Tips på riktigt, riktigt bra handskar??

Då är det inte samma. Googlade lite och min modell heter 117 och är eg en montage handske för finjusteringar. :D

Alltså verkligen riktigt, riktigt bra. Jag vet inte om det är jag som misshandlar eller om jag köper för dålig kvalitet (antagligen är det väl en kombination), men de går åt som toapapper. Efter bara några veckor är det minst ett hål på varje hanske! :devil:
Det gäller både vinter- och sommarhandskar. Rid- och arbetshandskar. Jag skulle verkligen vilja ha ett par som håller, minst ett år, och kan tänka mig att de får kosta en del i så fall...
Tips någon? :bump:

Jag rider i roeckl men är som många andra besviken på att grip materialet släpper så lätt.
Till resten av stallvistelsen har jag ett par i Getskinn från Black Diamond. De köpte jag på rea för ca 500 och de har överlevt två vintersäsonger när jag jobbat som liftpersonal i skidbacke (till exempel har suttit fast med handsken i liften och slapats efter) och därefter tre vintrar till i stallet. De är inte särskilt vackra längre men hela och underbart sköna :love:

Använder Tegera eller Hestra till både stall och ridning. Tycker Hestra är snäppet vassare. Både vintervarianten och den vanliga "monteringshandsken".

Jag har provat det mesta på marknaden. Jag kommer oftast tillbaks till Roeckl att rida i och antingen Hestra eller Tegera att stalljobba i/göra lastningar/problemlösningar avsuttet etc.

Tegera 9140 är min favorit, även på jobbet. Tight passform och ett stretchigare material över knogarna.

Tegera arbetshandskar, outslitliga. Roeckl ridhandskar, suveräna. Har lastat hästar som har slitit sig _rejält_ i longerlina med dem och de höll fint. Hade inte haft några händer kvar utan dem kan jag säga. Lite avskavda blev de (förståeligt!) i handflatan, men i övrigt hela och med bra grip. Har två par och det ena är nog inne på sin 4e säsong med mig, men då de var hittegods så vet jag faktiskt inte hur länge de har levt.

Den främsta döden för handskar är hösilage. När jag jobbat i stall och packat hösilage i påsar till ett 30-tal hästar varje dag gick det ett par handskar i veckan i princip. Hade jag handskar jag inte packade hösilage med höll de i evigheter, för allt annat jobb. Så det är väl en bra grej att tänka på. Hö i storbal kan ha lite samma effekt (när det blir lite "dra och slita" för att få loss det). Så det är en bra idé att ha separata handskar till sånt.

Nu ska vi se! Jag blev tvungen att göra handskinventering! :D:p

Har kommit fram till följande, när det gäller arbetshandskar:
Oavsett märke håller de som har läder/syntetläder på insidan, medan de som har sånt där knottrigt (vet inte vad det heter, nåt microtjafs?) är rejält slitna efter ett par veckor, både mina och min sambos.

Tegera och Hestra. Mina (Tegera Pro) är längst ner, he he. Efter några veckor som sagt!
Och dyra var de också!! :devil: :devil:

Överlevare:

Husqvarna, Tegera, märkeslösa, Guide. De märkeslösa är mina, tror inte jag har haft dem till "tuffare" arbete dock och tror inte de håller i skogen. De andra är min sambos och de har använts till allt möjligt och klarat sig bra!

Så ser det ut hos oss i alla fall, med diverse gårdsarbete, skog, trädgård, bygg, stall etc.
Har kollat runt lite och är väldigt sugen på Hestra Work Glove - någon som testat?
Och Worknit original som nättare alternativ..?

Och när det gäller ridhandskar är jag KASS på att använda dem till bara ridning. Helt plötsligt har jag på mig dem när jag är ute och grejar på gården, och så är det ajöss med dem... :banghead: Det måste jag bli jätteduktig på! Vill nog ha några skinn där också - någon som testat Schwenkel-Ceratex?

någon som testat Schwenkel-Ceratex?
Jag och min fru köpte varsitt par på Falsterbo för flera år sedan, övertalade av en slipad försäljare. Mest överprissatta handskarna jag någonsin köpt, jag har aldrig haft ett par handskar som gått sönder så snabbt. Sömmarna sprack efter bara ett kort tag och skinnet blev jättestelt av handsvetten.

Jag och min fru köpte varsitt par på Falsterbo för flera år sedan, övertalade av en slipad försäljare. Mest överprissatta handskarna jag någonsin köpt, jag har aldrig haft ett par handskar som gått sönder så snabbt. Sömmarna sprack efter bara ett kort tag och skinnet blev jättestelt av handsvetten.
Aha, då låter de ju inte alls som ett bra alternativ!

Förut använde jag Roeckl hela tiden, både vid stalltjänst och ridning vilket resulterade i att de gick händan alldeles för snabbt. Numera använder jag dem bara vid ridning och vanliga tunna arbetshanskar med grip vid stalltjänst.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 943
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb