Jag går alltid med två, men har fördelen att mina två är lika mentalt osv så de beter sig väldigt lika i koppel.
Men, det jag gör för att få det harmoniskt:
Precis som
@Migo var inne på så vill jag ha kopplen bara som "livlina". Det är inte genom kopplet jag kommunicerar. De ska veta vad som är rimligt avstånd, att man kommer och går bredvid när vi möter någon osv. Istället för att tänka "Inte dra!" eller "inte flänga runt", fokusera på vad du vill att de ska göra. Vill du att de inte låser fast sig vid att nosa på en fläck i tusen år, träna inkallning och säg åt dem att följa med när du vill gå vidare. Vill du att de håller sig vid din sida när ni möter någon, träna in ett kommando för det osv.
Mina har lärt sig att när det kommer hundar så kan man få godis av mig. De får det inte alltid, men ofta. Så när vi möter andra hundar kallar jag på deras uppmärksamhet och de kommer glatt till min sida där de bjuds på godis. När jag gör det ofta under en period så brukar de börja söka sig till mig när de ser hundar, utan att jag kallar på dem, men jag är (tyvärr) för inkonsekvent med det för att verkligen befästa det. Dessutom går vi alltid åt sidan när vi möter andra hundar, ju mer avstånd, desto mindre troligt att någon hund reagerar (även om mina inte gör det så vet jag inte alltid hur mötande hund är. Jag tar inte risker i onödan).
Jag har också kommandon för att gå framåt, just för att det inte alltid passar att stå och nosa på något, stanna framför mina fötter eller gå och stirra bakåt på hund som passerat.
Samtliga kommandon börjar jag träna när det är lugnt. Jag kan inte förvänta mig att inkallningen fungerar när det dyker upp en hare framför näsan om inkallningen inte fungerar när vi inte har någon störning alls. Det tar tid, men det är då man har hjälp av att ha ett koppel som livlina. Kopplet kan hindra hunden fysiskt från att rusa runt, samtidigt som vi kan lägga krut på vad vi vill ha för beteende istället.
Kan tilläggas att jag gärna går med mina i flexikoppel, båda samtidigt. Men, då betraktar jag hundarna som lösa. Och alla "vara lös-kommandon" tränar jag på även när de går i vanligt 180cm fast koppel. Dvs, oavsett hur vi tar oss fram och oavsett om vi är i stad eller på landet, så har vi våra kommandon som kan användas för hur vi ska hantera en situation.