Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Färskpotatis, rädisor och rödlök nedrört i gräddfil smaksatt med pepparrot, grönsallad, hembakat surdegsknäcke och rökt makrill var min middag. Gott förutom att jag fortfarande luktar makrill om händerna :down:
Låter jättegott!

Jag besväras också av det där och köpte en metalltvål, men tycker inte att det hjälper. Sen blir det ju inte bättre av att jag hela tiden måste kontrollera om jag fortfarande luktar.
 
Middag vid havet igår: focaccia, kikärtsröra med soltorkad tomat, marinerade oliver, supertunna skivor salami och parma från delikatessdisken, små söta tomater, gruyère, taleggio, mörkröda jordgubbar och rioja. Tror inte jag glömt något nu, det var en väldigt trevlig picknick :D Sedan panikcykelfärd hem till partner med illa diabeteskänning, plockade upp falafelrulle och cola på vägen förutom att jag snodde med mig jordgubbarna från picknicken. Tack Malmö för snabb snabbmat som finns tillgänglig nästan överallt!
 
Alltså jag vill bara äta glass till middag men min sambo hävdar att det inte är mat :mad:
Så åt helstekt kyckling penslad med chipotlepasta, stekt ris med svarta bönor, lök och mango samt en yoghurtsås med chipotlepasta och honung. Absolut gott, men det var godare med glassen som jag åt till efterrätt :angel:
 
Alltså jag vill bara äta glass till middag men min sambo hävdar att det inte är mat :mad:
Så åt helstekt kyckling penslad med chipotlepasta, stekt ris med svarta bönor, lök och mango samt en yoghurtsås med chipotlepasta och honung. Absolut gott, men det var godare med glassen som jag åt till efterrätt :angel:

Jag har mens och då är glass middag. Med lakrits-hard-topping :love: Nu vin och fotboll, det är dessert.
(Partner ville handla take away till mig, jag vägrade ty glass är ju mat).
 
Gjorde en kanongod röra på kronärtskockshjärtan, vita bönor,parmesan, olivolja, citron, vitlök och kryddor. Åt den med blandade grillade grönsaker + bröd. Alltså det är så himla härligt att gå ut och plocka ihop middagen,

Idag hittade jag potatis, gul lök och minimorötter, mangold, squash och vitlök. Slängde i lite champinjoner också. Plus plockade en massa småtomater i växthuset och körde dem på varmluft i ugnen ett tag med olivolja, vitlök, kapris och färska örter tills de var lite halvsega. Rörde ner dem i de rostade grönsakerna.

Gott alltså!
 
Min variant av melitzanosalata:

4 auberginer (de var rätt små)
1 förpackning fetaost (standardstorlek)
vitlök
citron
olja (Bengtssons rybsolja)
salt
svartpeppar

Jag skar auberginerna i halvor, snittade ett rutmönster och penslade på olja samt strödde på lite salt. Körde dem i ugn tills de var mjuka (ca 1 tim i 200 grader). Hade sedan in dem i röken så de fick lagom röksmak.

Jag mosade fetaosten så den var smulig, inte slät. Gröpte ur auberginerna (skalet var mumsigt så lite fick följa med) och mixade dem med en staxmixer. Blanda sedan ihop fetaosten och auberginmixen och smaka av med övriga ingredienser.

Det såg inte direkt gott ut (brunbeigt) :D men var enormt gott och mina gäster såg till att röran försvann snabbt (dvs gör mer än vad du tror behövs...). Inga tomater i pga allergi hos en gäst. Vi diskuterade lite och har man ingen rök går det förmodligen att ha i röksalt eller liquid smoke för att få lite röksmak.
 
Post-bad-kvällsmat: rostat bröd med blå Kvibille ädel (jag har prövat mig fram och den är godast ;)) och rökt skinka samt ett par nävar romanticatomater. Tonic i glaset. Mums.

På eftermiddagen var jag och gjorde en fransförlängning "inför sommaren" (som ju nu pågått i över två månader) hos en gammal skolkamrat - vi har inte setts på säkert tjugo år, men hållit kontakt av och till och bara inte lyckats träffas. Så jag tog naturligtvis med mig fika från Dahls Bakeshop - oerhört goda toscabullar med surdeg i baket och chokladmuffins.
 
Min variant av melitzanosalata:

4 auberginer (de var rätt små)
1 förpackning fetaost (standardstorlek)
vitlök
citron
olja (Bengtssons rybsolja)
salt
svartpeppar

Jag skar auberginerna i halvor, snittade ett rutmönster och penslade på olja samt strödde på lite salt. Körde dem i ugn tills de var mjuka (ca 1 tim i 200 grader). Hade sedan in dem i röken så de fick lagom röksmak.

Jag mosade fetaosten så den var smulig, inte slät. Gröpte ur auberginerna (skalet var mumsigt så lite fick följa med) och mixade dem med en staxmixer. Blanda sedan ihop fetaosten och auberginmixen och smaka av med övriga ingredienser.

Det såg inte direkt gott ut (brunbeigt) :D men var enormt gott och mina gäster såg till att röran försvann snabbt (dvs gör mer än vad du tror behövs...). Inga tomater i pga allergi hos en gäst. Vi diskuterade lite och har man ingen rök går det förmodligen att ha i röksalt eller liquid smoke för att få lite röksmak.
Åh! Det ska jag prova!
 
Igår fick vi en middagsinbjudan kvart i åtta på kvällen; min kompis tonåringar hade hittat mat på annat håll och hon satt ensam hemma med en enorm lasagne. Jag hade just sprungit, badat i havet och blivit dyngsur i det första hällregnet på en hel evighet, så med skallrande tänder trillade vi in. Vi blev påklädda torra kläder och med raggsockor på fötterna placerades vi så vid köksbordet och fick enorma portioner lasagne, rödvin och sen vattenmelon med jordnötssmör (tydligen äter man vattenmelon med något som liknar jordnötssmör i Chile). Det är så väldigt fint med sommar.
 
Min variant av melitzanosalata:

4 auberginer (de var rätt små)
1 förpackning fetaost (standardstorlek)
vitlök
citron
olja (Bengtssons rybsolja)
salt
svartpeppar

Jag skar auberginerna i halvor, snittade ett rutmönster och penslade på olja samt strödde på lite salt. Körde dem i ugn tills de var mjuka (ca 1 tim i 200 grader). Hade sedan in dem i röken så de fick lagom röksmak.

Jag mosade fetaosten så den var smulig, inte slät. Gröpte ur auberginerna (skalet var mumsigt så lite fick följa med) och mixade dem med en staxmixer. Blanda sedan ihop fetaosten och auberginmixen och smaka av med övriga ingredienser.

Det såg inte direkt gott ut (brunbeigt) :D men var enormt gott och mina gäster såg till att röran försvann snabbt (dvs gör mer än vad du tror behövs...). Inga tomater i pga allergi hos en gäst. Vi diskuterade lite och har man ingen rök går det förmodligen att ha i röksalt eller liquid smoke för att få lite röksmak.
Det där låter fantastiskt!
 
I förrgår gjorde vi surdegspizza och tomatsåsen blev ovanligt bra. Som sist stekte vi grönsaker för sig och lade på när pizzan, med bara het tomatsås, mozzarella, rödlök och oliver gått klart i ugnen. Till åte vi rn stor frisk och syrlig sallad.

Vi frös in ett gäng degklumpar och några byttor tomatsås - färdiga pizzakit! Hur huslig får man vara, undrar jag?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
24 121
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
347
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 015
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 506
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp