Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inspirerad av "Vad missbrukar ni i värmen"-tråden köpte jag en sådan där gullig liten vattenmelon och tänkte göra sallad av den tillsammans med fetaost, svarta bönor, sparris och sockerärtor. Har ofta svårt att hinna äta upp en hel stor vattenmelon, så jag hoppas verkligen att dessa små håller måttet så att jag kan övergå till sådana istället!

Efter middagen blir det drink i solen tillsammans med en god vän. Man vet att man är i Skottland när man på frågan "Vet du något ställe med goda mojitos?" får svaret "Ja men den där kyrkan vid dig har jättegoda drinkar!"

Det är alltså väldigt vanligt att gamla kyrkor görs om till barer här, vilket många tycker är lite lustigt. Två av mina favoritbarer ligger i gamla katedraler :D
 
Helstekt fläskytterfilé idag (sambon är tydligen inte läskunnig ocv kan se skillnaden mellan fläskfilé och fläskytterfilé :meh: ) ingnuggad med rub bestående av kanel, ingefära och farinsocker. Luktade pepparkaka i hela huset efteråt. Sen marinad/sås när köttet kom ut ur ugnen gjord på hoisinsås, soja, chili och honung. Till skivorna av köttet åt vi en nudelsallad med morötter, rostade sesamfrön, sockerärtor (från mina miserabla ärtor i trädgården), salladslök och böngroddar. Supergoda nudlar faktiskt, från något märke som kändes betydligt mer genuint än sanna Maria... alltihop toppades med lite mer marinad samt en créme fraiche-sås med ingefära och sriracha.
 
Den inre frid som endast en rejäl portion pasta kan ge.

Jag behövde en sådan igår till lunch efter tre timmars möte i iskall lokal, pms (vilket jag aldrig brukar ha), lätt huvudvärk, störig gräsallergi, ont på diverse ställen och dödstrött ty det funkar inte optimalt att sova två fullvuxna på 90 cm när det är 34 grader varmt inne. En ordentlig portion tagliatelle med strimlad biff och gorgonzola visste var den satt, kan jag säga. (Den satt delvis på mitt svarta klänningsbröst också men sånt får man ta. Tack vare ovan nämnda allergi hade jag ändå smink i större delen av ansiktet så det var en rätt så enhetligt smetig överkropp jag presenterade under resten av dagen.)

På kvällen behövde jag Goda Smörgåsar. Någon med gallerrökt skinka och någon med brie och kallrökt lax och någon till med brie och skinka. Rosa Fanta till detta och jag var rätt nöjd till slut!
 
Sallad till middag igår; tomat, gurka, zucchini, oliver, picklad rödlök och mozzarella. och kokt färskpotatis, gräddfil och tångrom som side dish.
 
Jag behövde en sådan igår till lunch efter tre timmars möte i iskall lokal, pms (vilket jag aldrig brukar ha), lätt huvudvärk, störig gräsallergi, ont på diverse ställen och dödstrött ty det funkar inte optimalt att sova två fullvuxna på 90 cm när det är 34 grader varmt inne. En ordentlig portion tagliatelle med strimlad biff och gorgonzola visste var den satt, kan jag säga. (Den satt delvis på mitt svarta klänningsbröst också men sånt får man ta. Tack vare ovan nämnda allergi hade jag ändå smink i större delen av ansiktet så det var en rätt så enhetligt smetig överkropp jag presenterade under resten av dagen.)

På kvällen behövde jag Goda Smörgåsar. Någon med gallerrökt skinka och någon med brie och kallrökt lax och någon till med brie och skinka. Rosa Fanta till detta och jag var rätt nöjd till slut!
Det här med kolhydratberoende, alltså. Jag tycker att det bara är bra! Annars hade jag ju tvingats vända mig till mycket hälsofarligare preparat för att få den där sanna inre friden.
 
Åh, så nöjd med min thainudelsallad igår! Kokta svala glasnudlar som blandades med strimlad råstekt broccoli, sockerärter, morötter och vitkål. Hackad salladslök, mynta och lite koriander i, samt körsbärstomater i småbitar. Räkor snabbt frästa i lite olja och vitlök. Ovanpå allt en dressing på ponzu, lime, ingefära, vitlök, chili (lite för lite av barnrelaterade orsaker), fisksås, sesamolja och sesamfrön. Toppade med mer mynta och cashewnötter. Sjuuuuukt gott!
 
Det här med kolhydratberoende, alltså. Jag tycker att det bara är bra! Annars hade jag ju tvingats vända mig till mycket hälsofarligare preparat för att få den där sanna inre friden.

Jo, jag brukar säga "Det kunde vara värre, det kunde vara heroin!" om diverse saker som jag kanske blir lite för engagerad i, som att köpa för många böcker eller konsertbiljetter eller för all del gigantiska mängder kolhydrater ;)
 
Förutom mina många andra fastighetsrelaterade bekymmer, så håller en gubbe på att fixa med husets glasveranda. Gubben SMÅPRATAR. Han har synpunkter på min dygnsrytm, tycker att jag är inne för mycket (han tror inte på att jag jobbar) och kommenterar vad jag gör vid varje tillfälle.

Jag står inte ut! Flydde därför iväg på lunch. Väl i den lilla staden visar det sig vara MARKNADSDAG som i en himla Astrid Lindgrenbok!!!

Men en helt ok bowl.
 

Bifogade filer

  • 20180705_133041.jpg
    20180705_133041.jpg
    278,8 KB · Visningar: 32
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
24 123
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
347
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 506
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp