Att tiggeribranschen är nedlusad med exempel efter exempel på människohandel borde vara allmänt känt nuförtiden. Se Uppdrag gransknings "Att vara ägd" eller googla anmälningsstatistik om människohandel för tiggeri. Att då fråga sig vem som hade tjänat på ett tiggeriförbud blir för mig barockt.

Min far jobbar ihop med en från Rumänien som säger att romerna där helt enkelt inte vill jobba på sånt sätt som vi gör. Det ligger som nån ovan skrev inte i deras kultur. Vilket ju stämmer på sätt och vis eftersom de är resandefolk. Sen om det stämmer numera vet jag inte, men han påstod att det var så. I Rumänien alltså.

Jag kan göra ngt åt den saken lika lite som Sverige kan avskaffa världsvälten.

Däremot kan jag och vi som bor i det här landet fördela de resurser som finns mellan oss eller om majoriteten sner det (vilket jag betvivlar) fördela resurserna över världen.

Tiggeri innebär att ett system byggs upp i hemlandet anpassat för just den typen av verksamhet o inkomster. Man tjänar mer på att ge sig av än att bygga upp ngt hemma.

Samma sak händer om man skulle pumpa in resurser utan motprestationer...man dödar på sikt viljan och förmågan att försörja sig själv och permanentas i ett beroende.
Du svarar fortfarande inte på hur svältande hjälps av ett tiggeriförbud.

Att förbjuda de mest utsatta i samhället att sträcka ut en hand till en medmänniska?

Nej tack.

Att sätta upp och jobba med en nollvision för tiggeri.

Ja tack.
Problemet är väl att grunden/orsaken inte ligger unde varken din eller den svenska statsmaktens kontroll. Vi har egentligen bara 2 val
1 acceptera tiggeri
2 agera för att försvåra tiggeri
För våra val begränsas ju av landets nationsgränser.

Du svarar fortfarande inte på hur svältande hjälps av ett tiggeriförbud.
Det är väl som jag säger...vi kan inte hjälpa alla.
Vi vill (majoriteten av oss) ha ett samhälle där vi med våra röster väljer hur vi ska fördela de resurser samhället har. (dvs skatteinkomster)
Jag anser inte att man utifrån ska kunna komma och ta för sig av dessa resurser utan att vi godkännt det.
Ingen av oss vill att den ökande småkrimminaliteten ska få fortsätta.
Och jag tror att en majoritet av oss är för en reglering oavsett om det hjälper världens svältande eller ej.
Realiteten är ju den, att man med tiggeri kan tjäna mer i Sverige än genom arbete i deras hemländer.
förklara gärna vilket upplägg du har för att verkligen hjälpa de svältande.....

Senast ändrad:
Det är väl som jag säger...vi kan inte hjälpa alla.
Vi vill (majoriteten av oss) ha ett samhälle där vi med våra röster väljer hur vi ska fördela de resurser samhället har. (dvs skatteinkomster)
Jag anser inte att man utifrån ska kunna komma och ta för sig av dessa resurser utan att vi godkännt det.
Ingen av oss vill att den ökande småkrimminaliteten ska få fortsätta.
Och jag tror att en majoritet av oss är för en reglering oavsett om det hjälper världens svältande eller ej.
Du svarar fortfarande inte på frågan.

Min far jobbar ihop med en från Rumänien som säger att romerna där helt enkelt inte vill jobba på sånt sätt som vi gör. Det ligger som nån ovan skrev inte i deras kultur. Vilket ju stämmer på sätt och vis eftersom de är resandefolk. Sen om det stämmer numera vet jag inte, men han påstod att det var så. I Rumänien alltså.
Jag kan inte säga bu eller bä om vad som ligger i någons kultur, men att fråga en rumän om romer är som att be en nazist beskriva en jude.

Du svarar fortfarande inte på frågan.
Gör jag inte, jag förklarar ju gång på gång att ett fungerande samhälle här hemma ligger varmare om mitt hjärta än att hjälpa all världens svältande.
För jag förstår, till skillnad från dig, att just detta fungerande samhälle är vilkoret för att kunna hjälpa ett fåtal svältande i världen.

Jag kan inte säga bu eller bä om vad som ligger i någons kultur, men att fråga en rumän om romer är som att be en nazist beskriva en jude.
Jag citerar om ordet ROM
. Ordet roma kommer ursprungligen av ordet dom och betyder 'en människa', 'en person'.

Vi andra är alltså icke rom dvs icke människa
Ordet gajo som betecknar icke-romer

Respekt med andra ord

Så vad krävs av mig så att jag ska respektera ngn som ser på mig som en icke människa

är svaret man får om man talar med en från Rumänien.

Ja och då ska man väl verkligen vara tacksam och ödmjuk för att man får leva här gratis.

Hade det varit krig i Sverige och jag blev skickad till typ Frankrike säger vi hade jag snabbt som attan försökt ta tag i mitt liv där för att hitta trygghet och struktur igen.
Klart du hade. Du hade inte brytt dig om att din familj var död, att du blivit köpt, sett huvuden rulla ner på vägen, att du kanske vandrat 1 månad i berg utan skor, sett barn söndersprängda, inget vatten, ingen el, ingen mat. Helt ensam. Du hade gjort en struktur direkt. Som en duktig vit rik svensk helt enkelt.

Jag citerar om ordet ROM
. Ordet roma kommer ursprungligen av ordet dom och betyder 'en människa', 'en person'.

Vi andra är alltså icke rom dvs icke människa
Ordet gajo som betecknar icke-romer

Respekt med andra ord

Så vad krävs av mig så att jag ska respektera ngn som ser på mig som en icke människa

är svaret man får om man talar med en från Rumänien.
Jag fattar ingenting vad du vill komma fram till.

Gör jag inte, jag förklarar ju gång på gång att ett fungerande samhälle här hemma ligger varmare om mitt hjärta än att hjälpa all världens svältande.
För jag förstår, till skillnad från dig, att just detta fungerande samhälle är vilkoret för att kunna hjälpa ett fåtal svältande i världen.
Du antydde att tiggeriförbud skulle hjälpa svältande. Då får du snällt förklara hur också.

Sverige är för övrigt rikare än någonsin, i allra högsta grad välfungerande och den där systemkallopsen som det så länge tjatats om tycks liksom inte dyka upp. Då borde det ju enligt dig vara läge att hjälpa nu istället för att kriminalisera människor som ber om hjälp. Att du är ovillig att hjälpa utsatta människor tyder mer på något helt annat än omtanke om ditt lands välfärd.

Klart du hade. Du hade inte brytt dig om att din familj var död, att du blivit köpt, sett huvuden rulla ner på vägen, att du kanske vandrat 1 månad i berg utan skor, sett barn söndersprängda, inget vatten, ingen el, ingen mat. Helt ensam. Du hade gjort en struktur direkt. Som en duktig vit rik svensk helt enkelt.
Jag tror att ingen inte har förståelse för hur individen agerar. Vi alla skulle göra ngt liknande i samma situation.
Men lika självklart måste varje stat, ja den är skyldig att först o främst se till de egna medborgarnas (inkl dem med uppehållstillstånd) intressen. Vi har inte möjlighet att bibehålla vårt välfärdssamhälle om inte staten gör dessa begränsningar.

Du antydde att tiggeriförbud skulle hjälpa svältande. Då får du snällt förklara hur också.

Sverige är för övrigt rikare än någonsin, i allra högsta grad välfungerande och den där systemkallopsen som det så länge tjatats om tycks liksom inte dyka upp. Då borde det ju enligt dig vara läge att hjälpa nu istället för att kriminalisera människor som ber om hjälp. Att du är ovillig att hjälpa utsatta människor tyder mer på något helt annat än omtanke om ditt lands välfärd.
Man skulle tvingas att ta tag i situationen hemma..
Att som idag låna stora pengar för att transporteras till Sverige i hopp om att tigga mer än vad resa o uppehälle kostar..vem tjänar på detta? jo lånehajarna.

Det är krimminellt att skräpa ner, att ockupera mark för boende..det kriminaliseras alltså inga. Genom att försvåra tiggeriet minskar nedskräpningen och markockupationen eftersom antalet tiggare minskar

Man skulle tvingas att ta tag i situationen hemma..
Att som idag låna stora pengar för att transporteras till Sverige i hopp om att tigga mer än vad resa o uppehälle kostar..vem tjänar på detta? jo lånehajarna.

Det är krimminellt att skräpa ner, att ockupera mark för boende..det kriminaliseras alltså inga. Genom att försvåra tiggeriet minskar nedskräpningen och markockupationen eftersom antalet tiggare minskar
Okej. Så om vi gör det olagligt att tigga kommer folk ute i världen sluta svälta för att de tvingas ta tag i sin situation. Förtryck mot folkgrupper bara försvinner lite magiskt sådär. Makes sense.

Jag skiter i att lånehajar tjänar pengar och att det skräpas ner. Det är helt separata problem som får tas tag i för sig. Tiggeriförbud är inte en human lösning på det, det är inte en human lösning på nånting. Att kriminalisera att be om hjälp är enbart att sjunka till den absoluta botten.

Okej. Så om vi gör det olagligt att tigga kommer folk ute i världen sluta svälta för att de tvingas ta tag i sin situation. Förtryck mot folkgrupper bara försvinner lite magiskt sådär. Makes sense.

Jag skiter i att lånehajar tjänar pengar och att det skräpas ner. Det är helt separata problem som får tas tag i för sig. Tiggeriförbud är inte en human lösning på det, det är inte en human lösning på nånting. Att kriminalisera att be om hjälp är enbart att sjunka till den absoluta botten.
Vi har ett regelverk för hur vi bestämmer vem och vilka som ska komma i åtnjutande av våra gemensamma resurser.
Enligt de regler vi gemensamt beslutat.
Iom medlemskapet i Schenegen så har vi nu en fri rörlighet inom unionen.
Med det enkla vilkoret att vi ska ha med oss resurser så att vi inte belastar landet vi besöker. Detta inkluderar försäkringar för sjukvård.

Att komma hit för att ockupera en bit mark, svina ner och försörja sig medelt att tigga är inte andemeningen med det öppna eu.

Vill du komma för att jobba så är det ok...på våra villkor.

Dessa romer har inte asylrätt. alltså....
de får komma på samma vilkor som alla andra eu medborgare.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 634
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen... 2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: kolblakkur
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 234
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 888
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka