Man kan inte bara slänga pengar på dessa grupper och hoppas att det löser allt. Dokumentären Paradise Hotel skildrar problematiken rätt bra,
Den dokumentären har jag länkat till förut med resultatet att den inte ens kommenterades. Vill man inte se verkligheten så vill man inte.

Den jämförelsen är inte rimlig. Även de fattigaste av svenska pensionärer har riktigt hög levnadsstandard jämfört med många av de grupper vi pratar om i den här tråden.
En person med garantipension har väl in garanterad inkomst på runt 10 000 efter skatt eller?
Garantipension + bostadsstöd.
Det innebär att en som aldrig arbetat har samma nettoinkomst som en låglönearbetare på heltid
Rätt bra egentligen om man tänker efter...

ett förbud mot stöld är knappast ett förbud mot att alla inte får vad de behöver.
Att reglera tiggeriet förbjuder inte fattigdom. det är helt enkelt en reglering av det allmäna rummet.

Fast att jämföra tiggeri med stöld är väl ändå rätt orimligt? Att stjäla något är ju att ta något från någon annan mot hens vilja, att tigga är att be om pengar? Ingen tvingar någon att ge pengar till en tiggare. Det är där jag tänker att det blir svårt med ett förbud.

Fast att jämföra tiggeri med stöld är väl ändå rätt orimligt? Att stjäla något är ju att ta något från någon annan mot hens vilja, att tigga är att be om pengar? Ingen tvingar någon att ge pengar till en tiggare. Det är där jag tänker att det blir svårt med ett förbud.

Att olovandes ockupera mark är ju som att stjäla eller? Jag vill inte ha någon hos mig som svinar ner .
Möjligheten för ett förbud finns..exempelvis runt ingången till köpcentrum eller järnvägstationer. Men inte för en hel kommun. Den möjligheten existerar troligtvis redan idag.

En person med garantipension har väl in garanterad inkomst på runt 10 000 efter skatt eller?
Garantipension + bostadsstöd.
Det innebär att en som aldrig arbetat har samma nettoinkomst som en låglönearbetare på heltid
Rätt bra egentligen om man tänker efter...

Efter skatt??? Var får du dom siffrorna ifrån?
Du menar före skatt, det ger en pension på ca 7000 efter skatt.

tror inte alla som sitter utanför "affären" med en mugg har det så illa ställt som man tror. Jag ser dagligen dessa gå ut och fika tillsammans, samt prata/surfa i sina mobiler i timtal. Jag har även sett dom gå på sina "möten" i stan och blivit upphämtade i många fall fina bilar. Jag ser detta då jag vistas mkt omkring dessa miljöer dagligen. Vissa är det synd om, andra inte.

Förbjuda tiggeri tror jag väl inte på, men kanske på vissa platser.

Men du. Tror du på allvar man tjänar FETT på att tigga utanför Konsum? De fattigaste ser vi inte ens, för de kan inte ta sig hit. Man gör sånt för att överleva, kunna ge sina barn en bättre framtid, kanske ha värme eller ett tak till vintern.

Den dokumentären har jag länkat till förut med resultatet att den inte ens kommenterades. Vill man inte se verkligheten så vill man inte.

Och @durachiny

Jag har sett den. Den skildrar människor som sedan anno dazumal lever i utanförskap på alla möjliga vis. Som sattes i ett lägenhetskomplex ingen ville ta ansvar för. Som saknar ekonomiska resurser.

Jag tycker ni istället borde läsa av och om Katarina Taikon och se lite andra dokumentärer.

Allmänt: jag blir faktiskt helt chockad över hur många som verkar ha missat det förtryck romerna varit utsatta för. Det är inte länge sedan man tvångssteriliserade kvinnor och män. Tog barn från deras föräldrar. Man fick (och får) inte gå i skolan. Hur f-n ska det bygga tilltro till samhället att ses som paria? Att all tror att man stjäl som en korp på grund av efternamnet?
Sen är det ju så att många yrken romer haft av tradition numer inte efterfrågas. Då spelar det ingen roll hur skicklig hantverkare man är.

Självklart har även romer som grupp problem. Men det största problemet torde vara den människosyn som råder. Det blir ju pinsamt uppenbart i såna här trådar att alla människor inte anses ha samma värde.

Jag skulle tro att ett husskepp med svenska socialbidragstagare och missbrukare skulle låta ett hus förfalla på samma sätt om de lämnades vind för våg.....
Och @durachiny

Jag har sett den. Den skildrar människor som sedan anno dazumal lever i utanförskap på alla möjliga vis. Som sattes i ett lägenhetskomplex ingen ville ta ansvar för. Som saknar ekonomiska resurser.

Jag tycker ni istället borde läsa av och om Katarina Taikon och se lite andra dokumentärer.

Allmänt: jag blir faktiskt helt chockad över hur många som verkar ha missat det förtryck romerna varit utsatta för. Det är inte länge sedan man tvångssteriliserade kvinnor och män. Tog barn från deras föräldrar. Man fick (och får) inte gå i skolan. Hur f-n ska det bygga tilltro till samhället att ses som paria? Att all tror att man stjäl som en korp på grund av efternamnet?
Sen är det ju så att många yrken romer haft av tradition numer inte efterfrågas. Då spelar det ingen roll hur skicklig hantverkare man är.

Självklart har även romer som grupp problem. Men det största problemet torde vara den människosyn som råder. Det blir ju pinsamt uppenbart i såna här trådar att alla människor inte anses ha samma värde.

Problemet är att det mycket blir ett moment 22 över det hela, deras hemländer litar inte på romerna och romerna litar inte på hemländerna. Det går inte att bara tillföra pengar och tro att det löser något. Pengarna kommer tas och sedan fortsätter allt som vanligt. Det som måste ske är ett kulturskifte inifrån romerna själva, en önskan att integreras och att vara en del av samhället. Samhället har många gånger försökt i varierande utsträckning att hjälpa dessa personer men trots det faller man tillbaka i samma mönster igen.

Om du tittar på vad som sker i Sverige, tiggandets vara eller icke vara som ett måste för deras överlevnad kan man diskutera. Jag tycker inte heller att man kan tvinga romerna att känna sig tacksamma eller liknande för att Sverige och dess folk barmhärtigar sig över romerna. Det jag dock inte förstår från deras sida både som grupp och på personlig nivå är att man verkar inte ha några som helst ambitioner eller försöka visa framfötterna. Man skräpar ner och förstör områden totalt runt sina bosättningar och beter sig allmänt ganska grisigt även i stadsmiljöerna. Detta fyller ingen funktion i sig för deras överlevnad eller är något som är pga deras diskriminering utan helt baserat i någon sorts respektlöshet mot det organiserade samhället och dess medlemmar.

Förändringen måste komma inifrån deras egna grupp, det måste finnas en vilja och efterfrågan att bli en del av samhället. Som det är nu tycks den viljan saknas.

Att olovandes ockupera mark är ju som att stjäla eller? Jag vill inte ha någon hos mig som svinar ner .
Möjligheten för ett förbud finns..exempelvis runt ingången till köpcentrum eller järnvägstationer. Men inte för en hel kommun. Den möjligheten existerar troligtvis redan idag.

Fast att olovandes ockupera mark är ju inte samma sak som att tigga, därför blir det fortfarande konstigt att jämföra just tiggeri med stöld.

Det är absolut inte förbjudet att vara fattig. Det finns många som är fattiga men ändå inte tigger så att sätta likhetstecken mellan de två sakerna blir tokigt.

Nej, det blir inte tokigt alls. Fattiga har i alla tider fått tigga, även i Sverige. Men det är klart, de är väl bara galet lata som tar sig till Sverige för att sitta på gatan I guess. :meh:

Nej, det blir inte tokigt alls. Fattiga har i alla tider fått tigga, även i Sverige. Men det är klart, de är väl bara galet lata som tar sig till Sverige för att sitta på gatan I guess. :meh:

Jag tycker fortfarande att det är fel att sätta likhetstecken på det sätt du gör. Dessutom tycker jag att det är fel att anse att tiggande är en bra och vettig sysselsättning.

Jag tycker fortfarande att det är fel att sätta likhetstecken på det sätt du gör. Dessutom tycker jag att det är fel att anse att tiggande är en bra och vettig sysselsättning.

Men nu gör du ju sådär igen? Lägger åsikter på andra oombett. Att man är emot ett tiggeriförbud innebär väl herregud inte att man anser att det är en "bra och vettig sysselsättning"?! Seriöst, så som du diskuterar på, så får du nog faktiskt fortsätta ensam. Jag tänker inte klistras på fler hittepå-åsikter.

Men nu gör du ju sådär igen? Lägger åsikter på andra oombett. Att man är emot ett tiggeriförbud innebär väl herregud inte att man anser att det är en "bra och vettig sysselsättning"?! Seriöst, så som du diskuterar på, så får du nog faktiskt fortsätta ensam. Jag tänker inte klistras på fler hittepå-åsikter.

Men du får klistra åsikter på mig? Intressant.
"Men det är klart, de är väl bara galet lata som tar sig till Sverige för att sitta på gatan I guess."

Men du får klistra åsikter på mig? Intressant.
"Men det är klart, de är väl bara galet lata som tar sig till Sverige för att sitta på gatan I guess."

Det är tredje gången i denna tråd som jag påpekar dina konstiga likhetstecken där du klistrar på en åsikter som man aldrig påstått. Tredje. Eller fjärde? Så excuse me om jag svarar med samma mynt en enstaka gång. Jag tror vi kan sätta punkt här du och jag.

Återigen ber jag om rimlighet. Ovan är totalt orimligt. "Jag vill inte förbjuda tiggeri" = tycker att Sverige ska ta hand om alla människor i världen? Verkligen?
Enstaka gång du svarar med samma mynt? Dont think so...du körde exakt samma grej på mig igår. Problemet är att du försöker med härskartekniker på folk som ser igenom det o ger tillbaka med samma mynt. Lägg ned det.

Och för att återgå till frågan så är det ju precis som @LadyCovergirl skrivit om o om igen. Om man inför ett förbud mot tiggeri så får polisen myndighet att göra nåt åt problemet. Färre o färre kommer till slut att komma hit då det inte lönar sig. Det är ju inte alls många år sen vi inte hade en enda tiggare från Rumänien/Bulgarien här, det har exploderat på senare år. Deras länder måste ta tag i sina egna problem, vi har inte resurser för att ta hand om alla fattiga i Europa. Ingen kan ju ens TYCKA att vi inte hjälper till där vi kan? Jag vågar påstå att Sverige är det land i Europa som har störst samvete av alla!

Enstaka gång du svarar med samma mynt? Dont think so...du körde exakt samma grej på mig igår. Problemet är att du försöker med härskartekniker på folk som ser igenom det o ger tillbaka med samma mynt. Lägg ned det.

Nu missar du ju fullkomligt att det var precis ett sådant likhetstecken jag påpekade tidigare. Där @LadyCovergirl påstod att jag ansåg att vi skulle ta hand om alla människor i hela världen för att jag inte vill förbjuda tiggeri. Testa att läsa alla inlägg? Att jag pekar ut felaktiga likhetstecken och inte vill få åsikter klistrade på mig som jag aldrig har uttryckt är ingen jäkla "härskarteknik". Herregud alltså.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 639
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen... 2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: kolblakkur
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 234
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 888
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka