Tilltättavisning av hundar

Sv: Tilltättavisning av hundar

Såhär: Positiv förstärkning = man tillför något som, i det här fallet, hunden vill ha. T ex Hunden sitter på kommando och får som förstärkning gå och hälsa på gästen. (om den nu vill hälsa alltså, annars är det ju ingen vidare förstärkare). Sannolikheten att beteendet (sittandet) ska upprepas ökar.

Korrekt.

Negativ förstärkning = ett klassiskt exempel är tvångsapportering. Du nyper hunden i örat - den skriker/öppnar munnen/tar apporten och du släpper örat.

Halvrätt, man kan dela upp det i den korrekta händelsekedjan, men vi behöver inte nörda =)

Positivt straff = du tillför ett obehag. T ex: Hunden gör ett utfall, du rycker i kopplet.

Om du vill hunden ska sluta göra utfall (vilket vi får anta) är det ett utmärkt exempel på negativ försvagning. Om hunden upplever rycket som positivt, triggande och eggande, har du gjort en positiv förstärkning.

Negativt straff = Du tar bort något. (mitt dörrexempel)

Negativ försvagning. Du vill minska ett beteende och tar bort något positivt.

Med "straff" menar jag alltså rent inlärningspsylogiskt talat. Det handlar inte om straff som man gör när man kommer från jobbet och hunden kissat inne och man dänger till den. Straff innebär kort och gott att ett obehag tillsätts. (positivt straff alltså)

Så det du kallar positivt och negativt straff är just negativ resp positiv försvagning om man talar operant psykologi-termer. Bara olika benämningar, ställer inte till problem så länge man rett ut innebörden =) Negativt/positivt straff förekommer inte som benämning i operant psykologi, och meningen med en försvagning är inte att straffa, utan att förändra (minska) sannolikheten för att beteendet upprepas. Vilket ju är precis vad du vill, fast du kallar det straff. Dvs, ett bra exempel på 'same shit, different name' =)

Operant är ju egentligen bara "motsatsen" till klassisk (reflexmässig) inlärning eller betingning.

(Det jag ville komma till är att många som säger sig bara använda "mjuka" metoder missförstår och tror att operant står för typ positiv inlärning, vilket ju inte stämmer.)

Absolut, och vilka termer man använder spelar ingen roll, så länge man har klart för sig hur den andra menar. Men av någon anledning valde man nån gång att 'namnge' de olika konsekvenserna (förstärkning, försvagning och utsläckning) och använda dem. Antagligen för att undvika missförstånd, och för att det inom humansidan låter så 'illa' med straff, och de flesta associerar straff med just det du gav som exempel, att straffa hunden för den kissade inne t ex, och man upptäcker det när man kommer hem. Straff kan utdelas långt senare sas.

Fast nu ska vi nog sluta nörda ihjäl tråden ;)

Jag tror tyvärr att du har fel. Jag själv tycker inte så, men jag tror det finns många där ute som blir anmälningssugna när nån säger åt sin hund. Se bara i den andra tråden hur upprörd TS blev. Möjligen kan det hänga ihop med att amn när man är inne i situationen VET precis vad hunden bröt mot, och vad det kan innebära (tex, springa ut i vägen) och så VET man att hunden VET att den inte får (eller man tycker att den borde veta) och så korrigerar man. För någon som bara är ute och söndagsstrsar ser det kanske mer abrupt ut.

Hade en vän med en fruktansvärt jobbig omplacering. Hunden har en stressnivå utan dess like. Gick han upp i stress så var enda sättet att lugna ner hunden helt enkelt genom att hålla fast hunden och smeka den över haka, kinder och bröst. Vilket inte alltid såg helt enkelt ut på en 20 kilo muskelpaket överspeedad muskelpaket till hund...
Han fick en hel del sneda blickar, vid ett tillfälle "hotade" en dam med att kalla på polis. Då ger han henne sin mobil med orden "varsegod och ring" men det ville hon visst ändå inte...
Han har lekt med tanken att nån gång bara lämna över kopplet och sitt mobilnummer och se hur lång tid det tar innan de ringer och ber honom hämta det ohängda kräket.. Troligen innan han tagit sig runt hörnet:angel:

Rottisen kan få sig ett lite nyp eller dask om han skulle kliva över gränsen. Dra i nackskinnet vore verkningslöst.
Tibben undviker jag att ta i om han är för låst - risken är att jag skulle få mig nyp av överslagshandling är överhängande.

Jag korrigerar som sagt, och ibland fysiskt även om jag till viss del håller med blandrastik att det är ett misslyckande när man behöver göra det. Men vill rottweilern strimla igelkotten och det krävs en avhyvling för att kotte ska få vara ifred så må det så vara... Sen får man arbeta med att kottesäkra hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 310
Senast: Liran
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska... 2
Svar
36
· Visningar
3 650
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka