Och
@durachiny
Jag har sett den. Den skildrar människor som sedan anno dazumal lever i utanförskap på alla möjliga vis. Som sattes i ett lägenhetskomplex ingen ville ta ansvar för. Som saknar ekonomiska resurser.
Jag tycker ni istället borde läsa av och om Katarina Taikon och se lite andra dokumentärer.
Allmänt: jag blir faktiskt helt chockad över hur många som verkar ha missat det förtryck romerna varit utsatta för. Det är inte länge sedan man tvångssteriliserade kvinnor och män. Tog barn från deras föräldrar. Man fick (och får) inte gå i skolan. Hur f-n ska det bygga tilltro till samhället att ses som paria? Att all tror att man stjäl som en korp på grund av efternamnet?
Sen är det ju så att många yrken romer haft av tradition numer inte efterfrågas. Då spelar det ingen roll hur skicklig hantverkare man är.
Självklart har även romer som grupp problem. Men det största problemet torde vara den människosyn som råder. Det blir ju pinsamt uppenbart i såna här trådar att alla människor inte anses ha samma värde.