone i kategorin urkärnade. Med kärna är såklart godast, men ibland är lättillgängligt mycket värt.

I love Eco Blandade oliver med kärna. Annars Halkidiki med kärna, där tycker jag de flesta märken levererat.
 
Till lunch blev det färskpotatis, rökt lax, gräddfil, gräslök och broccoli. Kokade dock på tok för många potatisar i ett anfall av extremt låga glykogendepåer. Jag återupptog gymmandet i förmiddags, så jag sprang till gymmet, gymmade en timme och sprang sedan hem.

Halvvägs hem så hittade jag en kille som hade kört i diket med sin permobil och fått den över sig. Turligt nog var han inte skadad och han och jag lyckades med gemensamma krafter få ordning på det hela och han kunde fortsätta sin färd. Hur som helst så fick jag uppbringa mina sista krafter för att baxa upp permobilen - den var väldigt tung - och var jag helt urlakad när jag kom hem och kokade därför oproportionerligt mycket potatis.

Till frukost blev det rostat surdegsbröd med hemkokt rödavinbärsmarmelad. Kände mig riktigt husmoderlig igår när jag kokde mitt livs första egna marmelad. Den blev riktigt god.
 
Jag har aldrig någonsin gillat oliver, men helt plötsligt en dag tyckte jag att de var riktigt goda. Det var Garants olive leccino. Så nu har jag en burk i kylen och ska testa att äta några snart igen :)

I övrigt har jag precis ätit fisksoppa och baguette och det luktar nu svinilla i hela huset... Hade tänkt åka och handla, till exempel räkor, men orkade inte utan tar det imorgon istället.
 
Skulle laga mat, sätter igång ugnen och börjar klyfta potatis. Börjar lukta typ pizza. Påtalar det för maken som utbrister "å fan. Jag tappade ju en pizza upp och ner i ungen som brände fast". Jahapp. Av med ungen. Det dröjer ett tag innan jag får äta min köttbit och potatis. Tröstar mig med vin så länge :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
24 122
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
347
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 506
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp