Tilltättavisning av hundar

linafina

Trådstartare
Jag läste tråden där någon hade sett en man ta sin hund i örat och var bara tvungen att skriva mig en egen tråd eftersom jag råkade ut för en grej idag.

För några veckor sedan var min sambo ute med våra två schäfrar. Det är två stora grabbar och den ena är ung och just nu i värsta trotsåldern. Sambon hade gått förbi en granne som hade sin hund ute på gården. Den lilla utav våra hade börjat hoppa och stonka i kopplet och sambon knep till honom i baken för att lugna ner honom. Han lugnade sig med en gång.

Då gick grannen igång som f*n om att det var djurplågeri osv. Sambon bad henne sköta sitt och gick sedan upp.

Nu några veckor senare får den här grannen syn på mig när jag kommer med hundarna efter att ha varit i stallet. Hon berättar för mig hur hemsk sambo jag har som slår på hunden.

Jag försöker mig på att förklara att det inte går att gå med kex i fickan och tro att hunden ska lyda, att man ibland måste ta tag i hunden i nacken. Men jag fick höra värsta ramsan och jag blev ganska irriterad över hela grejen.

Är man en djurplågare för att man tar tag i sin hund i nacken eller kniper den i baken?

Hur gör ni när ni korrigerar era hundar om dom gör något dom inte får.

Sv: Tilltättavisning av hundar

Jag tror inte att någon vid sina sinnens fula bruk tycker att din sambo är någon djurplågare. Klart att man måste få ta i ordentligt om hunden inte sansar sig, men man behöver ju inte gå till överdrift. Men ett nyp i baken eller kinden eller att ta tag i nacksinnet är verkligen inte för mycket.

Jag brukar göra som du om jag måste korrigera min, men det är sällan nu för tiden, han är en klok gammal farbror nu ;)

:rofl:

OJ vad jag känner igen det där!! Det som funkat bäst när jag fått höra sånt är att LE och säga lite glatt att "Så du tycker inte jag ska visa min hund när han gör fel? ..alltså.. han kommer väga lika mycket som Mig när han är stor - Vill du verkligen att han ska tro att det är okey att vilja smaka på din golvmopp då?" :angel:

.. och ärligt talat -Hellre då ett nyp nånstans än att släpa en skuttande gruffande unghund på 30-40-nånting kilon efter sig. (För DET är inte djurplågeri då? Att fortsätta gå med Mer och Mer vikt i ett stryp/halvstryp med en hund som får mer och mer tryck över halsen? HUR kan det vara mer acceptabelt än att ta ett snabbt grepp i huden, var man nu gör det..)

Nej att slå hundarna skulle vi aldrig göra. Men på henne lät det som om han va värsta djurplågaren och det kändes ju inte kul. Man kan ju tänka sig vad folk som inte kan tänker när hon berättar att vi minsann slår våra hundar. Shit alltså.

Precis, ett nyp i baken eller ett tag i nackaskinnet sen är det bra. Hundarna VET att det är allvar då och sen är det bra liksom. Men folket där vi bor tror att köttbullar och snälla ord fungerar ialla lägen. Rör man sin hund på annat sätt än när man klappar den då är man en djurplågare.

Jo, men du Måste ju förstå att det gör ju ONT på hunden! Och att det inte stämmer överens med den "fina mjuka" vägen de ser på tv...... ja menar - Så har Säkert aldrig Lassie blivit hanterad. *Dagens ironianfall*:grin:

Jag har mött två Väldigt spännande attityder sen jag skaffade min kille. Den första är "snuttigullskolan" som är som dina grannar - Köttbullar är allt som behövs! Och den andra skolan har upplyst mig om att "så små flickor" som jag inte klarar av en schäferhanne - sådana flickor som jag ska hålla sig till knähundar. För att min grabb skulle i ett års åldern Anfalla mig och gå på strupen - Då hade jag bara att dänga upp honom ordentligt! Sparka och slå tills han låg och skakade, Sen skulle jag få en utomordentligt lydig liten hund.. ..och det vet ju Alla att flickor är Alldeles för mesiga för att ha en sån hund som jag har... *HARKEL*:cool:

Jag har nog haft tur.. för min grabb har inte läst nån av dom böckerna.

Folk har förutfattade meningar om Allt! Och det är bara baserat på okunskap och något dom läst i aftonbladet/sett på tv. Det finns Underbara hundmänniskor där ute!! Men tyvärr glömmer man lätt bort dom också, eftersom det är "nötter" som i ovanstående exempel man minns bäst... En sån kommentar om att man är en "djurmisshandlare" väger tyngre, i minnet, många gånger än alla de fina kommentarerna och berömmet man fått för att man har en så underbar, väluppfostrad och Glad hund!

Jag tror inte att någon vid sina sinnens fula bruk tycker att din sambo är någon djurplågare.

Jag tror tyvärr att du har fel. Jag själv tycker inte så, men jag tror det finns många där ute som blir anmälningssugna när nån säger åt sin hund. Se bara i den andra tråden hur upprörd TS blev. Möjligen kan det hänga ihop med att amn när man är inne i situationen VET precis vad hunden bröt mot, och vad det kan innebära (tex, springa ut i vägen) och så VET man att hunden VET att den inte får (eller man tycker att den borde veta) och så korrigerar man. För någon som bara är ute och söndagsstrsar ser det kanske mer abrupt ut.

Jag tillhör dem som inte tror att man lär hunden ett endaste skit genom att ta tag i nacken på den.
Jag jobbar i huvudsak med positiv förstärkning när jag utbildar hundar, något som funkar för mig. En rottis tex är det mycket möjligt att man inte kan suga tag i, med risk att den svarar tillbaka, då får man hitta andra vägar.
Eller vad lär sig en hund av att ligga uppochner på trottoaren med en morrande matte eller husse över sig. Inte ett skit skulle jag vilja säga.

Men, alla vägar bär till Rom, jag brukar säga till mina kursdeltagare att de ska ifrågasätta oss tränare och fundera på hur de vill utbilda och samarbeta med sin hund.

Med detta inte sagt att jag aldrig korrigerar, för det gör jag. Men jag måste korrigera så att det lär hunden något, annnars har det ju ingen effekt mer än att matte/husse får nån sorts hämd för att hunden inte beter sig som önskat.

Men jag kör mitt race, och låter andra vara ifred.

Lite OT
Men hur gör du när hunden gör något den vet att den inte får göra? Som glömmer bort sig eller enbart testar?

Usch va jobbigt för dej.. Jag vet själv hur jag hade tagit de om nån skulle påstå att jag lr min sambo plågade våra hundar. :(

Själv så korrigerar jag bara i såna situationer där de är användbart. Ibland hjälper de inte hur mkt man än korrigerar, hunden fattar ändå inte vad man vill o då anser jag att de är ganska lönlöst.

Sen tycker jag att man ska se till att gå till grunden av problemet, testar hunden bara eller vet hunden kanske inte vad som förväntas av den.. ? ;)

"Glömmer bort sig", vet jag inte om jag tycker att hundar gör. Du får gärna ta ett exempel.

Men tex om min hund gör utfall mot andra hundar, då har ju inte jag rätt kontakt med min hund. Släpa därifrån och kör kontaktövningar tills de sitter som berget, öka störningarna succesivt tills ni fixar ett hundmöte utan utfall. Här tar jag gärna hjälp av andra för att öka störningen.

Min hund kommer inte på inkallning, jag står inte och gapar och gormar utan går hem och "sätter" inkallningarna bättre.

Min hund jagar stallkatten. Jag lär den skvallra. (hunden alltså, inte katten)

Min hund hoppar på mäniskor, jag övar passivitet och låter inte hunden hälsa på folk innan den lugnat ner sig.

Min hund står och gapar och skäller för att få uppmärksamhet, här använder jag gärna en gammal Bliwtvålsförpackning som jag fyller med vatten, eller ett glas vatten vad jag har till hands och skickar på hunden.
Detta kombinerar jag med passivitetsövningar då det egentligen är det som saknas. (Jag hatar hundar som står och gapar)

Senast ändrad:

Tyvärr är det så idag, du ska uppfostra hunden med kärlek och köttbullar annars är du en djurplågare...

Min hund har ett psyke av stål, är envis som f-n själv och känner direkt av om jag inte är "på G". Då passar han på och töjer på gränserna och beter sig hemskt. Jag MÅSTE ha tummen i ögat på honom.

Men eftersom folk är som de är har jag vissa svårigheter att korrigera ute på gatan, av rädsla för att kritiseras. Med korrigera menar jag en snabb tillrättavisning som bryter "blockeringen" av hunden och får honom att haja till, "ja just ja, lyda skulle man göra", och det kan vara ett rassel i kedjestrypet (inga wiplash-ryck, mer obehag-ryck) eller detta i kombination med att jag stampar till och grymtar åt honom att skärpa sig.
Men det kan säkert se "hårt" ut för utomstående.:cool:

Själv har jag nu en boxer kille på 4 mån o har tidigare hafft andra raser. Klart att man ibland måste tillrättavisa en hund ex med ett snabbt nyp i nacken om den inte lýssnar på köttbullelockning mm , men sen e man ju bästis ändå efter tillrättavisningen. En Shäfer är ju heller inte en gulll gull hund som man alltid ska dalta med om den inte lyssnar i trottsåldern då kan den barka iväg helt på fel spår så helt ok med en snabb tillrättavisning ,be grannen dra åt -------skämt ..be dem ta nån kurs på Bruks klubben o lära sig mer hundvett:D ( själv har jag både köttbullar o klicker i jackfickan på promenaderna men även snabba nypor fall om..)
Gott Nytt år på er:laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror tyvärr att du har fel. Jag själv tycker inte så, men jag tror det finns många där ute som blir anmälningssugna när nån säger åt sin hund. Se bara i den andra tråden hur upprörd TS blev. Möjligen kan det hänga ihop med att amn när man är inne i situationen VET precis vad hunden bröt mot, och vad det kan innebära (tex, springa ut i vägen) och så VET man att hunden VET att den inte får (eller man tycker att den borde veta) och så korrigerar man. För någon som bara är ute och söndagsstrsar ser det kanske mer abrupt ut.

Precis, så är det ju. Därför är det ganska olustigt att bli kallad för djurplågare för rätt som det är kanske någon som hört nått nånstans får nån sjuk idé.

Jag tillhör dem som inte tror att man lär hunden ett endaste skit genom att ta tag i nacken på den.
Jag jobbar i huvudsak med positiv förstärkning när jag utbildar hundar, något som funkar för mig. En rottis tex är det mycket möjligt att man inte kan suga tag i, med risk att den svarar tillbaka, då får man hitta andra vägar.
Eller vad lär sig en hund av att ligga uppochner på trottoaren med en morrande matte eller husse över sig. Inte ett skit skulle jag vilja säga.

Men, alla vägar bär till Rom, jag brukar säga till mina kursdeltagare att de ska ifrågasätta oss tränare och fundera på hur de vill utbilda och samarbeta med sin hund.

Med detta inte sagt att jag aldrig korrigerar, för det gör jag. Men jag måste korrigera så att det lär hunden något, annnars har det ju ingen effekt mer än att matte/husse får nån sorts hämd för att hunden inte beter sig som önskat.

Men jag kör mitt race, och låter andra vara ifred.

Jag har iofs aldrig legat över mina hundar men ett tag i nacken eller ett knip i rumpan i situationer som kan bli eller har varit farliga eller obehagliga har ju hänt. Dock så är det ju väldigt sällan, därför lyssnar mina hundar också om det bli allvar.

På ditt inlägg låter det lite som om jag tränar mina hundar med hårda metoder och om dom inte stannar när jag säger stanna så får dom sig ett nyp, men så är det absolut inte :).

Usch va jobbigt för dej.. Jag vet själv hur jag hade tagit de om nån skulle påstå att jag lr min sambo plågade våra hundar. :(

Själv så korrigerar jag bara i såna situationer där de är användbart. Ibland hjälper de inte hur mkt man än korrigerar, hunden fattar ändå inte vad man vill o då anser jag att de är ganska lönlöst.

Sen tycker jag att man ska se till att gå till grunden av problemet, testar hunden bara eller vet hunden kanske inte vad som förväntas av den.. ? ;)

I detta fallet kan det nog vara både att hunden testade sambon som endast går promenader med dom, plus att han är i den där åldern där man gärna tuffar till sig lite extra. Sen kanske till och med unghunden kände av att sambon blev nervös vem vet.

Det är ju inget problem i övrigt.

Jag tror inte att någon vid sina sinnens fulla bruk tycker att din sambo är någon djurplågare.

;)

Sedan tyckewr jag fortfarande att det är skillnad på att nypa hunden i baken eler ta tag i nackskinnet och att hänga upp den i örat.

I detta fallet kan det nog vara både att hunden testade sambon som endast går promenader med dom, plus att han är i den där åldern där man gärna tuffar till sig lite extra. Sen kanske till och med unghunden kände av att sambon blev nervös vem vet.

Det är ju inget problem i övrigt.

Nä i såna fall är de ju inte de..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 310
Senast: Liran
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska... 2
Svar
36
· Visningar
3 650
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka