Tillbaks i hästletar träsket!

Sv: Tillbaks i hästletar träsket!

Min welsh cob hade varit perfekt för dig. Han är nu ute på foder hos en tjej med svåra rygg/nacksmärtor som älskar honom för att han rör sig så mjukt och är så stabil trots att han har en härlig bjudning och på inget sätt är någon maskin.
Vet att alla han syskon i ridbar ålder har varit/är likadana.

Ja, nu när jag läste ditt maxpris så stämmer det nog att det blir svårt att hitta en frisk och lämplig connemara för det priset. Likaså Welsh Cob och islänningar brukar ligga en bra bit över där.

Däremot en Haflinger tror jag att du med lite tur skulle kunna få för 15.000 :D Vi har en haflinger i stallet som är hur trevlig som helst, utbildad och tävlad LA/LA när ägaren köpte henne och rör sig väldigt mjukt och bekvämt. Visserligen är hon lite ängslig ute men det talar ju knappast för alla "flingor". Trots att hon bara är 7 år betalade ägaren bara 25.000kr för henne, så det finns säkert fler guldkorn att hitta för ett bra pris! :)

Jag har ägt 4 fjordingar, tre ston o en valack.

Väldigt allsidiga. Supersnälla att sköta, lasta, hantera, inkörda var alla stona.
Kunde köra både vagn och åka släde med dom. Gick fint i dressyr och hoppade upp till 1 meter med placeringar både bland storhäst o ponnytävlingar.

Jag gillar inte när man klankar ner på någon ras överhuvudtaget, då det i de flesta fall alltid handlar om hur hästarna blivit hanterade.
Har ägt allt från shettis upp till halvblod (hingst, valack, ston).

Dessutom är fjordingar väldigt behagliga att rida på, då dom är mjuka o sköna att sitta på.

*kl*

Jag skulle precis gå in i tråden och rekommendera en äldre välriden fjording, men sen läste jag vidare och såg diverse fördomar så då la jag ner den tanken igen, trots att jag själv äger flera som skulle passa. Sen hoppas jag iofs att man inte får en välutbildad fjording under 16 år för 15´, då blir jag som uppfödare ledsen.

OT men eftersom jag läste så mycket skit om fjordingar här så svårt att inte reagera.. "Enligt min erfarenhet så är fjordingar si och så osv". Jag har aldrig sett någon skriva som har träffat en eller två dåligt ridna och ouppfostrade svenska halvblod "köp inte en halvblodshäst för de är helt hopplösa!".

I mitt tycke hade det som sagt varit perfekt om du hittat rätt (vilket man säkert kan göra), där hade du dessutom lätt kunnat rida en maxad C-ponny om du nu inte vill ha nåt stort, annars finns ju t ex haflinger, welsh cob, connemara eller vilken välriden "övervuxen" ponny som helst egentligen. Det är kanske lättare att hitta en "liten häst" för de pengarna, det viktigaste är ju att individen är den rätta och att man inte dissar någon häst på förhand pga rasen, då lär det bli väldigt svårt att hitta drömhästen om man dessutom inte har möjlighet att betala ordentligt så är man väldigt begränsad.

Senast ändrad:

*kl*

Jag skulle precis gå in i tråden och rekommendera en äldre välriden fjording, men sen läste jag vidare och såg diverse fördomar så då la jag ner den tanken igen, trots att jag själv äger flera som skulle passa. Sen hoppas jag iofs att man inte får en välutbildad fjording under 16 år för 15´, då blir jag som uppfödare ledsen.

OT men eftersom jag läste så mycket skit om fjordingar här så svårt att inte reagera.. "Enligt min erfarenhet så är fjordingar si och så osv". Jag har aldrig sett någon skriva som har träffat en eller två dåligt ridna och ouppfostrade svenska halvblod "köp inte en halvblodshäst för de är helt hopplösa!".

I mitt tycke hade det som sagt varit perfekt om du hittat rätt (vilket man säkert kan göra), där hade du dessutom lätt kunnat rida en maxad C-ponny om du nu inte vill ha nåt stort, annars finns ju t ex haflinger, welsh cob, connemara eller vilken välriden "övervuxen" ponny som helst egentligen. Det är kanske lättare att hitta en "liten häst" för de pengarna, det viktigaste är ju att individen är den rätta och att man inte dissar någon häst på förhand pga rasen, då lär det bli väldigt svårt att hitta drömhästen om man dessutom inte har möjlighet att betala ordentligt så är man väldigt begränsad.

Jösses ett halvblod vill jag inte ha. :D Stora, tunga och tråkiga.
Nä skämt o sido min kompis är också inne på att fjording kan passa mig. Mina fördomar om fjordingar kommer från ridskolans fjordingar som hängde i bettet och var väldigt slöa och tungridna. Sedan var jag faktiskt iväg coh provred en fjording för något år sedan men tyvärr spädde hon på mina fördomar. Trög att få igång och när man äntligen fick i gång henne var hon omöjlig att stanna.

Men jag håller ögonen öppna efter lämpliga kanidater och hoppas att min kassa så småningom ska öka lite så jag kan kolla runt i en högre prisklass. Och ålder har som sagt ingen betydelse utan jag kan glatt tänka mig att köpa en som är både 18 och 20 år om den passar mig.
Och jag kommer i första hand gå på individ oavsett ras. tanken med tråden var att få lite hum om inom vilka ras man kanske lättast hittar en häst som passar mina behov.

Och som ett litet tillägg så kan jag berätta att jag såg en fjording på en dressyrtävling för många år sedan nu och den motsvarade inte mina fördomar. Den såg väldigt lättriden och behaglig ut.

Jag har haft en fjordkorsning och skulle gärna skaffa en renrasig. Det är jätteroliga hästar, jag hade bestämt mig för fjording och så kom curlyn i vägen :)

*kl*

And here we go.... :grin:

Jag tycker inte alls att det är så mycket skit man kan läsa om fjordingar i denna tråd? :confused: En del har bara skrivit deras erfarenheter! Vad är det att kasta skit?

Jag har haft NÄRA kontakt med två fjordingar genom livet,den ena var så snäll så han var dum,MEN han var bufflig,kunde dra en rejäl bockrad när man travade/galopperade i ren glädje,vet inte hur många gånger han trampade mig på tårna,tvärnitade vid en grästuva och vägrade gå innan den var slut,tog sig ur hagen m.m. MEN,jag skulle inte ha något problem med detta,utan nu är det TS det gäller,som har en kropp som gör ont! Som sagt,hästen var gudasnäll,man skulle kunna slänga upp vad fan som helst på ryggen så länge det bara gick i skritt,hästen var inte rädd för fan själv tror jag!

Andra fjordingen var mer i luften än på marken,samma bufflighet och klumpighet,men dock het som ett ånglok,avkastad och skenturer hörde till vardagen,hon var stark som en björn,och envis som en röd gris!

Mina systrar hade fjording när dom var små,han gick när han ville,dvs oftast inte alls,dom satt och smackade och skänklade och han stog där,tills den dagen syrrans pojkvän skulle testa,då vart det en jäkla fart på han,pojkvännen åkte av,och pappa bestämde sig för att sälja hästen och köpa en annan till dom! :D

Jag tycker fjordingar är sjukt vackra,men nog har dom allt lite humör och en hel del bestämda åsikter. Jag är ingen "fjording hatare" bara för att jag inte rekomenderar fjording till ts,PGA MINA erfarenheter.

Dock så höll min första häst på att bli en fjording (som hette Kalle btw) när jag köpte häst -97,slutade med att jag föll för en kallblodsdam istället!

Tycker du enbart skall se till en passande individ, inte minst med tanke på din begränsade budget.

Det är det jag tycker är intressant - du skriver att du har träffat TVÅ fjordingar, dessutom två uppenbart ouppfostrade och uppenbart dåligt ridna exemplar, därför tycker jag det är spännande att du säger att TS inte ska ha en fjording av den anledningen (ingen ska ha en ouppfostrad häst btw).

"Billiga hästar" som man hittar i skogen som ingen bryr sig om, som aldrig är hanterade, aldrig ordentligt inridna och har sådär 200 kg övervikt, det finns inom många raser, det är ingenting att rekommendera för en person som ts med värk osv, men kan vara ett "kul projekt" för nån annan. När jag ser en sån häst stå i en hage, oavsett ras, så dissar jag inte rasen för det, jag vill bara inte ha en sån häst.
Det finns tre såna hästar i grannens hage, en fjording, nåt stort lipizaner-aktigt och en ponny, troligtvis en äldre NF som ser ut som hrm, ingen av dessa skulle jag heller rekommendera ts.

Jag skrev också att med min erfarenhet så skulle jag rekommendera en lite äldre, välriden fjording, då ts inte heller behöver en jättestor häst. Det får jag skriva lika väl som att du skriver inte. Jag träffar drygt 60 såna om året (inte alla äldre då), och jag möter ju inte alla.

Det viktigaste för ts är rätt individ, men man måste vara öppensinnad och det är ts enligt sitt senaste inlägg. TS är varmt välkommen hit och hälsa på våra hästar om ts vill, liksom jag tycker man ska se sig om och "lära känna" olika hästar (och raser) i sin jakt på häst. Genom att träffa vissa individer inom vissa blodslinjer osv så kan man ju lära sig ungefär vad man letar efter, när man börjar smalna av sin sökning o rätt som det är så står drömhästen där. Min drömhäst trodde jag var stor och fux, den visade sig vara liten och gul - det blir inte alltid som man tänkt sig..

*kl* Rekommenderas ts att söka efter en "handikappanpassad häst", de är ofta väl miljötränade, alt sätt in en köpesannons o beskriv vad du söker, det är kanske specifika egenskaper som inte alltid nämns i säljesannonsen.

Lycka till med letandet!

Jag har haft 3 curly, 2 ston och en valack. Jag hade dessa från de var 1 år så jag gjorde allt från början med dem. Ett sto utbildade jag till tävling LA dressyr och valacken till 1,20 hoppning. Mina "tävlingscurly" var jordens arbetsnarkomaner, de älskade att träna och tävla. De var inga hästar som gick att ställa av för då blev de helt odrägliga att hantera. Jag skulle dock jämföra dem med en brukshund; extremt lättlärda, smarta, gör allt för dig om du har ett bra ledarskap men mycket skarpa som kräver konsekvens och strikta regler.

Hittar du alla knappar på en curly och får den att jobba med dig istället för emot dig så har du världens bästa hästkompis som är med på allt vad du än gör!

Min valack en härlig sommarkväll
29970720.jpg

På hoppptävling när han var 6 år
29970561.jpg

Mitt sto i sommarskrud
32754824.jpg

Stoet i vinterkrull
32754832.jpg

Lycka till med hästletandet :laugh:

Det är det jag tycker är intressant - du skriver att du har träffat TVÅ fjordingar, dessutom två uppenbart ouppfostrade och uppenbart dåligt ridna exemplar, därför tycker jag det är spännande att du säger att TS inte ska ha en fjording av den anledningen (ingen ska ha en ouppfostrad häst btw).

Som sagt,så skrev jag enligt min erfarenhet,jag skrev aldrig att alla fjordingar är dåliga nybörjarhästar,utan just enligt min erfarenhet.

Även TS själv skrev att hon bara hade dåliga erfarenheter av just fjordingar.

Senast ändrad:

Mitt förslag är New Forest. Stabila, snälla, starka ponnyer som verkar passa precis in på din beskrivning.

På vår ridskola har vi främst New Forest. Bättre ridskoleponnyer får man leta efter. Kanonpsyke. Även större vuxna kan rida kraftiga NF.

Annars kanske kallblod vore något för dig? En lättare nordsvensk, kanske. Dessa ligger även i lägre prisklass. NF kostar något mer än din budget.

Ang maror så tyckte jag mig se en anonns för nån dag sen under ditt max pris,dock så var han lite äldre (18 trrrooor jag) och därmed sluttävlad,dom ville han skulle få komma till nån och lufsa,samt något enklare pass då och då på banan. Men då är ju frågan som sagt om 18 är för gammalt?

Är kanon med en gammal tävlingshäst,då ooftast är vana med nya platser,massa folk,konstiga grejer m.m.

Måste bara inflika med att jag INTE har något emot fjordingar alls,jag tycker att dom är vackra som få,och det är något speciellt med dom,varje gång man ser en fjording så kollar man alltid lite extra,och om man skulle kika in i en hage bland massa halvblod tex och en fjording,så är det fjordingen man skulle se lååångt före dom andra.

Läst igenom mina inlägg,och ser att dom kan uppfattas som om jag avskyr fjordingar,och tycker att alla är lata,vrånga,och tråkiga,och så är det INTE! Självklart förstår jag att det finna väluppfostrade,välridna fjordningar,dock inget jag träffat på. Dom fjordingar jag sett blivit ridna (vilket är en hel del) går inte i form,och är allmänt lönnfeta,starka i munnen,och gör lite som dom vill,sen dom två som jag har erfarenhet själv av att hantera och rida,plus det som pappa berättat om syrrornas fjording.

Ska kika igenom fjordingtråden och förhoppningsvis kunna ändra min bild av fjordingar! :D

OCH,jag måste även fråga dig,läste i reasbeskrivningen för nått år sen tror jag att fjordingar kan bli uppemot 160 cm? Finns det verkligen så stora fjordingar? Dom jag sett ligger oftast runt 140-145..

OCH,jag måste även fråga dig,läste i reasbeskrivningen för nått år sen tror jag att fjordingar kan bli uppemot 160 cm? Finns det verkligen så stora fjordingar? Dom jag sett ligger oftast runt 140-145..

I Sverige har vi inga så stora fjordingar vad jag vet, det finns några som ligger uppemot 155 cm, men då känner jag själv att de blir för stora, det är väldigt, väldigt mycket häst..
Vanligast är som du säger runt ca 137-145 cm, men sen finns det variationer både uppåt och neråt, jag känner till hästar (alla ej i livet idag) mellan 125-155 cm.
Vår minsta är 137 och största 143, dock är alla ej färdigväxta.

Jag säger till dig som jag sa till TS, ni är alltid välkomna hit om ni vill! :) Jag säger inte att jag har världens snällaste och mest välridna fjordhästar, men härliga är de i alla fall. Senast idag har jag haft en ny medryttare på min gamling som själv ansåg sig som en "fegis" hon kom hem skinande som en sol utbrast att "han är ju inte alls seg, han är ju jätterolig", och stoet är ute på foder till en annan osäker ryttare.
De som jag tränar o tävlar med släpper jag dock inte gärna osäkra ryttare på, de kan vara lite väl toppade ibland när det spritter i kroppen..

Jag har själv varit fördomsfull, mot fjordingar, araber och russ... Behöver jag nämna att min första foderponny var gammal russtravare, min andra egna häst en arabkorsning och nu har jag 4 fjordhästar (totalt 8 med mammas).

Anledningen att jag skrev att jag inte rekommenderar en fjordhäst till TS är inte för att jag inte tror att det finns fjordingar som skulle passa henne utmärkt, det finns det säkerligen. Vad jag upplevt med fjordingar är dock att de ofta behöver en stark ledare, man behöver som ägare ha mer pondus än med många andra raser för att få en så trevlig häst som du beskriver.

Vad jag vet så har ingen sagt att TS absolut inte ska ha någon fjording, men nu handlade det om vilken ras man rekommenderar till henne - och fjording är inte generellt en ras som jag vill rekommendera till en människa som har ont och har blivit lite osäker.

Tillägger: Jag har ingenting alls emot fjordingar, tycker de är mysiga hästar och har som du kanske vet haft en själv? Det är inte det det handlar om - jag har inte velat rekommendera "min" ras heller (Engelskt fullblod) även om jag kan lova att där också finns individer som skulle passa TS.

Senast ändrad:

Jag förstår var du vill komma och som jag redan sagt till TS så handlar det om att hitta rätt individ och då kan man inte stirra sig blind på rasen utan måste vara öppen, jag säger inte att TS måste skaffa en fjording. Det finns en mängd otroligt trevliga raser som säkert skulle passa, men i TS fall är det individen som är det viktiga, inte rasen. Jag vet flertalet i samma situation som TS som har just fjording, men även många som hittat andra lika bra hästar inom andra raser.

Jag vet flera individer som säkert hade passat TS utmärkt, och också flera som absolut inte skulle göra det, oavsett ras.
Till en person som är rädd/osäker och har ont är det extremt viktigt att hitta rätt häst (och inte göra som jag o köpa häst på "postorder"), då måste man vara öppen och se alla möjligheter, se personligheten och hästen bakom rasen.
Min erfarenhet av många kallblodsraser och "äldre ponnyraser", typ gotlandsruss och liknande, är just att de behöver en bra ledare (eller ibland räcker det med att de har haft en), men att det också är det som gör att man kan hitta de fantastiska och trygga individerna som hittat sig "själv" genom sin ägare/skötare, men därmed inte sagt att inte ädla ponnyer också kan vara det, men ibland blir de för mycket avlade på tävling. Det är med andra ord omöjligt hitta rätt genom att titta för mycket på rasen.

*kl*
Känner att fjord-snacket började bli lite mycket off-topic, men om det är nån som funderar mer på nåt som jag skrivit så får ni gärna PM:a.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka