Tillbaks i hästletar träsket!

Mysaan

Trådstartare
Vet inte om ni minns i våras (tror jag det var) då jag skrev en tråd om jag skulle sälja min älskling nu innan kroppen blivit för kass eller vänta tills jag absolut inte kunde rida honom längre.

Hur som helst så efter massa velande hit och dit så har jag nu bestämt mig för att sälja honom och införskaffa en d ponny eller liten häst som är trygg och stabil. Har nämligen märkt att hans bus inte längre uppskattas av mig utan jag blir rädd.

Men oj vad svårt det är att hitta något vettigt. Har iofs inte så bråttom men eftersom jag har fördelen av att kunna stå med två hästar ett tag så börjar jag leta redan nu innan den jag har är såld.

Men vad ska man leta efter? Vet ju att man inte ska fokusera på ras direkt utan individ meninom vilken ras tror ni det finns störst chans att hitta en lämplig individ?

Mina krav är:
trafiksäker, lugn och stabil. Skogsmulle som kan/vill ta längre skutt ibland och ett och annat dressyrpass på banan. Helst en D ponny eller så. C-ponny är jag nog för stor för. Ska kunna bära upp 60 kg och 163 cm ryttare.

Ville nog mest skriva av mig lite har varit några riktigt tuffa dagar innan ajg äntligen faktiskt insåg att detta var/är det enda riktiga och vettiga beslut både för hästen och mig.

Sv: Tillbaks i hästletar träsket!

En welsh cob? Dom verkar vara väldigt allsidiga, och lugna och framför allt,helt otroligt vackra! :love:

Sen har du ju tinker,irish cob,vet dock inte hur dom är i sättet då jag aldrig träffat en irl,men dom "ska" väll vara rätt så lugna?

Sen beror det ju på om du vill ha en grövre ponny,eller en mer "sportponny"? Finns ju underbara korsningar också,eller vill du ha renrasigt?

Vad har du tänkt dig rent åldersmässigt? En yngre,en som är i sin bästa ålder,eller en lite äldre som tävlat klart och vill komma ut i skogen och mysa?

*delvis kl*

Welsh cob har jag hört kan vara lite hetlevrade, vet dock inte om det stämmer eftersom jag inte har någon erfarenhet, men jag tror det var på buke jag läste det :p Om det nu stämmer så kanske det inte är rätt ras för ts, men håller med om att de är fruktansvärt fina! :)

Hade jag varit ts hade jag nog satsat på en trevlig haflinger, de uppfyller alla krav du har :)

Islandshäst :D

En fjording kanske annars?
Är det en äldre häst du tänker dig eller en yngre? Finns ju många 'gamla' tävlingshästar/hästar som skulle trivas med en sån tillvaro tror jag. Sen som sagt, rasen spelar mindre roll det är ju individen.
(fast jag säger ändå islandshäst :p)

Dom cobbar jag träffat har varit väldigt lugna och fina,men det beror mycket på individen,lika med fjordningar,vissa rekomenderar dom som nybörjarhäst,och andra skulle ALDRIG sätta upp en nybörjare på en fjording.

Brukar bli en hel del diskutioner om just islänningar och fjordningar när ts söker lugna hästar,jag är en av dom som inte skulle rekomendera nån av dom! ;)

Haflingern tänkte jag också på,det vore nog också något för TS! :bow:

*kl*

Åldern har ingen betydelse egentligen det viktigaste är att den är lugn och stabil så den inte är hoppig/sprättig när man rider ut eftersom min kropp inte fixar det längre. Sedan får den gärna ha lite motor så men ändå vara trygg. :crazy:

Islänning trycker både stallkompisen som har två och sambon för. Haflinger är ju vackra tycker jag. Även welsharna har jag mest bara hört gott om.
Hittade en annons med American Curly hur är de i tempramentet?

*kl*

Åldern har ingen betydelse egentligen det viktigaste är att den är lugn och stabil så den inte är hoppig/sprättig när man rider ut eftersom min kropp inte fixar det längre. Sedan får den gärna ha lite motor så men ändå vara trygg. :crazy:

Islänning trycker både stallkompisen som har två och sambon för. Haflinger är ju vackra tycker jag. Även welsharna har jag mest bara hört gott om.
Hittade en annons med American Curly hur är de i tempramentet?

Jag kan tipsa om Rocky Mountain - de jag träffat är precis som du beskriver. Tyvärr är de ovanliga i Europa... Förhoppningsvis får jag snart hem min egen :love: så att jag kan se om de visar sig vara så trevliga som jag upplevt det även vid noggrannare inspektion. (Totalt har jag sett många individer, men ridit ett tiotal - de flesta mellan 3- 5 åroch relativt outbildade).

Tom med min kompis som tycker det är lite otäckt att gå upp och ner i skogen, rida nya hästar etc blev kär och ville ta med 5 åringen hon red i skogen - en av de tryggaste hästar hon ridit...Men det finns motor i dem - det och att de är så snälla är vad jag gillar mest med rasen.

Oj dem har jag aldrig hört talas om. Har du någon bild på någon? Hur stora är de?

Just curlyn har jag ingen erfarenhet av,men lite av basjkiren,nu blandas dom ofta ihop,men det är INTE samma ras. Curlyn ska ju vara en lugn och härdig ras,finns lite info på nätet,samt en del uppfödare du kan ringa och fråga lite. Basjkir hästen är också en väldigt trygg häst.

Islänningar har jag träffat på en del genom åren,antingen så är dom lugnet själv,eller så är dom rena bomben! (av mina erfarenheter) En tjej i stallet har två islänningar,och dom är som dag och natt,ena sprättig och rädd,andra är lugn och cool. Dock så säger hon att det är MYCKET häst i dom,och att dom är ganska "hårda" i huvudet,på både gott och ont. Hon gick från halvblod till islänning,och hon sa att det var nästan så att hon fick börja om att lära sig att rida. :D

Får man fråga vad du har som maxpris ungefär?

Senast ändrad:

Vad tråkigt att du redan har behövt ta beslutet.

Jag skulle råda dej att titta på en övervuxen ponny, typ 150 cm hög. De som jag har ridit i den höjden har haft ett trevligt steg och inte det snabba ponnysteget som kan vara lite jobbigt för oss med värk. Dessutom är det väldigt mycket billigare än en D-ponny.
Titta efter en häst som är relativt lite riden men som har rätt psyke så att du själv kan forma hästen efter vad din kropp klarar.
Vad det är för ras har mindre betydelse, det är ju individen som är viktig och att den inte har bocksprång och hyss för sig vid ridning.
Jag skulle inte rekomendera fjordning just eftersom de ofta har en del bocksprång för sig och lätt blir starka.

Hoppas att du hittar ditt hjärtas vän och att ni får mycket roligt ihop.

Håller verkligen med!

Om du inte ska tävla så kan TS spara tiotusentals kronor på att skaffa dig en häst runt 150 istället för en ponny.

Det finns ju massor med trevliga äldre halvblod som också stämmer in på din beskrivning. Sen är haflinger och fjordingar båda trevliga, om du hittar en som är lite mer sportig i modellen.

Skulle tro att jag nog måste lägga maxpriset på 15000 kr. beror lite grann på hur förtjust sambon blir i hästen också.

Jag tillhör också dem som inte skulle rekommendera varken islänning eller fjording till någon som vill ha en lugn och stabil häst. Fjordingar kan ju ha en del hyss för sig och islänningar är enligt min erfarenhet, precis som någon sade ofta lite hårda i huvudet. Dessutom finns det fler gångarter att hålla reda på vilket för mig känns "onödigt" om man bara vill ha en häst att mysa i skogen med och träna lite lätt.

Men sedan är jag väl lite partisk där eftersom jag själv har väldigt svårt för islänningar, deras psyke och sätt passar i regel inte mitt psyke och sätt :p

En Tinker(/Irish cob) skulle ju som någon skrev också kunna passa, och connemara (övervuxen om man vill dra ner priset lite) är en ras som jag också gladeligen skulle rekommendera för ts syfte :)

Jag kan bara svara för min curly och de jag träffat men de är alla lugna och trevliga. Tar mycket med ro men ger man dem lillfingret så tar de hela armen.

Vad tråkigt att du redan har behövt ta beslutet.

Jag skulle råda dej att titta på en övervuxen ponny, typ 150 cm hög. De som jag har ridit i den höjden har haft ett trevligt steg och inte det snabba ponnysteget som kan vara lite jobbigt för oss med värk. Dessutom är det väldigt mycket billigare än en D-ponny.
Titta efter en häst som är relativt lite riden men som har rätt psyke så att du själv kan forma hästen efter vad din kropp klarar.
Vad det är för ras har mindre betydelse, det är ju individen som är viktig och att den inte har bocksprång och hyss för sig vid ridning.
Jag skulle inte rekomendera fjordning just eftersom de ofta har en del bocksprång för sig och lätt blir starka.

Hoppas att du hittar ditt hjärtas vän och att ni får mycket roligt ihop.

Ja det är jättetråkigt men som det är nu drar jag mig verkligen för att rida och då blir kroppen sämre och då drar jag mig ännu mer för att sitta upp på min sprätthög. Älskar honom av hela hjärtat så det är ett jobbigt beslut men jag tror att det är bäst för oss båda.

Jo det bästa är väl om man kan hitta något som är mycket formbart fortfarande. Supersvårt verkligen. Men letar långsamt denna gången ska det vara någon jag kan ha länge.

Nä något tävlande blir det nog inte tala om utan bara en bsäta vän som precis som jag vill ut i skog och mark och eventuellt ta något litet skutt coh något dressyrpass på banan någon gång då och då.

Jag tillhör också dem som inte skulle rekommendera varken islänning eller fjording till någon som vill ha en lugn och stabil häst. Fjordingar kan ju ha en del hyss för sig och islänningar är enligt min erfarenhet, precis som någon sade ofta lite hårda i huvudet. Dessutom finns det fler gångarter att hålla reda på vilket för mig känns "onödigt" om man bara vill ha en häst att mysa i skogen med och träna lite lätt.

Men sedan är jag väl lite partisk där eftersom jag själv har väldigt svårt för islänningar, deras psyke och sätt passar i regel inte mitt psyke och sätt :p

En Tinker(/Irish cob) skulle ju som någon skrev också kunna passa, och connemara (övervuxen om man vill dra ner priset lite) är en ras som jag också gladeligen skulle rekommendera för ts syfte :)

Fjordingar har jag bara negativa erfarenheter med så dem tittar jag inte så mycket på. Islänningar är jag skeptisk till trots att de som jag träffat varit ytterst trevliga och mysiga. Men det har mest varit från marken sedan har de varit ganska heta att rida och det vill jag inte ha längre.

Tror min sambo propagerar för islänning för att han ska kunna skritta en sväng i bland men jag tror att han kan göra det på tex en överväxt connemara också.

Älskar maror hade en som ung och det var den schysstaste häst jag någonsin träffat. tyvärr tror jag min budget ligger lite för lågt för ens en överväxt mara

Jag kan bara svara för min curly och de jag träffat men de är alla lugna och trevliga. Tar mycket med ro men ger man dem lillfingret så tar de hela armen.

Hmmm! Hittade en superbilligt men funderar på vad det är för fel på den eftersom den ligger så långt under andra som jag sett på annons

Om den är superbillig så skulle jag kolla upp den noga. De kan ha extra gångarter förresten, rätt roligt.

Ja den kostar bara 4 siffrigt så det känns som att det är superbilligt för den rasen. Jo ska kolla den ordentligt i så fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka