Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
KRIStillståndet på matfronten ökar. Tur att min bilburna partner anländer imorgon. Har beställt tonic och tryffelsalami. SKORK har ätit lite KRÖGARPYTT. Själv ska jag ge mig på de där bortglömda frysta vårrullarna som låg längst in i frysen.
 
Haft dumplings i frysen ett bra tag nu men aldrig fått tummen ur och lagat till dem... nu blev det dags och de var såå jäkla goda! Rekommenderas varmt till alla som vill ha smidig snabbmat i frysen att plocka fram när ni inte pallar komplicerad matlagning. Dessutom veganska. Köpt i big pack i liten panasiatisk butik.

En ev dum fråga - är dumpling och gyoza samma sak, eller är gyoza någon variant av dumpling?
 
Hello mattråden, länge sedan sist :D Inspirationen stiger något när det finns tid och ork att planera någon måltid, vilket har brustit ett tag. Ville mest berätta att stekt spetskål: :love: :d :heart Gärna med lax, stekt nypotatis, lite gräddfil och ett glas rosévin. *matlycklig*
 
Haft dumplings i frysen ett bra tag nu men aldrig fått tummen ur och lagat till dem... nu blev det dags och de var såå jäkla goda! Rekommenderas varmt till alla som vill ha smidig snabbmat i frysen att plocka fram när ni inte pallar komplicerad matlagning. Dessutom veganska. Köpt i big pack i liten panasiatisk butik.

En ev dum fråga - är dumpling och gyoza samma sak, eller är gyoza någon variant av dumpling?

De jättegoda :d och jag ska strax äta sådana till middag :up: Gyoza är det japanska namnet på dumplings.
 
Lövbiffsrulader fyllda med blåmögelost. Stekta och sen sjudna i fond, grädde, lite creme fraiche och några lingon. Till detta klyftpotatis och rostad zucchini. Vatten till. Frystömningen fortsätter. Imorgon ska jag försöka få till nån slags nudelsallad med räkor (också från frysen) samt lime, mynta och cashewnötter och sånt där gott (inte från frysen).
 
Också här blev det dumplings ikväll, direkt från ICAs frysdisk. De är sådär, särskilt jämfört med dem vi gjorde själva häromsistens, men med stekta grönsaker och en bra dippsås är det ändå helt okej.

Till fotbollen drack vi en av de Champagner @VLMF tipsade om, Alice Bardot. Mycket god och vi kommer köpa fler och lagra dem. När det går bra i ett VM känns det helt rimligt att titta på fotboll mitt på eftermiddagen😁
 
Lövbiffsrulader fyllda med blåmögelost. Stekta och sen sjudna i fond, grädde, lite creme fraiche och några lingon. Till detta klyftpotatis och rostad zucchini. Vatten till. Frystömningen fortsätter. Imorgon ska jag försöka få till nån slags nudelsallad med räkor (också från frysen) samt lime, mynta och cashewnötter och sånt där gott (inte från frysen).

Så gott det låter! Min ömma moder brukade göra rullader med typ sardeller och persilja? Comfortfood deluxe!

Imorgon kommer maten (och maken). Oh happy day! Jag planerar nåt pokebowligt.
 
Ja, mycket comfortfoodigt! Lövbiff på annat vis än i rullader blir ju ofta väldigt torrt, men hoprullade och sjudna i nåt gott brukar det bli bra. Det är gott med dijon, persilja, riktigt kraftigt rökt skinka och lite paprika i blandade färger också.

Bulgogi är typ det enda jag gör på lövbiff, rullader är länge sedan. Dijon brukar jag använda, sen finns barnvarianten med svampstuvning att tillgå vid behov.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
24 130
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
347
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 506
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp