Sv: Tillbaks i hästletar träsket!
*kl*
Jag skulle precis gå in i tråden och rekommendera en äldre välriden fjording, men sen läste jag vidare och såg diverse fördomar så då la jag ner den tanken igen, trots att jag själv äger flera som skulle passa. Sen hoppas jag iofs att man inte får en välutbildad fjording under 16 år för 15´, då blir jag som uppfödare ledsen.
OT men eftersom jag läste så mycket skit om fjordingar här så svårt att inte reagera.. "Enligt min erfarenhet så är fjordingar si och så osv". Jag har aldrig sett någon skriva som har träffat en eller två dåligt ridna och ouppfostrade svenska halvblod "köp inte en halvblodshäst för de är helt hopplösa!".
I mitt tycke hade det som sagt varit perfekt om du hittat rätt (vilket man säkert kan göra), där hade du dessutom lätt kunnat rida en maxad C-ponny om du nu inte vill ha nåt stort, annars finns ju t ex haflinger, welsh cob, connemara eller vilken välriden "övervuxen" ponny som helst egentligen. Det är kanske lättare att hitta en "liten häst" för de pengarna, det viktigaste är ju att individen är den rätta och att man inte dissar någon häst på förhand pga rasen, då lär det bli väldigt svårt att hitta drömhästen om man dessutom inte har möjlighet att betala ordentligt så är man väldigt begränsad.
And here we go....
Jag tycker inte alls att det är så mycket skit man kan läsa om fjordingar i denna tråd?
En del har bara skrivit deras erfarenheter! Vad är det att kasta skit?
Jag har haft NÄRA kontakt med två fjordingar genom livet,den ena var så snäll så han var dum,MEN han var bufflig,kunde dra en rejäl bockrad när man travade/galopperade i ren glädje,vet inte hur många gånger han trampade mig på tårna,tvärnitade vid en grästuva och vägrade gå innan den var slut,tog sig ur hagen m.m. MEN,jag skulle inte ha något problem med detta,utan nu är det TS det gäller,som har en kropp som gör ont! Som sagt,hästen var gudasnäll,man skulle kunna slänga upp vad fan som helst på ryggen så länge det bara gick i skritt,hästen var inte rädd för fan själv tror jag!
Andra fjordingen var mer i luften än på marken,samma bufflighet och klumpighet,men dock het som ett ånglok,avkastad och skenturer hörde till vardagen,hon var stark som en björn,och envis som en röd gris!
Mina systrar hade fjording när dom var små,han gick när han ville,dvs oftast inte alls,dom satt och smackade och skänklade och han stog där,tills den dagen syrrans pojkvän skulle testa,då vart det en jäkla fart på han,pojkvännen åkte av,och pappa bestämde sig för att sälja hästen och köpa en annan till dom!
Jag tycker fjordingar är sjukt vackra,men nog har dom allt lite humör och en hel del bestämda åsikter. Jag är ingen "fjording hatare" bara för att jag inte rekomenderar fjording till ts,PGA MINA erfarenheter.
Dock så höll min första häst på att bli en fjording (som hette Kalle btw) när jag köpte häst -97,slutade med att jag föll för en kallblodsdam istället!