Vi har ett regelverk för hur vi bestämmer vem och vilka som ska komma i åtnjutande av våra gemensamma resurser.
Enligt de regler vi gemensamt beslutat.
Iom medlemskapet i Schenegen så har vi nu en fri rörlighet inom unionen.
Med det enkla vilkoret att vi ska ha med oss resurser så att vi inte belastar landet vi besöker. Detta inkluderar försäkringar för sjukvård.

Att komma hit för att ockupera en bit mark, svina ner och försörja sig medelt att tigga är inte andemeningen med det öppna eu.

Vill du komma för att jobba så är det ok...på våra villkor.

Dessa romer har inte asylrätt. alltså....
de får komma på samma vilkor som alla andra eu medborgare.
Dåså. Då behövs inte ett tiggeriförbud också.

@gul_zebra

I exempelvis Rumänien svälter inte fler människor ihjäl än i Kanada, Schweiz eller Frankrike (per 100 000 invånare, enligt WHO). Förklara nu din retorik om människor som svälter till döds tack.
Det får du fråga @landsbygdsbo om, jag har bara bemött hans argument.
Hm..hur vill du lösa problemn med att hundratusentals barn svälter ihjäl utomlands då?
Eller att stora delar av världens befolkning lever på och under svältgränsen?
Vi kan inte hjälpa alla.
Och vi bör ha klart för oss konsekvenserna av tiggeri, inte enbart för dem som tigger.

Hans argumentet är ju inte att svältande människor hjälps av ett tiggeriförbud. Däremot att det klart bättre att skänka motsvarande summa som vi skänker till tiggare till människor som faktiskt svälter. Tiggeribranschen är som sagt nedlusad av människohandel. Tiggarna kan dessutom i många fall ta ett riktigt förvärvsarbete i sina hemländer och således bidra till allmännyttan och deras etablering i samhället.

Men ni som tycker att det är ok med tiggare, har ni på fullt allvar inte märkt av övriga problem som de drar med sig? Bor ni i storstäder kanske? för vi som bor i småstäder har alla märkt av hur stölder av alla de slag eskalerat, diesel/bensinslangning, stölder av motorgräsklippare och annat som går att avyttra, husvagnsstölder, cykelstölder mm you name it, sen tiggarna kom till staden. Markägare hittar "campingplatser" på sina avlägsna marker där det både eldats ( har varit snustorrt här i sommar) och skräpats ned kopiöst. För mig är detta inte ok. Jag är helt för att vi ska hjälpa andra, t ex Rumänien, men då i deras land. Om villkoren förbättras där så minskar ju problemet.
Dra inte in mig i din xenofobi.

Men hallå? Det görs ju redan. Och det händer inte ett skit. Desperata människor gör vad de behöver för att överleva, det är inte svårare än så.
Nu har jag inte hunnit läsa ikapp. Både Bulgarien o Rumänien har fått massvis med öronmärkta pengar avsatta från EU. Tyvärr fryser dom inne eftersom länderna inte kan/vill öronmärka dem.

Dåså. Då behövs inte ett tiggeriförbud också.

Eftersom tiggeriet är motorn som skapar markockupationen och det medföljande svineritet så är det tvärtom effektivt för att beivra krimminaliteten med just ett förbud...om det verkligen genomdrivs.

Nej svälten i Rumänien är nog inte så hög...internationellt sett

Att det handlar om 2 grupper som betraktar varandra med stor misstänksamhet och aversion.
Så är det. Och att då fråga en del om den andra delen anar man ju svaret. När jag reste i Rumänien och även då genom romska byar, även vid en begravningsakt , spottade genomresande rumäner på de. Rumänerna vägrade leverera el, vatten, sälja mat till de osv. Romerna får inte bo i samma byar som rumäner (rent juridiskt vet jag inte men det var så)
Så aversion från båda sidor, absolut.

Problemet är väl att grunden/orsaken inte ligger unde varken din eller den svenska statsmaktens kontroll. Vi har egentligen bara 2 val
1 acceptera tiggeri
2 agera för att försvåra tiggeri
För våra val begränsas ju av landets nationsgränser.
Ett alternativ, omän segt och långsiktigt, är ju också att vi, som EU-medlemmar, pushar idogt för att Romernas hemländer ska använda de öronmärkta pengarna och verkligen arbeta för en förändring. Det är väl egentligen det enda vi kan göra, på sikt. Rumänien och Bulgarien är medlemmar i EU och därför menar jag att man kan ställa krav på dem.

Ett alternativ, omän segt och långsiktigt, är ju också att vi, som EU-medlemmar, pushar idogt för att Romernas hemländer ska använda de öronmärkta pengarna och verkligen arbeta för en förändring. Det är väl egentligen det enda vi kan göra, på sikt. Rumänien och Bulgarien är medlemmar i EU och därför menar jag att man kan ställa krav på dem.
Ett arbete pågår redan i Brüssel men man måste inse att det går att göra ytterst lite om inte hemlandets regering är intresserad.
Men det ändrar inte nödvändigheten av att tillämpar samma lagstiftning för eu-migranter så som våra egna medborgare.

Idag på landsbygden bildas medborgargarden för att freda hus och hem från stölder
En utveckling som inte är possitiv på lång sikt.

Om du tycker att det är likvärdigt att diskutera frågan män vs. kvinnor på samma nivå som svenska medborgare vs. utländska medborgare så är vi helt oense.
Jag begär inte att fattigdom ska lagstiftas bort. Jag tycker att det är bra att det görs möjligt att införa förbud mot tiggeri. Helt olika saker.

Men hur kan det ens vara "olika saker"?! Ett förbud mot tiggeri är per automatik ett förbud mot fattigdom. Det är verkligen inte svårare än så.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 639
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen... 2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: kolblakkur
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 234
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 888
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka