Förbud för mobiler i skolor

Jösses så du går på, du vet att det är ett diskussionsforum du sitter på? Inte ett jag har rätt å ingen annan får tycka annorlunda än mig. Att man inte har egna barn betyder inte att man inte vet nått. Vilket inskränkt elakt å vidrigt beteende. Snudd på mobbing....

Jag tycker att det elaka i den här tråden är de som hackar på en förälder som har ett barn som har det jobbigt. Så mycket skuldbeläggande kommentarer från flera här i tråden! Här ni inte hur ni låter? Var är empati? Var är er förståelse för att alla inte fungerar likadant?
 
Ja, det är tyvärr mycket möjligt. Blir väl så när småfolk försöker ta efter "idealet" av de äldre, utan faktiskt vetskap om vad dessa sysslar med. Exakt hur det skulle förbättras vet jag dock inte riktigt. Påhälsningar från diverse gymnasieskolor med elever från dessa som förklarar vad de gör på lektionerna, på ett vettigt vis?

Kan också tillägga att mobiler inte är alltför vanligt här under rasterna heller. Visst förekommer dem, men inte så att alla sitter med dem konstant utan det är mycket social samvaro också. Själv har jag inga vänner i skolan (självvalt, jag är på intet sätt mobbad) och det händer att jag skriver med mina vänner under rasterna, men jag spenderar nog mer tid med någon bok, ute på promenader eller med att läsa nyheterna via skoldatorn.
Jag tror ändå att det är påväg mot att bli "bättre" och mera acsepterande osv.
Alltså om man tänker med lego tillexempel så tror jag att det är mera "okej" nu pågrund av att det finns mycket mera lego för vuxna och lego tävlingar osv.
Och det känns som att det iallafall är en bra sak ändå med sociala medier osv att många blir mera acsepterande och vet mera om att alla är o lika och har o lika sätt att vara osv. Så jag TROR iallafall att det kommer bli bättre och bättre och mera okej att vara den man är osv.
Och påtal om mobiler så på min skola eller i min klass iallafall så är denenda "regeln" att man inte får ha mobilen framme på lektions tid. Och jag har iallafall aldrig märkt nåt problem med det eller att alla håller på med mobilen på rasterna osv utan det är väldigt blandat.
 
Men kanske inte om de spelas under lektionstid, vilket tyvärr också sker.
Nej det får ju aldrig inkräkta på andra aktiviteter som är viktiga eller störa omgivningen.
Men det är egentligen lika illa att läsa en bok som inte hör dit.
Eller sätta sig och rita i stället.

Dåligt uppförande behöver inga skärmar, det går att utöva ändå.
 
Jag jobbar på gymnasiet och eleverna bygger regelbundet med lego. 😇 visserligen bygger de robotar och programmera dem på olika sätt och favorit examinationen är "robotwars" där det gäller att bygga så hållbart som möjligt. 3d printarna skriver ut specialritade legobitar stup i kvarten. ;)

Har haller gymnsiet pa med lego robotar (och andra robotar) ocksa. De jobbar med legot bade pa vissa lektioner, raster, efter skolan och nar de kan.
Varje sommar har vi en "kommunal marknad" dar aret's vinstgivande (och ibland nagon/nagra som foll isar och inte fungerade alls) konstruktioner visas upp. Det ar helt fantastiskt att se vad de astadkommit och hur duktiga de ar.
 
Man får skilja mellan ett problem på samhällsnivå och ett individuellt barn/ungdom. Det är, nästan, ingen som ifrågasätter att det på en individnivå kan vara problematiskt att vara utan mobil av olika anledningar. Men frågan är om det borde vara ett allmänt förbud.

Sedan kan det faktiskt argumenteras att det är fler barn som procentuellt sett far illa av att inte ha förbud eftersom de blir ännu mer utsatta pga mobbing/trakasserier via sociala media under skoltid. Skolan måste få vara en fredad zon där barn inte behöver riskera mobbing, utstötthet, illegal fotografering och trakasserier.

Om det är barn som behöver sina mobiler, så kanske en speciallösning vore vägen att gå. Men jag kan absolut se att det kan skapa mer problem eftersom det gör att barnet ifråga sticker ut ännu mer. Men, återigen, vad är bäst för kollektivet, inte individen?
 
Man får skilja mellan ett problem på samhällsnivå och ett individuellt barn/ungdom. Det är, nästan, ingen som ifrågasätter att det på en individnivå kan vara problematiskt att vara utan mobil av olika anledningar. Men frågan är om det borde vara ett allmänt förbud.

Sedan kan det faktiskt argumenteras att det är fler barn som procentuellt sett far illa av att inte ha förbud eftersom de blir ännu mer utsatta pga mobbing/trakasserier via sociala media under skoltid. Skolan måste få vara en fredad zon där barn inte behöver riskera mobbing, utstötthet, illegal fotografering och trakasserier.

Om det är barn som behöver sina mobiler, så kanske en speciallösning vore vägen att gå. Men jag kan absolut se att det kan skapa mer problem eftersom det gör att barnet ifråga sticker ut ännu mer. Men, återigen, vad är bäst för kollektivet, inte individen?

Så du menar att utan mobiler under skoltid så sker mindre/ingen mobbing på skoltid? Jag kan intyga att mobbing absolut sker på skoltid även utan mobiltelefoner. Tror inte att ungar ändrats så mycket sen jag var liten.
 
Nej det får ju aldrig inkräkta på andra aktiviteter som är viktiga eller störa omgivningen.
Men det är egentligen lika illa att läsa en bok som inte hör dit.
Eller sätta sig och rita i stället.

Dåligt uppförande behöver inga skärmar, det går att utöva ändå.
Insåg nu att när jag kom till fysiklektionerna i högstadiet sträckte min lärare ut handen åt mig. Och så fick jag ge henne min bok... :o Hon hade kommit på mig att läsa i den på lektionstid istället för att lyssna på henne! Jag var inte särskilt olydig alls, så det blev liksom lite komiskt mellan lärarna också när de pratade (för de gjorde de, gick rätt fort så att alla fick veta mitt hyss), vissa andra elever hittade på andra hyss, medan jag läste en bok. Hade i och för sig flest antal bokrecensioner på hela skolan också.
 
Så du menar att utan mobiler under skoltid så sker mindre/ingen mobbing på skoltid? Jag kan intyga att mobbing absolut sker på skoltid även utan mobiltelefoner. Tror inte att ungar ändrats så mycket sen jag var liten.
Fast det är ett sätt att minska mobbningen på. Det tar inte bort mobbningen utan kan minska den.

Och jag som utsatts för rätt grov mobbning är så in i bombens glad över att jag inte växte upp i en tid där varje unge hade mobil i näven och filmade mig och skrev en massa på sociala medier om mig, mobbningen av mig var så att säga lokal där jag var, misshandel, utfrysning och mobbning. Den var inte både på plats OCH för resten av hela världen att kunna ta del av för all framtid. Om man ens kan minska möjligheterna till detta gör man något bra+ att det gör det bättre för fokuset i skolan och på lektionerna.
 
Fast det är ett sätt att minska mobbningen på. Det tar inte bort mobbningen utan kan minska den.

Och jag som utsatts för rätt grov mobbning är så in i bombens glad över att jag inte växte upp i en tid där varje unge hade mobil i näven och filmade mig och skrev en massa på sociala medier om mig, mobbningen av mig var så att säga lokal där jag var, misshandel, utfrysning och mobbning. Den var inte både på plats OCH för resten av hela världen att kunna ta del av för all framtid. Om man ens kan minska möjligheterna till detta gör man något bra+ att det gör det bättre för fokuset i skolan och på lektionerna.

Jag tror att det är ett rätt verkningslöst sätt att minska mobbingen. Då kommer mobbarna bara mobbas via mobil utanför skoltid istället och jag tror inte man uppnår något annat än att skolan kan klappa sig själv på axeln för att de jobbar mot mobbing och strunta i att göra något som faktiskt har en effekt.

Sen tycker jag att det ska vara mobilförbud på skoltid ändå. Men inte p.g.a. mobbing utan p.g.a. att mobilerna inte ska distrahera eleverna.
 
Så du menar att utan mobiler under skoltid så sker mindre/ingen mobbing på skoltid? Jag kan intyga att mobbing absolut sker på skoltid även utan mobiltelefoner. Tror inte att ungar ändrats så mycket sen jag var liten.

Naturligtvis kommer det fortfarande ske mobbing, det har det gjort så länge det finns en skola och ett umgänge bland ungdomar. Skillnaden är att mobbingen sprids med blixtens hastighet till ett mycket större antal ungdomar, utanför skolan. Att ungdomar blir fotade mot sin vilja och dessa foton sedan sprids offentligt. Det är skillnaden mot förr när det inte fanns mobiler. Drevet mot ungdomen sker inte bara i skolan utan är konstant via sociala medier. Och utövas av totalt främmande människor även utanför Sverige.
 
Naturligtvis kommer det fortfarande ske mobbing, det har det gjort så länge det finns en skola och ett umgänge bland ungdomar. Skillnaden är att mobbingen sprids med blixtens hastighet till ett mycket större antal ungdomar, utanför skolan. Att ungdomar blir fotade mot sin vilja och dessa foton sedan sprids offentligt. Det är skillnaden mot förr när det inte fanns mobiler. Drevet mot ungdomen sker inte bara i skolan utan är konstant via sociala medier. Och utövas av totalt främmande människor även utanför Sverige.

Fast du stoppar inte det genom att ha mobilförbud på skoltid.
 
Du stoppar att ungdomar inte kan se och läsa under skoltid. Att de får en respit när de går i skolan, att det är en 'safe place.'

Fast det är ju ingen safe space bara för att mobilerna inte är tillgängliga. Det krävs så extremt mycket mer för att skolan ska vara fri från mobbing och vara ett safe space för alla! Du har hängt upp dig på mobilerna och glömmer att barn kan mobba varandra helt analogt, IRL.
 
Fast du stoppar inte det genom att ha mobilförbud på skoltid.
Man minskar det troligen eftersom de då alltså inte har tillgång till mobilerna i samma utsträckning och då inte hamnar i samma situationer och ögonblick att skicka vidare och att fota och filma för stunden.
 
Jag tror att det är ett rätt verkningslöst sätt att minska mobbingen. Då kommer mobbarna bara mobbas via mobil utanför skoltid istället och jag tror inte man uppnår något annat än att skolan kan klappa sig själv på axeln för att de jobbar mot mobbing och strunta i att göra något som faktiskt har en effekt.

Sen tycker jag att det ska vara mobilförbud på skoltid ändå. Men inte p.g.a. mobbing utan p.g.a. att mobilerna inte ska distrahera eleverna.
Men tror du verkligen att att mobilförbud är det enda skolor kan göra mot mobbning, och för all del gör?
"Ah, nu har vi mobilförbud, så nu mobbar ungarna inte varandra, nu har vi gjort vår del och skiter i resten"?
 
Man minskar det troligen eftersom de då alltså inte har tillgång till mobilerna i samma utsträckning och då inte hamnar i samma situationer och ögonblick att skicka vidare och att fota och filma för stunden.

Nope, mobbing utförs mycket enkelt IRL också. Ansikte mot ansikte. Jag vet av egen erfarenhet (från en tid då mobiler inte existerade) att mobbarna lyckas faktiskt mobbas även utan mobiler. De är oerhört effektiva helt utan teknik!

Vill man stoppa mobbing är det helt andra saker man bör fokusera på!
 
Men tror du verkligen att att mobilförbud är det enda skolor kan göra mot mobbning, och för all del gör?
"Ah, nu har vi mobilförbud, så nu mobbar ungarna inte varandra, nu har vi gjort vår del och skiter i resten"?

Men varför detta fokus på mobbingen som anledning till mobilförbud? Jag är helt för mobilförbud. Men inte p.g.a. mobbingen utan p.g.a. att mobilen distraherar eleverna. Mobbingen är en helt separat sak vars effektivitet jag inte tror man minskar det minsta genom ett mobilförbud.
 
Nope, mobbing utförs mycket enkelt IRL också. Ansikte mot ansikte. Jag vet av egen erfarenhet (från en tid då mobiler inte existerade) att mobbarna lyckas faktiskt mobbas även utan mobiler. De är oerhört effektiva helt utan teknik!

Vill man stoppa mobbing är det helt andra saker man bör fokusera på!
Nämen wow, går det att mobba utan mobil?!
Tror du verkligen inte skolor arbetar med mobbning helt utan att fokusera på bara mobilen?! Jag har inte stött på en skola som inte åtminstone försökt arbeta med mobbning. Och då har mobilförbud inte ens funnits ännu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp