Tillbaks i hästletar träsket!

Sv: Tillbaks i hästletar träsket!

Då håller jag med dig :) Någon tävlingsavlad ponny hade jag inte heller i tanken åt TS :p

Oj dem har jag aldrig hört talas om. Har du någon bild på någon? Hur stora är de?

Hur har du kunnat missa dem? :D

Googla så får du upp mycket fler och bättre bilder och information, men jag gör en snabb beskrivning:

Höjd: 145 - 160 ungefär, olika grovlekar finns, jag som är 1,76 känner mig inte stor på de flesta hästarna (dvs mina ben hänger inte under magen utan skänkelläget blir ok).

Utseendemässigt är de mest kända för "chokladfärgen" - dvs främst silversvart. Det är en amerikansk ras från Kentucky som kommer från mycket fattiga områden. Hästarna härdades därmed, fick jobba hårt, dåligt väderskydd och lite mat och gjorde allt från att ta läkaren till patienten, plöja åkern och dra vagnen till kyrkan. I och med sitt amerikanska ursprung kan man se influenser från spanska hästar och så töltar de. I USA är man mycket fokuserad på tölten, men de kan trav, passgång (inte önskvärt) och galoppera. För 25 år sedan skapade man en rasförening och nu finns omkring 19 000 hästar i världen - varav några hundra i Europa. Jag har inte kunnat hitta några i Sverige ännu - vilket väll är den lilla haken. Trots det ville jag ändå nämna dem.

Man skriver mycket om att de har ett puppy dog temper och jag måste säga att de flesta jag träffat är otroligt trevliga och lugna utan att sakna motor. Jag som kan bli lite spänd när jag sitter upp på nya hästar var kolugn - från första sekund när jag satt upp på tre åringar och hingstar....

Bilder då, jag valde egna bilder, kanske några som är lite mindre typiska än de man får upp när man googlar. De översta är två tvååriga ston med den typiska chokladfärgen.
BBochbunny.jpg

bunnymyser.jpg

IMG_1101.jpg

Och jag är den första att säga att ridbilden inte är perfekt - men detta är en femåring som innan jag satt upp ridits en gång 2 månader tidigare - och totalt kanske har 90 träningspass med ryttare bakom sig.

Såg nu att dessa hästar ligger över din budget - men i övrigt tycker jag de stämmer bra på din beskrivning.

Hur har du kunnat missa dem? :D

Googla så får du upp mycket fler och bättre bilder och information, men jag gör en snabb beskrivning:

Höjd: 145 - 160 ungefär, olika grovlekar finns, jag som är 1,76 känner mig inte stor på de flesta hästarna (dvs mina ben hänger inte under magen utan skänkelläget blir ok).

Utseendemässigt är de mest kända för "chokladfärgen" - dvs främst silversvart. Det är en amerikansk ras från Kentucky som kommer från mycket fattiga områden. Hästarna härdades därmed, fick jobba hårt, dåligt väderskydd och lite mat och gjorde allt från att ta läkaren till patienten, plöja åkern och dra vagnen till kyrkan. I och med sitt amerikanska ursprung kan man se influenser från spanska hästar och så töltar de. I USA är man mycket fokuserad på tölten, men de kan trav, passgång (inte önskvärt) och galoppera. För 25 år sedan skapade man en rasförening och nu finns omkring 19 000 hästar i världen - varav några hundra i Europa. Jag har inte kunnat hitta några i Sverige ännu - vilket väll är den lilla haken. Trots det ville jag ändå nämna dem.

Man skriver mycket om att de har ett puppy dog temper och jag måste säga att de flesta jag träffat är otroligt trevliga och lugna utan att sakna motor. Jag som kan bli lite spänd när jag sitter upp på nya hästar var kolugn - från första sekund när jag satt upp på tre åringar och hingstar....

Bilder då, jag valde egna bilder, kanske några som är lite mindre typiska än de man får upp när man googlar. De översta är två tvååriga ston med den typiska chokladfärgen.
BBochbunny.jpg

bunnymyser.jpg

IMG_1101.jpg

Och jag är den första att säga att ridbilden inte är perfekt - men detta är en femåring som innan jag satt upp ridits en gång 2 månader tidigare - och totalt kanske har 90 träningspass med ryttare bakom sig.

Googla och jösses vilka vackra hästar!

Lite så där allmänt nu då känner att jag inte kan svara på alla.

Nej 18 år är absolut inte för gammalt. Det viktigaste är att den är trygg att rida ut på och inte unghästskuttar så mycket.

Ja jag har blivit lite rädd men det är absolut bara från ryggen på marken är jag fortfarande en stark ledare även om jag märkt själv att jag pga min smärta inte klarar av att reagera lika fort längre vilket gör att jag ändå vill ha en lättsam och behaglig häst.
Var faktiskt iväg i dag och provred en fjording. :D En underbar häst på alla sätt och vis. Kändes kanonbra att rida men jag kände mig tyvärr stor på honom. Han var pluttiga 130 cm. Så hade han bara varit 10 cm till eller så hade jag köpt honom.

Kollade faktiskt på ett fullblod också men trots att han var stabil och inte direkt rädd för något så var han lite små sprättig vilket inte kändes okej. Fortsätter leta så får vi se vad som händer.

Någon skrev att jag borde titta lite åt handikappshästs hållet och det gör jag både för min och sonens skull tyvärr blir de då oftast lite dyrare.

Har haft en inhysing som verkligen gav "tanthäst" dess bästa betydelse. En quarterkorsning. Dock tror jag att budgeten inte räcker.
Att annonsera tycker jag verkar vara en bra väg att gå.
Det kan säker finnas flera hästar som inte är utannonserade som skulle passa och som ägaren ser borde passa dig.

Ska annonsera själv också. Sitter just nu och formulerar en annons som helst inte ska bli för lång men som ändå tar upp det som jag absolut måste ha med och det jag önskar ska finnas.

Åhhh de ser helt underbara ut :love:
Jag förstår att du fastnade för rasen :laugh:

De är jättevackra att se på - men jag håller deras temperament högre...:angel:

Jag har svårt att tro att jag får hem en sådan, det känns ännu så avlägset trots att jag lagt handpenning och mest jobbar på att arrangera resan från USA...:crazy:

Nu har jag bara erfarenhet av en Irish cob, men han är lugnet själv. Visst har han väl kanske hittat på nåt mindre hyss nån gång, men han är helmysig. Han är underbar att ha att göra med och när man rider kan man vara avslappnad och bara sitta där (utan att åka häst).
Irish cob ska väl vara lugna och dom är väl ofta i ponnystorlek eller just över? Brukar väl inte vara så dyra heller?

Jag måste faktiskt rekommendera varmblodstravaren! :idea:

Det finns självklart travare som är mer "sprättiga" och "hoppiga" men de flesta tycker jag är otroligt lugna och trevliga varelser :) Den ridtravare jag hade var stencool och helt orädd men samtidigt känslig och lätthanterad:D Och det flesta jag mött på travet har varit likadana! Men visst har man mött de som bara haft tävling i huvet:grin:

Dessutom är även de något mer ridna och utbildade travarna under ts budget :D

kan vara värt att kika bland dem, drömhästen kan mycket väl finnas där:love:

Håller med dig ang. travarnas temperament, men om TS har ont kanske hon skulle behöva en häst med lite mjukare gång än en travare (ofta) har tänker jag?

Men det kan ju ändå vara något att titta på och prova :)

Jag måste faktiskt rekommendera varmblodstravaren! :idea:

Det finns självklart travare som är mer "sprättiga" och "hoppiga" men de flesta tycker jag är otroligt lugna och trevliga varelser :) Den ridtravare jag hade var stencool och helt orädd men samtidigt känslig och lätthanterad:D Och det flesta jag mött på travet har varit likadana! Men visst har man mött de som bara haft tävling i huvet:grin:

Dessutom är även de något mer ridna och utbildade travarna under ts budget :D

kan vara värt att kika bland dem, drömhästen kan mycket väl finnas där:love:

Har absolut inget mot travare. Har en travare nu. Kollat lite på travare faktiskt men tyvärr är många så otroligt stora.

Håller med dig ang. travarnas temperament, men om TS har ont kanske hon skulle behöva en häst med lite mjukare gång än en travare (ofta) har tänker jag?

Men det kan ju ändå vara något att titta på och prova :)

Den travaren jag har nu har underbar gång. Så jag är absolut inte emot travare. Men som jag skrev många är stora och min lille på 155 cm känns stor.

Men som jag skrivit tidigare jag kollar individ och inte ras. Brukar bli bäst så men jag märker också att blickarna svansar iväg på travarannonserna mer och mer.

Men just nu verkar det vara övervägande ston ute på annons och vi kan tyvärr inte ha sto i stallet.

Senast ändrad:

Jag har också ridit travare med väldigt mjuk gång, men största delen av dem har varit lite stötiga. Men det handlar som du säger om individer :) Jag tycker att du tänker vettigt och vill önska dig lycka till i ditt sökande av hästen med stort H! :D

Jag har också ridit travare med väldigt mjuk gång, men största delen av dem har varit lite stötiga. Men det handlar som du säger om individer :) Jag tycker att du tänker vettigt och vill önska dig lycka till i ditt sökande av hästen med stort H! :D

Tack det är absolut inte lätt men sökandet fortskrider.

Vet inte om ni minns i våras (tror jag det var) då jag skrev en tråd om jag skulle sälja min älskling nu innan kroppen blivit för kass eller vänta tills jag absolut inte kunde rida honom längre.

Hur som helst så efter massa velande hit och dit så har jag nu bestämt mig för att sälja honom och införskaffa en d ponny eller liten häst som är trygg och stabil. Har nämligen märkt att hans bus inte längre uppskattas av mig utan jag blir rädd.

Men oj vad svårt det är att hitta något vettigt. Har iofs inte så bråttom men eftersom jag har fördelen av att kunna stå med två hästar ett tag så börjar jag leta redan nu innan den jag har är såld.

Men vad ska man leta efter? Vet ju att man inte ska fokusera på ras direkt utan individ meninom vilken ras tror ni det finns störst chans att hitta en lämplig individ?

Mina krav är:
trafiksäker, lugn och stabil. Skogsmulle som kan/vill ta längre skutt ibland och ett och annat dressyrpass på banan. Helst en D ponny eller så. C-ponny är jag nog för stor för. Ska kunna bära upp 60 kg och 163 cm ryttare.

Ville nog mest skriva av mig lite har varit några riktigt tuffa dagar innan ajg äntligen faktiskt insåg att detta var/är det enda riktiga och vettiga beslut både för hästen och mig.

Skulle nog aldrig kunna rekommendera någon speciell ras till dig eftersom alla individer är olika , men det finns ju raser som är mer eller mindre stabilare i psyket än andra.
Hitta en individ du trivs med och som övereensstämmer med dina tankar på hur just din häst ska vara!!
:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka