Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom hem från stallet för en liten stund sedan och var Mycket Hungrig men inte alls intresserad av att laga något. Tur då att jag handlade ett par risgrynsgrötskorvar när jag var i affären senast! Det funkar ju oavsett årstid. Men massor av socker, kanel och mandlar. Nu är jag inte hungrig längre :)
 
Grillad älgfilé tonnato med grillad spetskål (marinerad i citron och olivolja) grillad kronärtskocka (förkoka inte, då faller den i tusen bitar när man ska klyfta den inför grillen upptäckte jag) och grillad citron.

Har även experimenterat fram en brynt smör- och salt karamellglass, som dock inte hann bli ordentligt fryst så jag får smaka på den imorgon istället. Smeten var i alla fall mums. :love:
 
Vi har ätit tacos modell minimalistisk swacos, på det en timslång promenad i naturen och nu Brooklyn lager och choklad med hela hasselnötter. Putin kan dra dit pepparn växer, rund är också en form. BASTA!
Platon tyckte att rund var den finaste formen, alltså klotrund, cirkelrund är inte lika fint.

Jag åt lite rester av sådant som inte står sig till lunch på landet, typ fruktimat eller matifrukt, med olivolja och kulturtantsketcup.

Åter i staden över helgen. Åh, det lugn som endast staden kan ge! Middag på Ramen Ya. Eftersom det var premiär för mig, åt jag original ramen med fläskkött i. Jättegott! Bredvid friterade tofu och kimchi. Och Hof.

Hemma blev det kaffe, vin och marsipanbröd från Anton Berg.
 
Middag på ett ganska nytt thaiställe igår, med mellanrätter som delas. Vi åt papayasallad, gurksallad med räkor, grillad oxe med citrongräs och friterad vitlök samt friterad kyckling med chilidipp. Sticky rice och thailändsk öl och uteservering till sent. Väldigt gott!
 
Nudelsallad utan nudlar till lunch: diverse grönt, nektarin, resterna av dippsåser jag gjorde till dumplings härom kvällen, avokado, sesamfrön och lite överbliven tofu.

Igår sallad med mozzarella och fina små lokala (?) tomater på lokal. Ett lite väl fruktigt vitt vin till, minns ej vad, men Nya Zeeländskt och ohemult dyrt.
 
"Råkade" köpa bregott brynt idag. Testäter på macka nu. Vitaste möjliga frallan och rökt skinka på :D Gott, hur som helst (men först hade jag glömt att det var annat smör på mackan och undrade vad som smakade så konstigt :angel:). Ska testa det på allt möjligt nu!

Köpte ännu mer saker till olika maträtter i alla fall. Nu måste jag bara ta mig samman och laga något av det också...
 
Hittade det här, vågar man prova eller blir det för stabbigt?
Potatistårta med citronsås

spalter i tidningen. Här är första delen.


Och andra delen.

Moderniserat recept
Potatistårta med citronsås
för 12 personer
Ingredienser:
100 g smör
300 g strösocker
3 ägg, delade i gulor och vitor
150 g kokt, kall, riven potatis
150 g skållad och mald/riven sötmandel
Till formen:
10 g (½ msk) smör
2 msk ströbröd
Glasyr:
1 msk franskt vin
2 tsk citronsaft
100 g strösocker
Citronsås (för 6 personer):
1 liten citron
1 ½ dl florsocker
1 ½ dl vitt, franskt vin
1 ½ dl vatten
5 äggulor
2 dl vispgrädde
Ugn:
175°C
Gör så här:
Potatistårta:
Vispa smöret med sockret och äggulorna tills det är ljust och fluffigt (½ timme för hand).
Vispad äggvitorna till hårt skum.
Blanda ner potatisen, mandeln och äggvitorna.
Massan hälls i en väl smord och bröad form och gräddas i ca 40 minuter.
Ta tårtan ur ugnen och låt den stå 10 minuter, innan den stjälps upp.
När tårtan är kall glaseras den och serveras med citronsås.
Citronsås:
Skrubba citronen i ljummet vatten och och torka den.
Riv citronskalet fint över sockret och pressa ut saften.
Sockret, citronsaften, vinet, vattnet och äggulorna blandas i en kastrull och blandningen får sjuda under kraftig vispning tills såsen är tjock.
Ta av kastrullen från värmen och fortsätt vispa tills såsen är kall.
Vispad grädden till hårt skum och vänd ner den i såsen.
Häll såsen i en såsskål och servera till tårtor eller bakelser.
 
"Råkade" köpa bregott brynt idag. Testäter på macka nu. Vitaste möjliga frallan och rökt skinka på :D Gott, hur som helst (men först hade jag glömt att det var annat smör på mackan och undrade vad som smakade så konstigt :angel:). Ska testa det på allt möjligt nu!

Köpte ännu mer saker till olika maträtter i alla fall. Nu måste jag bara ta mig samman och laga något av det också...
Usch, jag köpte också den igår efter all lovsång här på buke. Men fy så vidrig den var! Jag tyckte den smakade som härsket margarin! Så för mig blev det en totaldiss.
 
Fick middagssällskap igår av @Ceta som dessutom hade med sig maten :love: älskar sådant besök alltså!

Vi delade på en bit Västerbottenpaj och en bit lax/kräftpaj från delikatessdisken. Transbärsbröd med salami och brie. Minimozzarella. Fruktsallad med supergod mango, päron, vindruvor och nektariner. Och två spännande drycker som jag nog uppskattade mer än sällskapet :D glömde jag något nu?!

Idag är livet glamouröst och jag har ätit en fryst färdigrätt från Felix med pasta, minimozzarella, spenat och körsbärstomater. Helt okej ändå eftersom det innebär ingen matlagning :angel: Hittade dessutom stackars övergivna kardemummaskorpor i ett skåp på jobbet - vilket kändes som rena rama högvinsten :up:
 
Jag är på LANNET hos en väninna i Småland. Har staplat höbalar innan jag gjorde mig förtjänt av middag! Torrt rosé, fransk ostpaj, vaxbönor och sockerärter från trädgården, krustader med tångromröra, stekt svamp med vitlök, kex med labneh osv med massa plock. Allt förtärdes i trädgården tills sent. Utsikt över hagen med tre islandshästar och ett ulligt föl :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
24 122
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
347
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 506
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp