Tips på bra hundras?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sandrabjelkelov
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 265
S

sandrabjelkelov

Nu är det så här att min gammel momma ringde mig och pratade hund nu igår, hon har länge funderat på det, men tänkte vänta till katten kom till andra sidan vilket den har gjort nu.
Saken är den att hon ville att jag skulle ta reda på en ras som skulle passa henne.
Hon söker en hund som inte behöver hur mycket motion som helst utan klarar sig med "normala" promenader eller hur man ska säga, men hennes familj kommer såklart hjälpa till att träna lite agility eller så,
inte jätte mycket pälsvård, men lite gör inget. Vill ha en mindre hundras, då hon tänker att de är lättare att gå med, hon är rädd att någon ska dra i kull henne, har gjort höftoprationer för något år sedan. Men hon är otroligt pigg för att vara vid den åldern hon är och är det så att hon någon gång hamnar på hem så får hon ta med dem eller så har hon ju oss i familjen. Så vad tror ni? Är det för mycket krav för att ens hitta en hund till henne :angel:?
Är så dålig på raser, så marknadsför era raser nu :).
Tack!

Sv: Tips på bra hundras?

Japanese chin kan jag verkligen rekomendera! Min mormor har min när jag jobbar och så och det är en ras hon tycker passar sig utmärkt.

Dom är lung hundras som skulle kunna leva inne bara för att gå ut och pinka men kan endå hoppa och skutta springa mycket ute. Men gillar väldigt gärna att ligga i knä i soffan och bli klappad.

Dom är långhåriga men väldigt lätt sköt päls, Jag borstar bara min för han ska duschas eller innan hund utställning..

Och det är måpnga gammlingar som köper denna ras.:)

Ska fråga mommen och se vad hon tycker, hon är inte så haj på dator så hon kan titta själv, därför tar jag hjälp om er :).

Ja, det funderar jag på eller en cavalier?

Cavaliererna kräver ju ofta lite mer, har jag hört, min farmor har haft två som klarade sig med lite promender. Dessutom har de ju sina hjärtproblem (bland annat, kompisen är inne med sin fler gånger i månaden):crazy: Vill själv ha rasen, men med tanke på sjukdomsstatistiken så avstår jag :(

Skriv ut bilder till henne som hon kan titta på och så. Det brukar äldre människor som inte kan med datorer göra.

Själv har jag inget råd förutom Bichon Frise då alla gamla tanter här omkring har just den rasen :o

Jag tror att en Cavalier skulle passa henne alldeles utmärkt. Min Cavalier är en hane på snart 2 år, och han kräver faktiskt inte särskilt mycket. han behöver inte gå långpromenader ( samtidigt som han absolut orkar vara ute i ett par timmar om man vill ha honom med ) och han är nöjd bara han får jobba lite med hjärnan ( typ gömma godis, träna lite tricks osv, och det behöver man ju inte gå ut för att göra) pälsen är väldigt lättskött för att vara så lång, jag brukar borsta honom någon gång per vecka. och det absolut bästa han vet är att ligga i soffan eller i någon knä och kela :love:

Det är ju tråkigt att det är så vanligt med hjärtproblem inom rasen, det är väl den enda nackdelen jag kan hitta :D just min Hund har inga problem med hjärtat, men jag försöker att bortse från att det finns sånt inom rasen.. eftersom jag älskar rasen i övrigt :D

Okej, ska skriva ut lite fakta om den och prata med mommen.
Alla hundar har ju sina "brister och fel" går inte undkomma liksom, men har man turen så kan man slippa den.

Okej, ja vilken smart ide, det uppskattar hon nog.
Ja det kan ju passa den också. :)

Ja, jag måste ju såklart överväga saken, ska prata med henne och se.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 508
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 364
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 736
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka